![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Mitä TKY viestii?
TKY:n tiedottaja Juha Stjärnstedt
Tarina kertoo, että kun erään maamme yliopiston opetushenkilökunta oli menossa lakkoon, huolestuivat työntekijät: ”Tarkoittaako tämä siis sitä, että emme saa siltä ajalta palkkaa?”
Esimerkki kuvaa oivasti viestinnän haasteita. Vaikka TKY ei olekaan ammattijärjestö, kuuluvat edunvalvontatyö ja jäsenille tiedottaminen kiinteästi myös opiskelijajärjestön keskeisiin tehtäviin.
Norsunluutorniin ei ole kenenkään syytä vetäytyä.
Mikä sitten oikeastaan kuuluu ylioppilaskunnan viestinnän piiriin? Kokemus on osoittanut, että rajanveto on usein vaikeaa. Kun TKY määritellään liki 12 000 jäsenen palvelu- ja etujärjestöksi, olisi meidän syytä kertoa ainakin molemmista kyseisen sanaparin osasta, palveluista ja edunvalvonnasta.
Ydinpalveluitamme ovat mm. asunnot eli Teekkarikylä, opiskelija-alennukset ja jäsenille kohtuullista korvausta vastaan tarjottavat harrastustilat. Edunvalvontatyö taas kattaa mm. teekkarin opintososiaalisen aseman parantamisen. Siis sen, että juuri sinulla ja tovereillasi on tasapuoliset mahdollisuudet opiskella. Työ on pitkäjänteistä, ja siitä näkyvät jäsenistölle liian usein vain tulokset – jos nekään.
Omien tapahtumiemme lisäksi tärkeää on tiedottaa ylioppilaskunnan jäsenille myös yhteistyökumppaneidemme asioista: vaikkapa opintotukivaatimusten muuttumisesta tai YTHS:n priorisoinneista. Tavoite on, ettei yksikään fuksi hämmästyneenä kysy toisena opiskeluvuotena, että ”voinko minäkin hakea opintorahaa?”.
Ylioppilaskunnan viime vuonna hyväksytyn strategian mukaan viestinnän eräänä tarkoituksena on luoda positiivista yhteisökuvaa. Otaonnelaa ympäröivä yhteiskunta onkin kiinnostunut teekkareista, myös muina aikoina kuin vappuna. Ylioppilaskunta ja teekkarit mainitaan tiedotusvälineissä satoja kertoja vuoden aikana. Viime keväänä tehty pienimuotoinen ohjeistus vappuviikon tiedottamisesta osoitti sihteeristön toimijoille, että tiedotusvälineille voi antaa vuoden pääjuhlasta aikaisempaa monipuolisemman kuvan hyvinkin pienellä vaivalla. Mediaa voi harvoin ohjailla, mutta sen ennakkoasenteisiin voi ainakin yrittää vaikuttaa.
Loppujen lopuksi kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että viesti kulkee omalle jäsenistölle. Läpinäkyvyys ja toiminnasta tiedottaminen on oltava viestinnän ohjenuorana. Paljon onkin jo tehty: yksivuotispäiviään viettäviä uudistettuja verkkosivuja päivitetään jatkuvasti, ja loppusyksyn aikana pääsemme palvelemaan verkossa myös ruotsiksi. Lisäksi jäsenistön uusi tiedotuslista tuo muutaman viikon välein ajankohtaiset asiat teekkarin sähköpostilaatikkoon. Häiriöttömän viestinnän lisäksi tiedon vastaanottamista parantaa aina kohteen oma mielenkiinto. Siksi onkin toivottavaa, että mahdollisimman moni jäsen olisi kiinnostunut ylioppilaskunnan toiminnasta. Kerro meille, mikä asia tökkii tai mikä on hoidettu hienosti. Anna palautetta. Sillä tavoin pystymme kehittymään yhä paremmaksi palvelu- ja etujärjestöksi. |
||||
![]() |