Etusivulle




Polyteekkari koeajoi uuden pikku-Bemarin
Pekka Aavikko


Nimi paperiin ja uusi BMW:n 1-sarjan auto on minun seuraavan tunnin ajan.

Kuva


Säädän penkin korkeuden, etäisyyden ja selkänojan kulman sopivaksi, nyt yletyn hyvin polkimille, joita tulen kohta tarvitsemaan. Laitan avainkortin koloonsa ja painan käynnistysnappia. Auto herää vaimeana kuuluvan moottorin äänen säestämänä henkiin.

Penkki tuntuu tukevalta ja auton yleisilme sisältä on hillitty ja viimeistelty. Autossa on hyvältä kuulostava äänentoistojärjestelmä, jonka kuitenkin suljen. Kiihdytän Länsiväylälle ja kuuntelen auton sydäntä, 1,6 litraista bensiinimoottoria. Äänieristys on uusille autoille tyypillisesti hyvä ja moottorin ääni nousee esille vain kovissa kiihdytyksissä.

Kiihdyttäessäni auton laittoman nopeuden rajamaille en tunne erityistä ajamisen iloa, jota Bemari lupaa kuljettajalleen tuoda. Ei mikään ihme, sillä valmistajan tietojen mukaan kiihdytys nollasta sataan kestää näin pienelle ja kalliille autolle ikuisuudelta tuntuvan 10,8 sekuntia. Tehokkaampi moottori toisi ajamiseen todennäköisesti lisää iloa.

Auto ei herätä katsellessa suuria intohimoja, mutta vasta muutaman viikon markkinoilla olleena se kerää katseita niin Otakaarella kuin Ruoholahden ruuhkassa. Auto on 4,22 metriä pitkä, kaksi senttiä Volkswagen Golfia pidempi. Pientä autoa on näppärä käsitellä. Kuivalla syyskelillä ajettavuus muistutti normaaleja etuvetoisia pikkuautoja, eikä alusta tuntunut mitenkään erityisen sporttiselta.

Ohjaus on sopivan tehostettu, mutta ei liian herkkä. Pienen kääntösäteen ansiosta auto on näppärä pysäköidä, mutta yksi suurimpia miinuksia on heikko näkyvyys taakse takapenkin niskatukien peittäessä muutenkin pientä takalasia.

Otaniemen bussipysäkeiltä kyytiin poimimani Antti Harjanne sekä Elina Käyhty pitivät autoa tyylikkään ja laadukkaan näköisenä.

– Tänne taakse mahtuu oikein hyvin istumaan, bussia töihin odottanut Elina sanoo.

Anttikin on uuden auton tiloihin tyytyväinen ja kiinnittää huomiota auton hiljaisuuteen sekä hyvän tuntuiseen penkkiin.

– Tässä penkissä istuisi kyydissä pidemmänkin matkan.

Kokonaisuudessaan auto jätti viimeistellen ja laadukkaan mielikuvan, mutta mitkään ominaisuudet eivät nousseet erityisesti esille.

Auto: BMW 116I
Moottori: 1,6 litran bensiinimoottori, 85 kW (115hv)
Kiihtyvyys 0–100km/h: 10,8 s
Kulutus: 7,5 l/100 (EU-yhdistetty)
Hinta: 27 900, ilmastointi ja sumuvalot +1500
Soveltuvuus: Jo työelämään siirtynyt teekkari tai DI, joka haluaa laadukkaan, pienen auton pääasiassa kaupunkiajoon.