Etusivulle




MINÄ ITSE!
Terhi Upola


Kaksivuotias osaa jo paljon, mutta on kuin jänis: jos hän peittää silmänsä, hän luulee, ettet sinäkään näe häntä.

Vaikka kaksivuotiaalla on jo aivan omia touhuja, hän seuraa ja matkii mielellään myös aikuisten puuhia ja osallistuu kotiaskareisiin. Aikuisten kanssa onkin turvallista opetella vähitellen vaarallisia asioita, kuten tylppäkärkisten askartelusaksien käyttöä ja oven avaamista ja sulkemista.

Itsenäistymisen ja uuden oppiminen tuottavat kaksivuotiaalle suurta tyydytystä, ja tärkeää onkin, että vanhemmat huomioivat onnistumisen. Kaksivuotias leikkii yhä enemmän yhdessä toisten kanssa. Välienselvittelytilanteissa tarvitaan edelleen aikuisten apua.

Kaksivuotias alkaa ymmärtää, että sanat ovat sovittuja nimiä esineille ja asioille, eikä niitä voi noin vain mennä vaihtamaan. Kun tämä on sisäistetty, alkaa ensimmäinen kyselykausi, mikä-kausi. Kaksivuotiaan vallitseva aikamuoto on preesens. Tämä johtuu ilmeisesti lapsen kognitiivisesta kehitystasosta. Hän on vielä voimakkaasti sidoksissa välittömiin havaintoihin.

Kaksivuotiaalle on tärkeää tarjota monipuolisia virikkeitä, koska taidot kehittyvät nopeasti. Pelkkä päätä pahkaa juokseminen tuottaa lapselle mitä suurinta nautintoa. Tässä iässä myös jäljittelyleikit ovat tavallisia. Lapset matkivat vanhempiensa puhetta, ilmeitä, eleitä ja kävelytyyliä ja usein nauravat päälle. Lapset jäljittelevät ja matkivat myös toisiaan. Jos joku lapsista alkaa hakata kynällä pöytää, eipä aikaakaan, kun kaikki lapset seuraavat perässä.

Ulkoleikit alkavat kiinnostaa lapsia yhä enemmän. Lapsesta on riemastuttavaa huomata, että hän pystyy juoksemaan yhä pidemmälle ja pääsee välillä jopa aikuiselta karkuun. Karkaamis- ja piiloleikit ovat kaksivuotiaan suosiossa, mutta ilman aikuisen tietoisuutta ne saattavat johtaa yllättäviin ja jopa vaarallisiin tilanteisiin. Kadulla ja tiellä käveltäessä on aina turvallisinta pitää lasta kädestä kiinni.

Lapsi on utelias tutkimusmatkailija – kiipeilevä, juokseva ja hyppelevä ikiliikkuja, joka nauttii erilaisista kokemuksista kuten bussimatkoista, vierailuista ja retkistä. Lapsi rikkoo, repii ja syö tavaroita ja aiheuttaa monenlaista tuhoa. Lapsi hakee rajojaan raivoamalla ja itkemällä ja tarvitsee paljon tukea ja tunnustusta vanhemmiltaan. Lapsella on oma tahto, hän sanoo kyllä, ei ja minä itse!

Tehtävä
Muuta sanat lukiessasi seuraavalla tavalla:
Kaksivuotias = Polyteekkari
Lapsi = toimittaja
Aikuinen = TKY
Vanhemmat = teekkarit


Polyteekkari täyttää kaksi vuotta 18.2.2004.