![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Rosteria perämeren pohjukasta
Santeri Kontinen
Outokummun Tornion terästehdas
on varmaan mielenkiintoinen
paikka. Käydäänpä
katsomassa, mitä sinne kuuluu.
![]() Terästä kutsutaan joskus
kuningasmetalliksi ja terästä
todellakin käytetään
melkein kaikkialla
aterimista pilvenpiirtäjiin ja suuriin
tankkereihin. Erilaisia teräksen
alalajeja on useita. Teräksen ominaisuudet
vaihtelevat sen mukaan,
minkälaisia seosaineita siinä on ja
miten sitä on valamisen jälkeen käsitelty.
Teollisuudessa esimerkiksi
käytetään paljon niin sanottua haponkestävää
terästä. Käyttökohteissa,
joissa ei pahemmin tarvita suojausta,
voidaan käyttää maailman
eniten tuotettua metallia, tavallista
ruostuvaa hiiliterästä. Jos taas teräkseltä
vaaditaan hyvää ulkonäköä ja
korroosion kestävyyttä, materiaalivalinta
on ruostumaton teräs eli
’rosteri’. Haarukka, jota suurella
todennäköisyydellä juuri nyt pitelet
kädessäsi, on valmistettu ruostumattomasta
teräksestä. Juuri rosteri
on Tornion terästehtaan päätuote. Määritelmän mukaan teräs on
’ruostumatonta’ silloin kun siinä
on yli 10,5 % kromia. Teräslaatu
keksittiin vuonna 1912, kun englantilainen
Harry Brearly huomasi,
että terässeokset, joissa on riittävä
osuus kromia, sietävät korroosiota
paljon paremmin kuin muut seokset.
Ensimmäisen patentin ruostumattomalle
teräkselle haki saksalainen
Friedrich Krupp samana
vuonna. Ferrokromi-esiintymän löysi sukeltaja
ja harrastelija geologi Martti
Matilainen. Kaivoksen toiminta alkoi
vuonna 1968. Puukko kertoo,
että Matilainen oli kaivoksella töissä
eläkkeelle pääsyyn asti. Puukko
muistelee vielä, että Matilaisen poikakin
on töissä samaisella kaivoksella.
Puukon mukaan kaivoksessa
riittää louhittavaa vielä ainakin sadaksi
vuodeksi. Aluksi kaivos oli
avolouhos mutta sen toiminta päättyi
vuoden vaihteessa, ja nyt kaikki
louhinta tehdään maan alla. Toinen tärkeä raaka-aine Torniossa
on romuteräs, jota tuodaan
tehtaalle lähinnä Suomen lähialueita.
Romun seasta löytyy kuulemma
mitä erikoisimpia esineitä.
Panssarivaunua ei kuitenkaan ole
vielä tullut uudelleen sulatettavaksi.
Pientä pääsärkyä aiheuttaa viimeaikoina
noussut romun hinta.
Syyllinen tähän on kovasti kasvanut
teräksen kulutus etenkin Kiinassa. Itse tehtaan rakennuspäätös tehtiin
vuonna 1973. Ensimmäisessä
vaiheessa rakennettiin vain terässulatto
ja kylmävalssaamo. Tehdas
käynnistyi 1976. Sen ajan mahtimies
Kekkonen oli näyttävästi
mukana tehtaan rakennustöissä.
Korkeushypyssäkin aikoinaan menestyneen
ja valitsijamiesvaalit ensimmäisellä
kerralla täpärästi voittaneen
Kekkosen raksakokemus tosin
rajoittui tällä kertaa vain valmiin
laitoksen vihkimiseen. Kekkosella oli sormensa pelissä
myös tehtaan sijoituksessa. Puukko
muistelee kuulleensa, että tehdas
piti alun perin tulla Poriin, mutta
Torniolaisten karvalakkilähetystön
vierailtua UKK:n pakeilla tehdas
sijoitettiin perämeren pohjukkaan.
Aivan omin voimin ei tehdasta saatu
pyörimään, vaan tärkeimmät
työntekijät koulutti saksalainen
Thyssen Krupp. Kuumavalssaamo
tehtaalle rakennettiin vuonna
1988. Seuraavan kerran suurempi
laajennus aloitti vuonna 1999.
Vuosina 20002004 kapasiteetti
tehtaalla on kaksinkertaistunut.
Hanke saikin nimen ’Projekti tupla’.
Viimevuodet ovat Torniossa
olleet käytännössä jatkuvaa laajennusta.
Henkilöstöä tehtaalla on
hiukan reilut 2000. Projekti tuplan
seurauksena henkilöstön määrä
nousi kuitenkin vain noin 20 prosenttia. Terästehdas on raskaan teollisuuden
todellisessa ytimessä. On kunnioitusta
herättävää katsella valvomon
tummennettujen ikkunoiden
läpi, kun sulaa terästä kaadetaan sulatusastiana
käytetystä valokaariuunista
välivarastoinnissa käytettävään
niin sanottuun senkka-astiaan. Kun
tulemme valvomoon, josta teräksen
sulatusta valvotaan, sulatus on
juuri loppuvaiheessa. Jyrki Pitkälä
kertoo, että romunsulatuksen teho
on juuri kyseisellä hetkellä noin
56 megawattia. Maksimiteho, jolla
romua voidaan sulattaa, on noin
100 megawattia. Pitkäsen mukaan
tavallinen henkilöauto sulaisi sillä
teholla noin minuutissa. Romua ja
ferrokromia uunissa ’kiehuu’ noin
130 tonnia. Määrästä syntyy 120
tonnia terästä ja 10 tonnia kuonaa.
Saan tietää, että kuonalle on
kehitelty jatkokäyttöä esimerkiksi
maanrakennuksessa. Lämpötila uunissa on noin 1600
astetta. Samalla kun katselemme
hehkuvan teräksen valumista pois
sulatusastiasta, Pitkälä huomauttaa,
että teräksen viskositeetti on
1600 asteisena suurin piirtein samaa
luokkaa kuin vedellä. Mitään
erityistä koulusta teräsromun sulattamiseen
ei ole, vaan koko homma
on sulattajien ammattitaidon
varassa. Ulkopuolella kupliva teräs
saa valvomon tärisemään hiukan.
Vielä enemmän tärinää syntyy, kun
sulatusastiaan heitetään uusi satsi
romuterästä. ’Sinne meni Volvot ja
Toyotat!’ huudahtaa romunosturin
kuljettaja. Seuraavaksi piipahdamme niin
sanotun AOD-konvertterin valvomossa.
Ennen kuin juuri sulatettu
teräs kaadetaan konvertteriin,
jossa siihen lisätään teräksen ominaisuuksiin
vaikuttavat lisäaineet,
poistetaan teräksen päältä kuona.
Metodina kuonan poistossa käytetään
teräksistä laappaa, jolla kuona
kuoritaan pois sulan teräksen päältä
aivan mekaanisesti. Monta metriä
pitkä laappa kuulemma kestää viikon,
minkä jälkeen se on vaihdettava.
Laappa yksinkertaisesti sulaa
pois. Kuonan poistamisen yhteydessä
teräksestä otetaan pieni pala
analyysiä varten. Analysointilaitteistona
käytetään muun muassa massaspektrometriä.
Myös savukaasua
analysoidaan. Savukaasuanalyysi
valottaa teräksen hiilipitoisuutta. Konvertterissa teräksestä poistetaan
hiiltä syöttämällä sinne happea.
Hapensyöttö aiheuttaa sulassa
teräksessä olevan hiilen palamista.
Palaminen nostaa lämpötilaa ja
lämpötilan nousun hillitsemiseksi
teräkseen on syötettävä erilaisia
jäähdytys- ja lisäaineita. Yhteensä
’jäähyä’ menee kerrallaan noin 20
tonnia. On tietenkin luonnollista, että
teräksestä valmistettu astia ei yksinään
kestä sulan teräksen käsittelyä.
Valokaariastiat, senkat ja konvertterit
pitää vuorata keraamisilla tileillä,
jotta sulatus olisi ylipäätään
mahdollista. Tornion tehtaalla tiilet
kestävät noin sata sulatuskertaa,
mutta Puukon mukaan Rautaruukilla
astiat pitää muurata uudestaan
vasta noin 5000 sulatuskerran jälkeen.
Ero johtuu Torniossa valmistettavan teräksen emäksisyydestä, joka syö keraamiset
tiilet paljon nopeammin. Kysyn vielä, onko Outokummulla
ja Rautaruukilla kovinkin verinen kilpailu.
Puukko sanoo, että hommaa hoidetaan herramieshengessä.
Yhtiöt keskittyvät erilaisiin tuotteisiin,
eivätkä tallo toistensa varpaille. Tämän jälkeen aihiot siirretään kuumavalssauslinjalle. Ensin ne lämmitetään uudelleen.
Sitten punahehkuiset aihiot pestään, jotta pinnalle kertynyt
hilse saataisiin poistettua. Seuraavaksi kokoajan litistyvä
hehkuvaa levyä ajetaan edestakaisin valssien
läpi, kunnes saavutetaan haluttu paksuus. Viimeinen
vaihe kuumavalssauksessa on hehkuvan ohuen levyn
jäähdytys vesisuihkujen alla ennen kuin levy kelataan
rullaksi. Kuumavalssaus on hämmentävää seurattavaa.
Muutamassa minuutissa oranssina hehkuva
aihio muuttuu harmaaksi teräsrullaksi valtavien höyrypilvien
ja melun saattelemana. Kuumavalssauksen
jälkeen teräslevyt ovat noin 3,5 millimetriä paksuja.
Kuumavalssattuja teräslevyjä jäähdytetään tavallisesti
noin kaksi päivää ennen kuin ne toimitetaan kylmävalssaamoon. Osa asiakkaista tyytyy pelkästään kuumavalssattuihin
terästuotteisiin mutta toiset haluavat vielä
hiukan pitemmälle jalostettua terästä. Tätä varten
tehtaalla on kylmävalssaamo, jossa kuumavalssattuja
teräslevyjä käsitellään edelleen. Kylmävalssaamolla on
pituutta noin 800 metriä. Kylmävalssaamossa käsitellyt
teräslevyt tulevat ulos keskimäärin millimetrin
paksuisina. Ohuimmillaan niillä on paksuutta 0,4
millimetriä. Teräksen materiaaliominaisuudet muuttuvat
kylmävalssauksessa kovempaan ja hauraampaan
suuntaan. Tämän takia tuotteille tavallisesti tehdään
vielä loppuhehkutus. Koko laitos on hyvin pitkälle
automatisoitu ja se pyörii käytännössä jatkuvasti.
On mielenkiintoista seurata, kun teräsrulla loppuu ja siihen
hitsataan automaattisesti uusi pätkä. Valssaus ei tietenkään
pysähdy, vaan tätä hetkeä varten valssauslaitteistoon rakennettu
reservi, josta teräslevyä puretaan sillä aikaa kun hitsauslaitteisto
tekee tehtäväänsä. Lopuksi Puukko vielä esittelee
muutamia pilalle menneitä teräslevyjä. Laaduntarkkailu tehtaalla
vaikuttaisi olevan todella tiukkaa, sillä muutamia hylkyyn
johtaneita virheitä on lähes mahdotonta huomata. |
||||
![]() |