![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Pyöräilyn suosio väheni Espoossa
![]() Espoo saa hyvän arvosanan kaupungin pyöräilijäystävällisyyttä arvioidessa.
Silti pyöräilyn suosio laski hienoisesti vuosien 2002 ja 2004 välillä. Helmikuun
alussa julkaistun Espoon kaupungin pyöräilypolitiikan arviointityöryhmän
loppuraportin mukaan Espoon pyörätieverkon laajuus ja kunnossapito
on varsin hyvällä tasolla. Raportin mukaan pyöräilyn suosioon voitaisiinkin
vaikuttaa parhaiten autoilijoille suunnatulla asennekasvatuksella. Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena on kaksinkertaistaa
pyöräilijöiden määrä vuoden 2000 tasosta vuoteen 2010 mennessä.
Toistaiseksi Espoossa on kasvanut lähinnä autojen määrä. Viime vuoden
alussa Espoossa oli tuhatta asukasta kohden 449 autoa. Bicycle Policy Audit -menetelmällä toteutetussa itsearvioinnissa yhdeksänhenkinen
toimikunta antoi moitteita lähinnä pyöräilijöille suunnattujen
oheispalveluiden puutteesta, pyöräparkkien määrästä ja toteutuksesta varsinkin
linja-autopysäkkien läheisyydessä, ja keskustojen läpi kulkevien pyöräilyreittien
merkitsemisestä. Toisaalta raportissa todetaan, että keskustoissa jalankulkijoiden
turvallisuus pysyy parempana, jos pyöräteitä ei merkitä liian
selkeästi ’vauhtiväyliksi’ asutuksen keskellä. Samalla liikekeskustoissa jalankulkijoiden
ja pyöräilijöiden erottelua suositellaan lisättäväksi nykyisestä. Vuoden 2004 lopussa Espoon kevyenliikenteenväylien yhteispituus oli lähes
630 kilometriä. Liikennemäärämittausten mukaan Espoon vilkkaimpia
pyöräilyreittejä ovat Länsiväylän pyörätie Karhusaaren kohdalla, Länsituulensilta
Tapiolassa, Kehä I:n pyörätie Laajalahden kohdalla sekä Merituulentien
pyörätie Niittykummussa. Toisin sanoen Espoossa pyöräily nauttii suurinta
suosiota Otaniemen ympäristössä. |
||||
![]() |