![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Työpaikkailmoitukset siirtyvät pois nyysseistä
Santtu Kallionpää
santtu.kallionpää@tky.hut.fi
Työnhakuun liittyvät palvelut elävät murrosvaihetta TKK:ssa. Uuden Uraverkko-palvelun myötä työpaikkailmoitusten selaaminen siirtyy käyttäjätunnuksen taakse.
Alkukesästä TKK:n Ura- ja rekrytointipalvelut ilmoitti, että tietoja uusista työpaikoista ei enää lähetetä nyysseihin kaikkien luettavaksi. Työpaikkatietojen katselu onnistuisi vain web-pohjaisesta Uraverkko-palvelusta henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen avulla. Uusi käytäntö herätti tori.tyopaikat-uutisryhmässä välittömästi keskustelua, kun teekkarit antoivat palautetta uuden palvelun epäkäytännöllisyydestä. Toistaiseksi työpaikkatietoja saadaan vielä myös tuttuun uutisryhmään, koska web-pohjaista palvelua korjaillaan. Ura- ja rekrytointipalveluiden palvelupäällikkö Aila Saloranta kertoo kuitenkin, että uusi palvelu on tullut jäädäkseen.
Työpaikkatiedot pois ulkopuolisilta
”Nyyssit ovat toimineet tiedotuskanavana hyvin, mutta työpaikkaviestejä pääsevät sieltä katsomaan myös muut kuin teekkarit”, Saloranta toteaa. Ulkopuolisten roolista TKK:n tarjoaman palvelun käyttäjinä kertoo jotain se, että palautetta nyyssipohjaisen palvelun lakkauttamisesta tuli myös muista yliopistoista. Muidenkin oppilaitosten opiskelijoiden oli mahdollista lukea TKK:n rekrytointipalvelujen uutisryhmästä löytyviä työpaikkailmoituksia.
Moni teekkari on tottunut tarkistamaan uudet työpaikat kätevästi sähköpostin lukemisen lomassa, ja web-pohjaiseen järjestelmään kirjautuminen tekee siitä hitaampaa ja hankalampaa. Salorannan mukaan uuden järjestelmän myötä palvelun tason pitäisi kuitenkin parantua: ”Opiskelijoiden toivotaan jättävän CV-tietonsa palveluun. Työnantajat todella lukevat niitä ja ottavat sitten rekrytointipalvelujen kautta yhteyttä opiskelijoihin.” Uutta järjestelmää luotaessa on kuunneltu myös yritysten tarpeita. Uraverkkoon yritykset voivat itse jättää ilmoituksia. Tämä ei Salorannan mukaan uutisryhmää käytettäessä ollut mahdollista.
Palvelua parannellaan vielä syksyllä
”Uuden työntekijän löydyttyä CV-tietojen katselun kautta yritykseltä peritään pieni korvaus. Myös rekrytointipalvelut on tulosvastuullinen yksikkö, ja toiminnan pyörittämiseen on tultava jonkin verran ulkopuolista rahoitusta”, Saloranta sanoo.
Uraverkossa on vielä teknisiä vikoja, jotka vaikeuttavat palvelun sujuvaa käyttöä. Ongelmat on kuitenkin rekrytointipalveluiden väen mukaan tiedostettu, ja ohjelmiston toteuttaja tekee parhaansa niiden korjaamiseksi. Nyyssi-ilmoittelu loppuu näillä näkymin vuoden vaihteeseen mennessä, jolloin Uraverkon pitäisi toimia täysin. Aila Saloranta kuitenkin lupaa, että jatkossakin nyysseihin lähetetään viikoittain listaus Uraverkkoon jätettyjen työpaikkojen tehtävänimikkeistä. ”Jos tehtävä vaikuttaa opiskelijasta kiinnostavalta, hän voi mennä Uraverkkoon katsomaan ilmoitusta tarkemmin”, Saloranta sanoo. Uraverkon käyttäjiksi on toistaiseksi rekisteröitynyt noin 2000 teekkaria. |
||||
![]() |