Etusivulle




Metro on punainen
Mikko Arvinen




Helsingin Sanomat kertoi verkkoliitteessään 8. marraskuuta länsimetron Espoolle tuomista hyvistä puolista, minkä jälkeen aihe nousi yhdeksi kyseisen paikallislehden keskustelupalstan suosituimmista puheenaiheista.

Intohimoisen, espoolaisuuden syvimpiä tuntoja valottavan väittelyn aloitti nimimerkki JokuRoti, joka katsoi, että metro ei sovi perusespoolaiselle, joka haluaa ajaa omalla autolla: ’Joukkoliikenteessä haisee hiki, siellä näkee köyhiä eikä se vie ovelta ovelle: Joutuu kävelemään ja taas haisee hiki. Sitä paitsi omalla autolla on pahuksen hankala ajaa niitä kiskoja pitkin’, Roti tuumasi.

Taisto epäili, että metrohanke on vain Helsingin juoni saada Espoo jakamaan kurjuutta: ’Jos olisimme halunneet nauttia metron tuomista loistoeduista, olisimme hakeutuneet asumaan Myllypuroon jo ajat sitten.’

Myöskään Jaakko ei halua metroa Espooseen: ’Metroradan varsi on Suomen oloissa ennätyksellinen slummikeskittymä. Jos joku ulkopaikkakuntalainen ei tiedä missä metro kulkee, voi ostaa Alibin niin tietää. Ei ole ihme että Espoon päättäjät eivät halua metroa Espooseen, en minäkään haluaisi että Itä-Helsingin spurgut ja afrikkalaiset pääsisivät metrolla kotiovelleni’ Jaakko pohti.

Eräs kirjoittaja kertoi tuntevansa useampia naishenkilöitä, jotka eivät uskalla lainkaan käyttää Helsingin metroa: ’Lisäksi useat tuntemani mieshenkilöt eivät uskalla käyttää metroa iltaisin.’
Myös Ruoholahden metroaseman ympäristön muuttuminen ghetoksi on kuulemma jo selvästi havaittavissa. Espooseen ei keskustelun mukaan haluta punaista metroa. Auttaisikohan asiaa, jos Espooseen ajavat metrovaunut voisivatkin olla sinisiä?