![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Kylterispeksi tuli näyttävästi takaisin
Mikko Arvinen
![]() Neljän ensimmäisen
kohtauksen jälkeen
KY:n Mieleni minun
tekevi -speksiä katsoo
hieman ristiriitaisella ja epäilevälläkin
fi iliksellä. Nuori mies on jäänyt
kiinni muka tahattomasta tarrojen
liimailusta julkiseen kulkuvälineeseen,
ja virkavalta on päättänyt pistää
töhryille totaalisen stopin. Tunnusta! Tunnusta! Ei tunnusta, mutta tässä kaupungissa
ei tarroja suvaita, ja nuorisorikollinen
kiitää Keravalle. Tämähän
vaikuttaa mukavan yhteiskunnalliselta
ja ajankohtaiselta, ja bändi
svengaa saksofonien johdolla mainiota
jailhouse-bluesia. Mutta sitten. Yleensä tanssityttöjen
ensiryntääminen lavalle on
speksin kuin speksin kohokohtia,
mutta siinä missä keravalaisvangit
ovat ympärillä asiaankuuluvan
apeina, alkavat tanssitytöt heittää
perinteisestä perinteisintä kabareeta
kirkkaissa röyhelöhömpäkkeissä.
Mistä pukuvarastosta nämä tulivat?
Ja ei kai bändi vaan aio heittää koko
Blues Brothersin tuotantoa? Alun hakuilun jälkeen Kain
(Sampsa Rönkkönen) ja Väiskin
(Erik Mashkilleyson) suomalaiskansallinen
kalteridialogi saa kuitenkin
kiitettävästi lisää syvyyttä, ja
vartijat suoriutuvat mainiosti yleisön
huutelusta. Mennään tuonne takahuoneeseen
katsomaan.
Omstart! Rehellisemmin!
Mennään paneen! Yleisö taputtaa raivokkaasti. Ja
koska KY:llä ei ole esitetty varsinaisia
speksejä sitten vuoden 1997,
kerrottakoon mahdollisille kylterilukijoille,
että speksiyleisö saa vapaasti
häiritä näyttelijöiden keskittymistä
omstart-huudoilla, joidenka
jälkeen kohtaus pyritään ottamaan
uusiksi toiveiden mukaan. Viimeistään kolmannella esiintymiskerrallaan
tanssitytöt saavat anteeksi
kaiken alun hapuilunsa. Koreografi
oiden muuttuessa vauhdikkaammiksi
asustusta on kevennetty
asiaankuuluvasti hyvin hoidetun
näköisiä markkinoinninopiskelijatyttöjä
parhaimmillaan. Tai siis huoliteltujen markkinoinninopiskelijoiden
näköisiä,
varsinainen markkinoinninopiskelijan
rooli on varattu Patricille (Antero
Vartia), joka speksin käsiohjelman
mukaan on yliaktiivinen, ylivilkas
ja täysin vakuuttunut omasta
erinomaisuudestaan. Eli siis varsin mainio tapaus. Ylipäätään
KY:n speksille on annettava
täydet pisteet terävästä itseironiasta,
jota levitetään kohteliaasti
myös tiedekuntarajojen yli. Tyyliin
kauanko kolmekymmenvuotinen
sota kesti? No ainakin niin kauan, että sinä
aikana teekkarikin olisi päässyt
jo saatille. Jos tämän kirjoituksen puoliväliin
mennessä ei ole mainittu vielä
sanaakaan speksin juonesta, ei siihen
tarvinnut kiinnittää näytöksessäkään
ylimääräistä huomiota ensimmäisen
puoliajan aikana.
Todelliseen vauhtiin näytelmä
pääsee vasta väliajalla nautittujen
viinilasillisten jälkeen. Rahasampo
ja onnen avaimet löytyvät tietenkin
Jari Sarasvuon, Esa Keskisen ja
hampurilaisen välistä, ja nyt niitä
lähdetään tosissaan etsimään. Jo
Rahasvuon tapaaminen on täynnä
teräväkatseisia terveisiä, ja jos tällaista
kuulee kyltereiltä, herää vain
yksi kysymys: ketkä niitä sisäisiä
sankareita sinne yrityksiin oikein
haalivat? Paras on kuitenkin vasta tulossa,
sillä speksin näyttävin ja vauhdikkain
osuus koetaan Tuurin kyläkaupan
maisemissa niin dialogin, tanssien
kuin ylipäätäänkin mainioiden
lauluesitysten osalta. ’Keskinen! Tunne nimeni! Ja
liekkipaitani! Ooo-ooo! Keskinen!
Tuu mun muijaksi, niin saat palkinnon!
Juorulehden huomion!’ Ainakin näillä lakeuksilla jumalainen
nautinto löytyy speksin mukaan
missin pesästä, mitä lavalla
kailotetaankin (seksistisesti ?) seuraavan
viiden minuutin ajan. Mustiin
nahka- ja pvc-asuihin pukeutuneet
tanssijattaret ovat parhaimmillaan
juuri näissä kohtauksissa. Kolmituntinen esitys tarjoaa
niin sanotusti vastinetta investoidulle
kymmenen euron pääomalle,
mutta joissakin loppukohtauksissa
hätäisempi sijoittaja saattaa alkaa
kaipaamaan voittojen nopeampaa
kotiuttamista. Kokonaisuudessaan speksitiimi
ansaitsee mainion arvosanan. Pelkästään
KY:n speksiperinteen elvyttäminen
voitaisiin palkita vuoden
opiskelijakulttuuritekona. |