![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Pitää osata myös myydä
Terhi Upola
[email protected]
TEK julkaisi tammikuussa ensimmäistä kertaa TEKbaro-tutkimuksen, joka mittaa Suomen teknillistieteellisen osaamisen ja kehityksen tilaa. Tutkimusjohtaja Matti Hirvikallion mukaan sen tavoitteena on herättää keskustelua siitä, panostetaanko yhteiskunnassa todella tärkeisiin asioihin. Barometrin antama kuva Suomen kilpailukyvystä on surkeampi kuin monessa muussa kansainvälisessä vertailussa. Teknologiabarometri perustuu yhteiskunnan kehitystä kuvaaviin malleihin, joissa kehitys nähdään siirtymisenä informaatioyhteiskunnasta tietoyhteiskunnan kautta tietämysyhteiskuntaan. Barometrin mittausluvut kuvaavat muun muassa sitä, miten pitkälle Suomi on edennyt kohti tietämysyhteiskuntaa. ”Suomessa hallitaan kyllä tieto, mutta ei kovin hyvin sitä, miten se jalostetaan tuotteeksi ja myydään”, Hirvikallio sanoo. Hänen mukaansa teollisuuden pitäisi kiinnittää tähän yhä enemmän huomiota, mikä ettei myös diplomi-insinöörejä kouluttavien yliopistojen. TEKbaron mukaan Suomi on vahva informaatioyhteiskunta, melko vahva tietoyhteiskunta, mutta tietämysyhteiskuntavertailun huipulle maalla on vielä matkaa. TEK:n mukaan tietämysyhteiskunta on kehittyneempi muoto sekä informaatio- että tietoyhteiskunnasta. Innovaatiot, teknologinen kehitys, talouden uudistuminen, avoimuus uusille ideoille sekä niiden aktiivinen hyödyntäminen ovat oleellinen osa tietämysyhteiskunnan arvomaailmaa ja kulttuuria. Näillä mittareilla mitattuna Suomi on jo vertailumaiden keskitasoa heikompi. |
||||
![]() |