![]() |
Akateeminenkin voi oppia tekemällä
Annu Nieminen VAIKKA JUURI VASTA saimme talven, pian saamme kesän. Ja opiskelijoiden olisi syytä pian saada kesätyö. Monet korkeakoulussa tai yliopistossa menestykselläkin ahertavat tuntevat vihlaisun sisällään ajatellessaan työnhakua. Tuntuu, että harva saa tehdä mitään, missä oikeasti oppisi jotain tai soveltaisi oppimaansa - ja sitten tarvitaan suhteita ja täytetään turhauttavia nettilomakkeita. Kaiken lisäksi huolellinen työnhaku ei ole mitään kevyttä välipalapuuhaa, vaan aikaa vievää työtä. Opiskelijan ja työelämän suhde ei ole vielä työnhaun onnistuttuakaan
mutkaton. Ainaisilla marinoilla on pohjaa: työelämään tutustumiseen ei
varsinaisesti kannusteta, kun valmistuminen tulisi tapahtua viidessä
vuodessa ja tulorajat sanovat oman sanottavansa. Miten tässä oikein
pitäisi työhön suhtautua? Viisastutaan ja valmistaudutaan nyt niin
paljon, kuin ikinä viidessä vuodessa ehditään - vaikka ei ihan
tiedettäisi mihin - ja sitten meitä odottaa auvoinen taattu työelämä?
Ja toivottavasti kovapalkkainen, että tohtii sitten ne opintolainat
maksaa. Oppiminen on hyväksytty vaateiltaan nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa elämän läpi jatkuvaksi prosessiksi. Ikuinen oppiminen on saanut jo vähintäänkin puheen tasolla asemansa. Peräänkuulutan työnteon liittymistä oppimisen joukkoon aikuiselämän jokaiseen vaiheeseen kuuluviin luonnollisiin toimintoihin. Ja nyt ei puhuta opiskelijoiden ryntäämisestä kaupan kassalle oppimaan työn makua veri suussa ja viemään työpaikkoja niitä kenties vielä enemmän tarvitsevilta - vaan työelämän ja opiskelumaailman lähenemistä opiskelijan arjessa opettavina tahoina esimerkiksi oppisopimusmaisena toimintana. Oppisopimuksien tyylistä työelämään tutustumista vastaan on helppo kritisoida. Akateemisessa opiskelussa ei suosita tekemällä oppii -asennetta, mikä onkin suurimman osan yliopistoaloista kohdalla varsin perusteltua. Tietyt metodit ja tieteelliset käytännöt vaativat opinnoilta jonkinasteista eristäytymistä, jotta perspektiivi ei katoaisi käytännön rajoitteiden muokatessa todellisia olosuhteita. Tällöin on mahdollista nähdä käytännön seasta ideaaleja asianlaitoja. Teknillisen korkeakoulun kohdalla puhumme kuitenkin tekniikan alan opinnoista. Niillä on
hyvin käytännönläheisiä ilmentymiä arkielämässä: taloja suunnitellaan
ja rakennetaan, energiataloutta toteutetaan ja muokataan,
tietoyhteiskunnan teknisiä edistysaskelia viedään eteenpäin päivittäin.
Miksei yhteiskuntamme tavoitteena ole, että alaa opiskelevat
opiskelijat olisivat osallisena tässä arkipäivässä? Oppimisen parantamisen ja yksilön urasuuntautumisen helpottamisen lisäksi työelämän läheisyys toisi realiteetteja tällä hetkellä eristyksissä olevaan opiskelijaelämään. Me opiskelijat olemme huomisen työelämä. Siihen voisi olla syytä tutustua muulloinkin kuin silloin, jos isillä on firma. Tässä numerossa puhutaan opiskelijan ja työn kohtaamisista.
Voisivatko ne päästä irti kiistakapulastatuksestaan - ja olla
luonnollinen ja säännöllinen osa akateemistakin oppimista? ![]() Päivitetty 6.2.2007 tulostusversio |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |