![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Missä on TKK:N henki?
Teknologföreningenin perustaja Nils Wenell tokaisi 1800 luvun lopussa sittemmin
TKY:n kantavaksi ajatukseksi muodostuneen lauseen: Opinahjo kouluttaa
virkamiehen, yhteisö luo kansalaisen. Kuluneen syksyn aikana opettajatutorointia
kehitettäessä olen miettinyt tämän lauseen sisältöä, en yksin TKY:n vaan
koko TKK:n laajuisena periaatteena. Pohdinnoissa ja keskusteluissa olen todennut
yhteisöllisyyden liian usein unohtuvan tiedeyhteisössämme. Yrjö Neuvon työryhmän raportti on ollut koko syksyn kuuma puheenaihe tekniikan
alalla toimijoiden keskuudessa. Työryhmän raportti on varsin surullista
luettavaa varsinkin opetuksen henkilöresurssien kohdalta. Verrattaessa TKK:n
opettaja-opiskelijasuhdetta esimerkiksi MIT:n, Chalmersin tai Imperial College
Londonin vastaaviin lukuihin huomaa varmasti jokainen opettajaresurssien
puutteellisuuden. TKK:n 3,8 opettajaa sataa opiskelijaa kohti on todella pieni
luku verrattuna MIT:n 17,9:ään ja Chalmersin 21,4:ään. Resurssien puute
ei näy pelkästään opetuksessa vaan myös tiedeyhteisömme hengessä. Meiltä
TKK:lta puuttuu opiskelijoiden ja opettajien sekä tutkijoiden välisen kanssakäymisen
kulttuuri. Kuvitellaanpa yllä mainittujen lukujen kuvaamaa tilannetta yrityksessä, jonne
yhdellä kertaa rekrytoidaan useampi sata uutta työntekijää. Jos näille uusille
työntekijöille riittää ohjaajia, esimiehiä ja työpaikan kulttuuriin opastavia henkilöitä
ainoastaan keskimäärin yksi henkilö 30 uutta työntekijää kohti, voidaan kyseenalaistaa
uusien työntekijöiden työyhteisöön sopeutuminen. Miten tällaisessa
tilanteessa siirretään hiljaista tietoa uusille tulevaisuuden tekijöille? Ongelmaksi
noussee myös, miten uudet työntekijät saadaan motivoitua työhönsä ilman kontaktia
vanhempiin ja kokeneempiin kollegoihin. Meillä on tällä hetkellä toimiva iso-järjestelmä, jossa uudet opiskelijat jaetaan
fuksiryhmiin, joita vetävät toisen tai kolmannen vuoden opiskelijat. Näistä
ryhmistä opiskelijat löytävätkin kyllä vertaistukea ja saavat käytännön vinkkejä opiskelusta
ja opiskelijaelämästä. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä. Kuvitellaanpa esimerkkiyrityksessämme
tilannetta, jossa uudet työntekijät olisivat tekemisissä ainoastaan
toistensa ja juuri heitä ennen rekrytoitujen ihmisten parissa ilman mahdollisuutta
tutustua ja keskustella esimiestensä kanssa ja saada kokonaiskuvaa yrityksestä ja omista
etenemismahdollisuuksistaan. Ainakin motivointi ja uusien työntekijöiden sitouttaminen
muodostuisivat vaikeaksi haasteeksi yllä mainitun kaltaisessa työyhteisössä. TKK:lle tullessaan opiskelijoilla on monesti varsin vääristynyt kuva opiskelusta
Otaniemessä ja omista tulevaisuuden mahdollisuuksistaan. Tällaisessa tilanteessa on
ensiarvoisen tärkeää kontakti kokeneeseen tieteenharjoittajaan, jonka näkemysten ja
kokemusten kautta voi peilata omia mietteitään. TKK:lla tätä kontaktia ei pystytä
luomaan opetustilanteissa, kuten Neuvon työryhmän raportista voi hyvin päätellä.
Opetusryhmämme ovat aivan liian suuria henkilökohtaisen kontaktin luomiseksi, Itse olin TKK:lle tullessani onnellisessa tilanteessa, koska minulla oli hyvä opettajatutor.
Saavuin fuksina lukemaan sähkötekniikkaa lähinnä siitä syystä, etten ollut
sähköisistä ilmiöistä lukion fysiikan kursseilla ymmärtänyt juuri mitään. Minulla oli
todella huono kuva TKK:n tarjoamista mahdollisuuksista ja omien isojeni kautta en
saanut opintoihini sitä motivointia, mitä olisin kaivannut. Henkilökohtaisesti koin
tärkeimmäksi tunteen, että minut hyväksytään täysiarvoiseksi yhteisömme jäseneksi
ja joku arvostamani henkilö on aidosti kiinnostunut etenemisestäni. Toimivia tutorointikäytäntöjä ei synnytetä yhdessä yössä eikä yhdessä vuodessa vaan
niiden eteen täytyy tehdä töitä useampi vuosi. Niin opiskelijat kuin opettajatkin
joutuvat opettelemaan uuden toimintamallimme. Näen kuitenkin, että tutorointi
on opettelemisen arvoista. Sen avulla saamme luotua yhteisöämme eteenpäinvievän
TKK-hengen. |
||||
![]() |