![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Konetekniikan menetetty tulevaisuus?
Santeri Kontinen
IT-vallankumouksen kiivaimpina
hetkinä syntyi helposti mielikuva,
että konetekniikan opetus voidaan
Otaniemessä lopettaa, koska
tietokoneet hoitavat kuitenkin
kaikki hommat. Viihde soljuu
katkeamattomana virtana netistä, kännykät poistavat tarpeen
tavata ihmisiä ja minnekään ei enää tarvitse matkustaa, koska
pian multimediaesitykset korvaavat oikeat paikat. Tylsältä, likaiselta ja tarpeettomalta kuulostava koneenrakennus
yllättää epäilijänsä, kun pintaa raapaisee vähänkin syvemmältä.
Koneenrakentajien loistavimpiin saavutuksiin kuuluvat
sellaisetkin mitättömyydet kuin kuulennot, kaikki lentokoneet
hitaimmasta nopeimpaan, suurimmat valtamerilaivat ja nopeimmat
formula-autot. Arkisimmista asioista mieleen tulevat
bussit, junat, henkilöautot ja logistiikassa välttämättömät
kuorma-autot. Huomaamattomimmat konetekniikan sovellukset
pyörittävät tehtaita, varmistavat sähkön saannin (olkaapa
muuten kokonainen päivä ilman sähköä) ja pumppaavat vettä
vesijohtoverkostossa. Lista kuuluisimmista koneenrakentajista on vakuuttavaa luettavaa.
Wernher von Braunia kuvaillaan Yhdysvaltain avaruusohjelman
isäksi. Diesel keksi moottorin, jolla luultavasti on
paljon pidempi tulevaisuus, kuin bensiinimoottorilla. Ferdinand
Porschen nimen kaikki varmasti osaavat yhdistää tunnettuun
urheiluautomerkkiin. Porschen kilpeä tosin tahrasi se,että hän osallistui toisen maailmansodan aikana saksalaisten
panssarivaunujen suunnitteluun. Teknisesti ’tankit’ olivat
varmasti hieno saavutus. Käyttötarkoitus oli sitäkin arveluttavampi.
Porschella oli myös tärkeä osa kun Saksaan perustettiin
kolmannen valtakunnan aikana tehdas tuottamaan niin
sanottua kansan autoa ’Volkswagenia’. Kummallista, että
kansallissosialistien hengen tuote päätyi hippiliikkeen keskeiseksi
symboliksi. Myös von Braunilla oli samanlaisia rasitteita.
Hän oli hyvin keskeinen hahmo kun Saksa rakenteli V-2
rakettiaseitaan. Amerikkalaisista suurten konerakentajien listalle
kuuluu epäilemättä Henry Ford. Fordin kuningasajatuksena
oli pudottaa auton valmistuksen kustannuksia niin, että
jokaisella Fordin työtekijällä olisi mahdollisuus ostaa T-malliksi
nimetty kulkupeli. Ford T:n valmistus aloitettiin vuonna
1908 ja sitä jatkettiin vuoteen 1941. Yhteensä autoja valmistettiin
yli 15 miljoonaa kappaletta. Kaikki edellä esitellyt henkilöt ovat jo kuolleet. Kiinnostavampaa
onkin arvailla millaisia näkymiä koneenrakennusalalla
saattaisi olla tulevaisuudessa. Tarve tavaroiden ja ihmisten liikkumiseen ei kovinkaan kaukaisessa
tulevaisuudessa tule poistumaan. Myös kuljetettavat
tavarat pitää valmistaa ja niitä kuljettavat moottorit rakentaa.
Tapahtui se sitten Suomessa tai Kiinassa. Ei tule myöskään
mieleen tilannetta, jossa lujuuslaskelmia ei enää tulla missään
tarvitsemaan. Virtausmekaniikan hallitsevia insinöörejä varmasti
tarvitaan suunniteltaessa voimaloita ja kulkuvälineitä.
Ellei sitten haluta minimoida hyötysuhdetta ja maksimoida
luonnonvarojen käyttöä. Tarvitaan myös ihmisiä, jotka hallitsevat
tehtaan rakentamisen ja tietävät miten koneistuskeskus
toimii. Paperilla suunnitelmia ei enää varmasti tehdä mutta kyllä
jonkun teoria on tietokoneohjelmaankin pakko upottaa.
Tietokoneet kyllä hoitavat monia asioita mutta eivät ennen
kun joku on opettanut niille teorian insinööritieteistä. Ainakaan
toistaiseksi ei kouluteta tietotekniikkainsinöörejä,
jotka hallitsisivat siinä sivussa
lujuusopin termodynamiikan,
teollisuustalouden ja muut konelafkalla
opetettavat asiat. |
||||
![]() |