![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Mäkiautoilua Otaniemessä
Santeri Kontinen
![]() Hyvä sää suosi mäkiautoilijoita kilpailussa, joka käytiin Innopolin vieressä, vesitornin mäessä. Kilpasarjaan osallistuivat niin TKK:n rehtori Matti Pursula kuin TKY:n hallituksen puheenjohtaja Christian Elg. Aluksi hurjasteltiin alkuerät pareissa, joista voittajat jatkoivat finaalikierrokselle. Rehtori Pursula oli voittoisan alkueräsuorituksensa jälkeen hyvällä tuulella. Kerta oli kuulemma ensimmäinen, kun hän laski mäkiautolla. Voitonjuhlatkin sattuvat mukavasti peräti kahdelle päivälle. Avajaispiknik käy mukavasti voitonjuhlista ja seuraavana päivänä on juhlallinen tohtoripromootio. Koko nopeuskilpailun voiton toisella kierroksella varmisti Sami Suomalainen ajalla 39,07 sekuntia. Mielenkiintoisimmat menopelit nähtiin luonnollisesti innosarjassa, jossa autojen muotoa rajoitti lähinnä rakentajien mielikuvitus. Julkku oli saanut väsätyksi ’auton’, joka muistutti lähinnä nelipyöräistä mökkikyhäelmää. Hyvänä puolena rakenteessa on tietenkin se, että kuljettaja ei kastu sateella. Materiaalit oli pyritty myös valitsemaan siten, että mahdollisen tai peräti todennäköisen ojaanajon sattuessa koko auto maatuu helposti. Materiaaleina oli käytetty enimmäkseen puuta ja ruostunutta metallia. Urhean kuskin mukaan auto on turvallinen kaikille muille paitsi hänelle itselleen. Varmasti tyylikkäin ja teknisesti edistynein auto kisaan saatiin Mikkelistä. Ulkomuodoltaan auto muistutti pyörillä kulkevaa venettä. Ei ollut suurikaan yllätys, että Mikkeliläisten ajopeli voitti innosarjan. Piste-ero tosin oli äärimmäisen pieni toiseksi tulleeseen Keksintösäätiön Liki-iikkuja-auto. Mikkeliläiset saivat 12 114,521 pistettä ja Keksintösäätiö 12 114,520 pistettä. Viimeiseksi jäi Julkku 101,125 pisteellään. Tuomaristo kuvaili autoa säälittäväksi. |
||||
![]() |