Etusivulle




Pyöräilyn suosio väheni Espoossa




Kuva


Espoo saa hyvän arvosanan kaupungin pyöräilijäystävällisyyttä arvioidessa. Silti pyöräilyn suosio laski hienoisesti vuosien 2002 ja 2004 välillä. Helmikuun alussa julkaistun Espoon kaupungin pyöräilypolitiikan arviointityöryhmän loppuraportin mukaan Espoon pyörätieverkon laajuus ja kunnossapito on varsin hyvällä tasolla. Raportin mukaan pyöräilyn suosioon voitaisiinkin vaikuttaa parhaiten autoilijoille suunnatulla asennekasvatuksella.

Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena on kaksinkertaistaa pyöräilijöiden määrä vuoden 2000 tasosta vuoteen 2010 mennessä. Toistaiseksi Espoossa on kasvanut lähinnä autojen määrä. Viime vuoden alussa Espoossa oli tuhatta asukasta kohden 449 autoa.

Bicycle Policy Audit -menetelmällä toteutetussa itsearvioinnissa yhdeksänhenkinen toimikunta antoi moitteita lähinnä pyöräilijöille suunnattujen oheispalveluiden puutteesta, pyöräparkkien määrästä ja toteutuksesta varsinkin linja-autopysäkkien läheisyydessä, ja keskustojen läpi kulkevien pyöräilyreittien merkitsemisestä. Toisaalta raportissa todetaan, että keskustoissa jalankulkijoiden turvallisuus pysyy parempana, jos pyöräteitä ei merkitä liian selkeästi ’vauhtiväyliksi’ asutuksen keskellä. Samalla liikekeskustoissa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden erottelua suositellaan lisättäväksi nykyisestä.

Vuoden 2004 lopussa Espoon kevyenliikenteenväylien yhteispituus oli lähes 630 kilometriä. Liikennemäärämittausten mukaan Espoon vilkkaimpia pyöräilyreittejä ovat Länsiväylän pyörätie Karhusaaren kohdalla, Länsituulensilta Tapiolassa, Kehä I:n pyörätie Laajalahden kohdalla sekä Merituulentien pyörätie Niittykummussa. Toisin sanoen Espoossa pyöräily nauttii suurinta suosiota Otaniemen ympäristössä.