![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Laura Birn ja Pamela Tola – tytöt te olette tähtiä
Tuomo Tarvas
![]() Kun näyttelijä Laura
Birn , 24, tulee haastattelupaikalle
omenaa syöden
ja jättää muutaman
tenttikirjan Teatterikorkeakoulun
infopisteeseen, hän ei vaikuta lainkaan
tähdeltä. Tähdeltä? Hetkinen, pitäisikö
hänen sitten vaikuttaa tähdeltä? Ja
jos niin millä tavalla? Pitäisikö Birnissä
olla jotain erityistä marilynmaista
gloriaa, elitististä käytöstä,
toimittajan ylenkatsontaa ja oman
tilan ottamista heti alkumetreiltä
alkaen? Mutta hänhän on näytellyt lähivuosina
kahdessa suuressa kotimaisessa
filmissä, hän poseeraa parhaillaan
Lasipalatsin seinässä olevassa
Lupaus-elokuvan mainoslakanassa
ja esiintyy Helsingin kaupunginteatterin
lähes loppuunmyydyssä
Sydänmaassa. Mutta ei, hän on kuin kuka tahansa
ikäisensä nainen. Hän hörppii
iloisena kahvia ja ottaa rennon
asennon tshekkiravintolan sohvalla:
opiskelupäivä on vihdoin ohitse. Ei mua tuolla kadulla niin tunneta,
rauhassa saan olla, Birn kertoo. Moni muistaa Birnin parin vuoden
takaisesta Helmiä ja sikoja -elokuvasta.
Siinä hän esitti voimakasta
ja myötätuntoista Lauraa, johon
Mikko Leppilammen esittämä
hullun veljessarjan fiksuin osapuoli
ihastuu. Joulukuussa ensi-iltaan
tulevassa, Ilkka Vanteen ohjaamassa
lottaelokuvassa Lupaus hän on
nuori Mona. Tästä syksystä lähtien
hän on esittänyt Helsingin kaupunginteatterin
Sydänmaassa lievästi
cp-vammaista Siskoa. Birn on nauttinut
valtavasti näytelmästä, joka
sijoittuu Keski-Pohjanmaalle ja käsittelee
vaikeita teemoja herätysliikkeistä,
suomalaisesta uppiniskaisuudesta
ja yksin jäämisen tuskasta. Siskon ja pojan tarina kosketti valtavasti. Ohjaaja Heidi Räsänen on vanha tuttuni, ja veljeä esittävä Jarkko Lahti on mahtava näyttelijä, johon voi luottaa. NAISTEN ULKONÄKÖPAINEET SUUREMMAT Birnin herkät ja kauniit piirteet
jäävät helposti mieleen, vaikka hänen
nimeään ei heti muistaisikaan.
Birnin kasvoja onkin usein käytetty
mainoksissa katseenvangitsijana.
Hän on viehättävä, mutta onko siinä
jotain pahaa? Teatterikorkeakoulua kritisoidaan
välillä siitä, että se valitsee
näyttelijäopiskelijansa liiaksi ulkonäön
perusteella. Birn kiistää ulkonäkökriteerit
jyrkästi. Ei kukaan läpäisisi nelivaiheista
pääsykoetta, jos ei olisi lahjakas. En
mitenkään allekirjoita, että nykyisessä
näyttelijäkoulutuksessa haettaisiin
vain nättejä näyttelijöitä. Birn myöntää, että naisnäyttelijöillä
on erilaisia ulkonäköpaineita
kuin miehillä. Kyllähän ulkonäkö voi vaikuttaa
suuntaan tai toiseen. Kauniita
ihmisiä tykätään katsella. Se voi
vangita, ja kauniit näyttelijät eivät
välttämättä pääse olemaan pahoja
ja ällöttäviä. Meidänkin luokalla
kaikki tytöt ovat tosi nättejä mutta
samalla lahjakkaita. Oman kuvan katsominen isolta
valkokankaalta oli Birnille Helmien
ja sikojen aikaan pelästyttävä kokemus. Se oli ihan kamalaa! Ekalla kerralla
en pystynyt siihen ollenkaan,
toisella kerralla jo vähän paremmin
ja kolmannella kerralla meni ihan
hyvin. Ja oman äänen kuuleminen
oli myös kauheaa, näyttelijä muistelee. Vallitsevasta patriarkaalisesta katsantokannasta
kielii paljon se, että
Martti Suosalo ja Esko Nikkari
nähdään aina silloin tällöin mainosjulisteissa,
mutta esimerkiksi Eeva
Litmasella on sellaiseen asiaa vain,
jos hänen tähdittämänsä elokuva,
kuten Rakkaudella, Maire on taiteellisesti
todella korkealuokkainen.
Tai ajatellaanpa Ulla Tapanista: hän
heittää ulkonäöstään ja ulkomuodostaan
reilusti herjaa. Tarvitsisiko
hänen tehdä sitä, jos hän olisi mies? Entä kuka on vaatinut Taisto
Reimaluotoa, Sulevi Peltolaa tai
Oiva Lohtanderia tekemään tiliä
ulkonäöllisistä ’vajavaisuuksistaan’,
kun yhteiskunta tuntuu pakottavan
jokaisen naisnäyttelijän raportoimaan
mahdollisista ihohoidoistaan,
kuntokuureistaan, plastiikkakirurgikäynneistään
tai erikoisruokavalioistaan?
Erikseen tulevat tietysti
Hannele Laurin kaltaiset persoonat,
joka tekevät tämän kaiken pyytämättäkin. JULKISTA RIISTAA Näyttelijän ammatti on julkinen
ja kun mainetta alkaa tulla, ihmistä
revitään joka paikkaan. Jos oikein
hyvä tuuri käy, pääsee lehtien kansikuvamalliksi. Näin on käynyt 24-vuotiaalle
Pamela Tolalle, joka hymyilee lokakuun
Image-lehden kannessa.
Hän tuli tutuksi tv-sarja Skenestä
sekä Pahasta maasta. Nyt hän on
uuden Tyttö sinä olet tähti -elokuvan
19-vuotias Nelli, ja pian valkokankaalle
tulee Saippuaprinssi, jossa
Tola kirjoittaa saippuasarjaa Ilonan
roolissa. Tola ei ole kiinnittänyt suurempaa
huomiota kuvansa näkymiseen
julkisilla paikoilla. Oma kuva ei tunnu oikeastaan
miltään. Voi olla, että minua
ei tunnistettaisi, vaikka seisoisin
lehden vieressä, Tola sanoo Imagen
kansikuvasta. On helppo uskoa, että Tola haluaa
olla välillä tuntematon. Suomi
on niin pieni maa, että selkääntaputtajia
riittää, ja varsinkin yöelämässä
moni näkee velvollisuudekseen
antaa sensuroimatonta ja suoraa
palautetta, jonka he tunnetusti
voisivat milloin tahansa sanoa selvinpäinkin. Pujahtaessaan ulos ovesta hoikka
ja melko pienikokoinen Tola voisi
helposti upota keskustan vilinään,
mutta jos häntä katsoisi tarkemmin,
voisi huomata jotain tuttua. Edessäni istuu kuitenkin Pamela
Tola vapaa-ajalla. Hän on käynyt
kirjaostoksilla Akateemisessa Kirjakaupassa,
ja ohjelmassa on samana
iltapäivänä vielä monta haastattelua
ennen seuraavan viikon promootiokiertuetta. Vaikka näyttelijät ovat väkisinkin
julkisuudessa, alan opiskelijoille
ei Tolan ja Birnin mukaan anneta
erityistä julkisuudenhallinnan koulutusta. Meistä koulutetaan teatterinäyttelijöitä,
ei julkisuuden henkilöitä.
Harvoista tulee mitään tähtiä.
Minäkin haluan keskittyä näyttelemiseen,
siihen, että saan tehdä
mahdollisimman paljon kiinnostavia
roolihahmoja, löytää uusia puolia
itsestäni ja kehittyä näyttelijänä.
Haluan tehdä persoonia, en pelkästään
esittää jonkun tyttöystävää, ja
olenkin ollut tyytyväinen saamiini
rooleihin, Tola sanoo. Birn on samaa mieltä. Minulla on onnekas olo, koska
olen saanut niin paljon erilaisia,
mielenkiintoisia rooleja. Birn myöntää, että näyttelijä altistuu
julkiselle arvostelulle. Ei voi ajatella, että esiinnymme
ihmisille, mutta he eivät saisi sanoa
meistä mitään. Aina on eri mielipiteitä.
En ole joutunut sellaiseen
pyöritykseen, että siitä olisi tullut
ahdistusta. Sekä Tola että Birn ovat sitä
mieltä, että joillakin ihmisillä on
vääristynyt kuva siitä, että teatteriopinnot
olisivat jonkinlainen tähtiportti.
Taiteilijoita valvotaan ja palvotaan.
Melkein kaikki opiskelijat Pamela Tola on saanut viime vuosina esittää moneen kertaan rikkaan perheen tyttöä,
mutta rooleissa ei hänen mielestään muuten ole ollut juuri mitään yhteistä.
käyvät työharjoittelussa opiskelujen
ohessa, mutta harvoin saa lukea
laskentatoimen tai immateriaalioikeuden
opiskelijan kesätyökokemuksista. Ei tätä alaa voi tehdä vain julkisuuden
kautta, Tola vahvistaa. TAKKI TYHJENEE HUOMAAMATTA Kova työtahti voi kuitenkin alkaa
puristaa nilkkaa jo nuorena, jos töitä
tarjotaan koko ajan. Tyttö sinä
olet tähti ja Saippuaprinssi kuvattiin
viime kesänä peräkkäin, ja Tola sanoo,
että hänen piti sen jälkeen pitää
kolmen kuukauden tauko kaikesta
näyttelemisestä. Sinä aikana
hän keskittyi lepäämiselle ja ystävilleen. Olen sellainen, että buukkaan
helposti kalenterin täyteen tekemistä,
ja sitten yhtäkkiä huomaan,
ettei jää aikaa muuhun. Olen oppinut,
että täytyy arvostaa itseään
sen verran, että levähtää. Ihminen
ei pysty näyttelemään, jos ei ole mitään
annettavaa. Elokuvaroolit ovat aina olleet
varmempi tie kuuluisuuteen kuin
teatteri, ja nopeasti voi tulla mieleen,
etteivät tietyt näyttelijät ikinä
esiinny lavalla. Toisin kuitenkin
on. Tola ja Birn ovat molemmat
neljännen vuosikurssin näyttelijäopiskelijoita,
ja he ovat vuosien
varrella tehneet perinteistä teatteria
lukemattomia kertoja. Viimeksi
Tola esiintyi kevätkaudella Teatteri
Jurkan Westendissä ja Birn muun
muassa eräässä Teakin lopputyönäytelmässä. Nyt Studio Pasila kutsuu Birniä
useita kertoja viikossa Sydänmaan
kulisseihin. Tola taas tahkoaa kahden
Teatterikorkeakoulun näytelmän
parissa ja on innostunut, että
pääsee vaihteeksi teatterin pariin. Toisessa näytelmässä saan esittää
mummoa! useasti rikkaan perheen
hyväosaisena tyttärenä viime
aikoina nähty Tola naurahtaa. Aika teatterikoulussa kuluu vitkaan,
kun on koko ajan menossa.
Kumpikaan nuorista julkkiksista
ei usko, että pystyisi valmistumaan
tavoiteajassa eli neljässä vuodessa,
mutta eivät he siinä mielessä ole
erikoistapauksia. Joskus sitä miettii, että apua,
miten nopeasti aika on mennyt. Ei
ole olemassa valmista näyttelijää,
mutta kohta pitäisi osata kaikki, mitä
koulussa opetetaan, Birn pohtii. |
||||
![]() |