![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Tutkinnon uudistuminen jatkukoon
TKY:n hallitus, koulutuspoliittiset asiat, Sini Numminen
Olen päässyt seuraamaan tutkinnonuudistuksen suunnittelua pian kolmen vuoden ajan yliopistossamme. Työtä on tehty paljon, ja vaikka aikataulu on ollut tiukka, vaikuttaa uusi tutkinto siihen nähden rakentuneen oikein hienosti. Muutamia huolenaiheita kuitenkin vielä on, eikä työtä missään nimessä saa lopettaa tämän kevään jälkeen.
Opintojaksojen sisällöllinen analyysi on ollut ehdottoman tärkeää. Päällekkäisyyksiä on karsittu ja opintojaksoihin käytettävät työtunnit on useilla osastoilla laskettu huolellisesti. Onkin sanottu, että kunnon sisällöllinen analyysi tekee kaikille tutkinnoille oikein hyvää silloin tällöin, sillä tieteen ja tekniikan kehittyessä on opettajilla usein tapana paisuttaa opintosisältöjä vuosien mittaan.
Kun moduulikaavio saatiin viimein TKK:lla valmiiksi, oli osastojen mietittävä, mitä oikeasti halutaan minkäkin alan diplomi-insinöörin osaavan. Ei voitu enää tyytyä siihen, että “minun kurssini on hyvä ja tarkistan luentokalvot vuosittain”, vaan oli mietittävä moduuleittain, miten opetus niiden sisällä kannattaa järjestää. Piti myös miettiä, minkälaisia kokonaisuuksia ylipäätään tarvitaan. Hyvin suunnitellut moduulit ovatkin uuden tutkintorakenteen pohja.
On siis toimittu väärin, jos vanha tutkinto on surutta sullottu uuteen rakenteeseen niin sanotulla ympyrän neliöimisperiaatteella. Harmillisen usein olen törmännyt tähän asenteeseen. Joillakin osastoilla ei ole nähty tutkinnonuudistuksen tarjoamia mahdollisuuksia vaikkapa opintoaikojen lyhentämisessä ja osaston houkuttelevuuden lisäämisessä. Viime kädessä opiskelijat kyllä äänestävät jaloillaan moduuleita valitessaan. Paljon puhuttua liikkuvuutta voidaan kyllä saada myös tätä kautta.
Vielä tärkeämpää kuitenkin on saada uusi neliperiodijärjestelmä toimimaan ja sitä kautta lisätä korkeakoulun sisäistä liikkuvuutta. Suurin osa opetuksesta olisi hyvä saada järjestettyä kaikilla osastoilla periodeittain, jotta opiskelijan työmäärä ei jakaudu liian epätasaisesti ja jotta opiskelijat eivät sen vuoksi joutuisi keskeyttämään edellisessä periodissa aloitettua kurssia. Etenkin tässä asiassa on vielä paljon mietittävää.
Tällä hetkellä päällimmäisenä mietinnöissä ovat aikaisemmin aloittaneet opiskelijat, jotka seikkailevat opintoviikkojen ja -pisteiden sekamelskassa. Sekä opiskelijan että korkeakoulun etu kuitenkin on, että opiskelijoille aiheutuu mahdollisimman vähän ylimääräistä vaivaa siirtymäkauden aikana. Fukseillehan uusi rakenne on aivan yhtä uusi kuin kelle tahansa uudessa koulussa aloittavalle. Kokonaisuudessaan näyttää kuitenkin hyvältä. Ensi syksyn fuksit kertovat meille pian, miten systeemi oikeasti toimii, ja pian tavataan ensimmäinen tekniikan kandidaatti tekniikan punainen kanditutkintotodistus kainalossaan.
Toivottavasti kaikki opiskelijat ovat nyt aktiivisesti yhteydessä osastonsa henkilökuntaan ja auttavat opintojen kehittämisessä edelleen. Varsinkin jos tuntuu, että omaa oikeusturvaa loukataan, kannattaa asiasta kertoa heti osastojen hallinnossa toimiville opiskelijaedustajille sekä meille TKY:n toimijoille. Toivottavasti edellä mainitut huolenaiheeni osoittautuvat ennen pitkää turhiksi.
|
||||
![]() |