Etusivulle




Pelipalvelinpörssi CMAX.gg
Santeri Kontinen




Kuva


Internetiä ajateltiin aluksi enimmäkseen hyödylliseksi välineeksi vaikkapa uutisten ja tutkimustulosten välittämiseen. Todellisen läpimurtonsa netti teki – videoiden tavoin – kun huomattiin, että uusi media voi näppärästi välittää mitä monipuolisinta viihdettä. Netin yleistymisen myötä syntyi myös monilukuinen joukko erilaisia nettipelejä, joissa voi pelata oikeita vastustajia vastaan kuvitelluissa ympäristöissä ja rooleissa.

Nettipelien pelaaminen tapahtuu palvelimien kautta. Tähän asti yleisin tapa käyttää palvelinta on varata joukkueelle rajaton aika kuukaudessa vaikkapa 50 eurolla. Jokainen ymmärtää, että konsepti on vähintäänkin kankea. Konsepti ei juuri ota huomioon, että pelaajat saattavat joskus vaikkapa nukkua tai käydä töissä. Toisaalta vanhassa systeemissä on ollut mahdollista lainata omistamaansa peliaikaa. TKK:lla opintojaan viimeistelevä Antti Hätinen on nyt kuitenkin markkinoimassa kehittämäänsä joustavampaa ratkaisua peliajan varaamiseen.

Hätinen jäi viime kesänä ilman kesätöitä, joten hänellä oli aikaa toteuttaa idea, jota hän oli kehitellyt jo jonkin aikaa. Hätisellä oli myös aikaisempaa kokemusta pelipalvelin-liiketoiminnasta isänsä yrityksen kautta. Pohtiessaan nykyisten pelipalvelimien toimintaa, Hätinen totesi, että nykyinen malli on ”harvinaisen tehoton”. Onneksi Hätinen sai myös rahoituksen järjestymään. Projektia varten Hätinen palkkasi viisi yliopistolla ja TKK:lla opiskelevaa koodivelhoa. Kehitystyö eteni vauhdikkaasti, ja markkinapaikka avattiin syyskuun alussa.

Tavoitteena CMAX.gg:n käyttöliittymää kehitettäessä oli se, että peliajan voisi varata yhdellä klikkauksella. Todellisuudessa varaukseen tarvitaan Hätisen mukaan ehkä noin kolme hiiren painallusta. Aika hyvin käyttöliittymän luominen on onnistunut, sillä CMAX.gg:n käyttöliittymä oli kolmen finalistin joukossa MindTrek-kilpailun PK-yritysten tuottavat innovaatiot-sarjassa.

Pelinpalvelinpörssi on tiettävästi ensimmäinen laatuaan maailmassa. Hätisen joukkojen tavoitteena on vaatimattomasti saada itselleen peliajan myymisen monopoli aluksi ainakin Suomessa. Seuraavaksi tavoitteena on laajentua Saksaan ja Englantiin. Hätinen on varma, että maailmanvalloitus onnistuu, sillä systeemistä hyötyvät kaikki. Pelipalvelimet saavat enemmän tuloja, koska kapasiteetin käyttö tehostuu. Myös pelaajat hyötyvät, koska joukkueiden ei tarvitse sitoutua varaamaan hyödytöntä peliaikaa vaikkapa keskellä yötä. Mutta mitä jos joku varaa kaiken mahdollisen peliajan aikomuksenaan myydä sitä korkeammalla hinnalla eteenpäin? Hätistä ei moinen hätkäytä. ”Sittenhän me saadaan tosi paljon rahaa”, hän naureskelee.

Pelipalvelinpörssissä kaupanteko on yksinkertaista. Hätinen kertoo, että järjestelmä antaa varauksen jälkeen tarvittavat tiedot maksun suorittamista varten. Ruudun ylälaidassa on suorat linkit eri nettipankkien sivuille, jossa maksun voi käydä suorittamassa. Aivan lähiaikoina tulee mahdollisuus myös kännykällä maksamiseen.