Etusivulle




Naisten sponsorointi jumittaa
Anna-Maria Mäki-Kuutti




Naisten saama taloudellinen ja ammatillinen tuki, harjoitusmahdollisuudet ja mediahuomio poikkeavat yhä miesurheilijoista etenkin kilpatasolla. Olarin Voimistelijoilla ei ole ollut pitkäaikaisia sponsoreita ennen tätä kevättä.

”Viime kesän maailmanmestaruuden takia Samsung on ryhtynyt sponsoroimaan meitä. MM-kisoihin lähtevälle maajoukkueelle on saatu pari sponsoria, jotka antavat käyttöön yhtenäiset maajoukkuevaatteet. Näin on ollut nyt pari vuotta”, kertoo Helena Laavi.

Laavin mukaan sponsoreita pitäisi itse aktiivisesti etsiä – tarjokkaita ei ole ruuhkaksi asti.

”Suurin ongelma on se, että joukkuevoimistelu ei ole ollut tv-laji. Jos meillä olisikin joku sponsori, se saisi aika vähän näkyvyyttä. Suuria joukkuevoimistelutapahtumia ei ole kuin kourallinen vuodessa, eikä silloinkaan koko tapahtumaa kuvata. Ainoastaan parhaat palat”, Laavi toteaa.

Voi vain kysyä, miksi ei. Joukkuevoimistelu on klassisesta naisvoimistelusta kehittynyt näyttävä taitolaji. Se koostuu monipuolisista tasapainoliikkeistä ja hypyistä. Kilpailuohjelma on liikkeiden ja musiikin muodostama taiteellinen ja urheilullinen kokonaisuus. Luulisi sen, jos minkä, sopivan televisioon.