Etusivulle




Opintojen kangertelun syyt selvitetty
Elina Mattila




TKK:ssa toteutettiin kuluneen kesän aikana selvitys, jossa tarkastellaan opintojen takkuamisen syitä. Selvityksen aineistona olivat niiden 669 opiskelijan tiedot, jotka saivat syksyllä 2002 opintoja koskevan selvityspyynnön opintotukilautakunnalta. Kela valvoo opintojen edistymistä vuosittain lokakuussa.

”Selkeästi yleisimmät vaikeudet liittyivät opintoihin”, sanoo selvityksen laatinut Annukka Öljymäki.

”Tenteistä oli vaikea päästä läpi, motivaatio-ongelmat ja vääränlainen opiskelutekniikka vaivasivat. Toisen syyryhmän muodostivat erilaiset sairaudet. Kolmas kompastuskivi selvityksen perusteella oli armeija, jonka aikana motivaatio saattaa karista ja tärkeät perustiedot unohtua.”

Selvityksestä ilmenee, että opintovaikeuksien syissä on osastokohtaisia eroja. Esimerkiksi arkkitehtiosaston opiskelijoiden vastauksissa toistuvat opintojen järjestämiseen liittyvät ongelmat, kun taas teknillisen fysiikan ja matematiikan osastolla opintoja hidastaa niiden vaativuus. Selvityksessä suositellaankin, että opintojen ohjaus saatettaisiin samalle tasolle kaikilla TKK:n osastoilla. Samalla tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota muun muassa opintojen mitoittamiseen, opintosuoritusten kirjaamiseen ajallaan ja mielen hyvinvointiin.

Opintojen edistymisen seurannasta tehtiin selvitys TKK:ssa nyt ensimmäistä kertaa. Selvityksen ulkopuolelle jäivät opiskelijat, jotka eivät nosta opintotukea.