Etusivulle




Laulikki Äpy tarjoaa mukavat kyydit
Mikko Arvinen




Kuva
Auton puute alkoi vitottaa Toni Engströmiä ja Mika Natusta ainakin näin paljon.
Tuoreen mersun vieressä on kuitenkin helpompi hymyillä.


TKY toteutti viime kesänä kohtalaisen laajan kyselyn opiskelijoiden autotarpeesta. Pakettiauto on ollut kysytty, mutta saattaisiko myös pikkubussille olla käyttöä? Vastauksista päätellen tarvetta oli.

Teekkarit eivät jääneet tällä(kään?) kertaa tuleen makaamaan, vaan Äpyn ja TKY:n yhteistyö tuotti nopeasti näkyvää tulosta. ÄpyVanin mainokset ilmestyivät oviin elokuun lopulla ja itse auto, sisäänajettu Mercedes-Benz Vito 110 CDI vuosimallia 2002, ilmestyi teekkaripalvelun pihalle täsmälleen luvattuna aikana 1. syyskuuta.
- Äpy-lehti tuottaa, mutta TKY tarjoaa palvelun, Toni Engström ja Mika Natunen kertovat.

Samalla ÄpyVän toimii Äpy-lehden liikkuvana mainoksena. Mainokset on kuitenkin toteutettu hyvällä maulla ja autolla kelpaa lähteä yhtä lailla vappuna Ullanlinnamäelle, kuin vaikkapa vuosijuhliin.
- Äpyhän on perinteisesti aina varsin tyylikäs ja sivistynyt ulkoasultaan, Toni Engström sanoo Mika Natusen nauraessa vieressä.
- Toivottavasti auto löytää käyttäjiä ja autosta on iloa käyttäjille. Alkoi meinaan jo vitottaa, kun ei ollut autoa reissuille.

Ajossa ÄpyVän on kompakti yhdistelmä kuljetuskykyä ja henkilöautomaisia ominaisuuksia. Vaikka jotkut Mersun hallintalaitteet vaativat corolloihin tottuneilla kuljettajilla aluksi pientä totuttelua (esimerkiksi käsijarru toimii jalkatilassa olevalla polkimella), leimaa Viton ajo-ominaisuuksia yleinen keveys ja näppäryys.

Esimerkiksi Volkswagen Transporterin turbo-dieseleihin verrattuna Mersun kone vääntää hyvin myös alakierroksilla, eikä liikkeellelähtö vaadi ylimääräisiä kierroksia. Vastaavasti tehoalueen raja tulee nopeasti vastaan. ÄpyVänistä löytyvä kierroslukumittari on näin hieman turha lisävaruste, sillä Viton vaihtamistarpeen kuulee selvästi.

Kone ottaa kuitenkin hyvin kierroksia, ja ratin viereen sijoitettua lyhyttä vaihdekeppiä on ilo käyttää. Ohjaus on tehostettu erittäin kevyeksi ja autoa pyörittelee helposti ahtaammissakin paikoissa. Pysäköitäessä auton matalaan maanvaraan kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota. Ilman kuormaa ajettaessa ÄpyVänin suorituskyky on hyvä, ja täydellä kuormalla riittävä.

Näkyvyys ulos on hyvä varsinkin etupenkiltä. Sikaosasto on puolestaan piilotettu hienotunteisesti tummien lasien taakse, joten takapenkillä matkustavat voivat rentoutua ja vapautua järkyttämättä kanssa-autoilijoiden mahdollisesti herkkiä tunteita.

Polttoaine kuuluu ÄpyVänin vuokrahintaan, mutta matkareittiä suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon 30 sentin kilometrikorvaus (0,15 e/km 300 km ylimenevät kilometrit). Autoon kannattaakin pakata aina mahdollisimman monta kilometrikorvauksen jakajaa.

Tarvittaessa poliisille voi myös sanoa, että sammuneita (näytteleviä) kavereita ei missään tapauksessa voinut jättää heitteille. Hätätilanteissa voi yrittää vedota myös eläinten kuljettamisesta annettuihin maa- ja metsätalousministeriön asetuksiin, mutta tämän jälkeen seurauksista ei enää vastata.