Neste Oilin Porvoon jalostamolle
on valmistumassa uusi
tuotantolinja, jonka ansiosta
jalostamolla voidaan valmistaa
venäläisestä raakaöljystä dieselpolttoainetta
euroopan markkinoille
Noin 600 miljoonan euron
diesel-hankkeesta vastaava
Martti Ronkainen
kertoo, että maailman öljymarkkinoilla
on tällä hetkellä tilanne, jossa
Venäjältä saatavaa raskasta raakaöljyä
on tarjolla enemmän kuin
esimerkiksi Pohjanmeren kevyttä
raakaöljyä. Ongelmana tilanteessa
on se, että kevyttä raakaöljyä on
huomattavasti helpompi jalostaa
bensiiniksi tai dieselpolttoaineeksi.
Ainakin Venäjältä saatavassa raakaöljyssä
on myös enemmän rikkiä, joka vaikeuttaa sen jalostamista
polttoaineeksi koska päästönormit
ovat Euroopassa tiukentuneet huomattavasti.
Korkealaatuisen ja puhtaan
dieselpolttoaineen kysyntä on
kuitenkin Euroopassa voimakkaassa
kasvussa ja tähän kysyntään pyrkii
Porvoon Kilpilahteen rakennettava
uusi tuotantolinja vastaamaan.
Tiukentuneet päästörajoitukset
pakottavat öljynjalostajat valmistamaan
aina vain puhtaampia polttoaineita.
Ronkainen kertoo, että
Neste Oil on valmis valmistamaan
aina sellaista menovettä, mitä viranomaiset
vaativat ja samalla huomauttaa,
että mitä enemmän polttoainetta
joudutaan jalostamaan, sitä
enemmän energiaa siihen kuluu.
Vaikka kokonaisvaikutus on positiivinen,
niin jalostusasteen nosto taas
lisää päästöjä jalostusprosessissa.
Valtava projekti
Noin 600 miljoonalla eurolla saa
rakennettua paljon. Ronkainen innostuu
esittelemään vaikuttavia tilastotietoja
hankkeessa tehdyistä
rakennustöistä. Maata alueella jouduttiin
raivaamaan n. 25 hehtaaria.
Kalliota louhittiin 635 000 kiintokuutiometriä.
Venttiilejä hankkeessa
on 35 000 kappaletta ja kaapeleita
2300 kilometriä. Paikalle
toimitettiin myös dieselin valmistuksessa
tarvittavat LCF-reaktorit,
jotka ovat suurin piirtein stadionin
tornin korkuiset ja joiden teräksestä
valmistetut seinämät ovat 26 senttiä
paksut. Painoa kullakin reaktorilla
on n. 1300 tonnia. Ronkainen
laskeskelee nopeasti, että se vastaa
noin 30 täysperävaunullista rekkaa.
Koska reaktorit olivat niin suuria
järkäleitä, ainoa mahdollinen kuljetusmuoto
oli meritse. Kilpilahden
sataman laituria oli luonnollisesti
vahvistettava ennen kuljetuksen
saapumista. Kun laiva oli saapunut
satamaan, kuljetettiin reaktorit yksitellen
paikoilleen lavetilla, jossa
oli 272 pyörää.
Pyöristä suurin osa oli vetäviä, muistelee Ronkainen
Matkalle sattuneet kahdeksan siltaa
ja kolme kilometriä tietä oli vahvistettu
jo hankkeen kenttätoteutuksen
alkumetreillä. Reaktorien nostoissa
käytettiin erityistä pukkiratkaisua
ja tukimastoja, joiden välistä
reaktorit nostettiin paikoilleen. .
Rakennustyömaalla on tällä hetkellä
noin 950 urakoitsijan työntekijää,
joiden tarpeet on myös pyritty
huomioimaan. Ronkainen kertoo
hymysuin, että työmaan naapurissa
on ’Porvoon suurin hotelli’.
312 täydellisesti varusteltua yksiötä
on rakennettu konteista kasattuun
parakkikylään. Parkkipaikkoja alueelle
tehtiin yli 1000 autolle ja sosiaalitilat
n. 1000 henkilölle.
Työturvallisuus on tärkeää
Ronkainen kertoo vielä, että paitsi
majoitukseen niin erityisesti työturvallisuuteen
on työmaalla panostettu
paljon. Kaikki alueelle töihin
tulevat osallistuvat ensin turvakoulutukseen
ja saavat kulkulupansa
vasta sen jälkeen. Työmaalla ei saa
työskennellä ilman silmäsuojaimia,
turvakenkiä, kypärää ja suojavaatteita.
Myös putoamissuojaimet tulevat
pakollisiksi, kun aletaan työskennellä
korkeammalla. Ronkainen
esittelee tilastoja, joiden mukaan
rakennusteollisuudessa tapahtuu
noin 60 poissaoloihin johtavaa tapaturmaa
miljoonaa työtuntia kohti.
Diesel-hankkeen työmaalla tapaturmatiheys
on ollut vain kymmenesosa
tästä. Pisin jakso ilman
poissaoloon johtanutta tapaturmaa
oli 434 päivää. Siihen ei enää kyllä
ylletä, sillä työmaa ehtii valmistua
ennen sitä.
Projektin kotimaisuusaste on
noin 60 prosenttia. Materiaalit ja
laitteet saatiin 40 prosenttisesti
Suomesta, urakoissa osuus on 85
prosenttia ja palveluissa 90 prosenttia.
Neste Oilin Porvoon laitos on
kokonaisuudessaan Suomen ja Pohjoismaiden
suurin teollisuuslaitos.
Euroopan mittakaavassa laitos keskimääräistä
suurempi, arvioi Ronkainen.
Energiaa Kilpilahdessa kuluu arviolta
huimat 12 terawattituntia
vuodessa. Vertailun vuoksi sähköä
koko Suomessa kuluu 80 terawattituntia.
Ronkainen kuitenkin huomauttaa,
että sähköä Kilpilahdessa
kuluu ’vain’ 1,2 terawattituntia
vuodessa. Suurimman osan energiastaan
laitos ottaa siitä öljystä, joka
sinne tuodaan. Jalostamo kuluttaa
myös valtavat määrät jäähdytysvettä.
Mereen meneekin Ronkaisen
arvion mukaan 900 megawatin
teholla 25 asteista jäähdytysvettä.
Ronkainen kertoo, että laitos voisi
vaikka myydä Helsingille kaukolämpöä,
jos se olisi kannattavaa.
Ronkainen arvioi, että Kilpilahden
jalostamo on ainakin Euroopan öljynjalostamoista
energiatehokkaimmasta
päästä.
Energiatehokkuuden lisäksi Kilpilahden
jalostamo tuottaa hyvin
korkealaatuisia polttoaineita. Jalostamolla
valmistettua bensiiniä viedään
muun muassa Kaliforniaan.
Ronkainen luulee myös tietävänsä
syyn, miksi amerikkalaiset käyttävät
nimenomaan autoja, joissa on
bensiinimoottorit eikä dieselkoneet,
vaikka jälkimmäinen onkin
hyötysuhteeltaan parempi. Ronkaisen
mukaan Yhdysvalloissa myytävä
diesel on ollut heikompilaatuista ja
siksi diesel-autot eivät ole saaneet
suurta suosiota. Euroopan maista
sen sijaan Itävallassa uusista autoista
jo yli 70 prosenttia on dieselkäyttöisiä.