![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Hyvät naiset ja artisokat, tervetuloa elokuviin!
Suvi Uotinen
![]() Artisokka-festivaalien avauspäivän
Saving face -elokuvan
näytös alkoi järjestäjien
edustajan lyhyellä puheenvuorolla,
jossa toivotettiin hyvää leffailtaa
naisille ja artisokille. Alice Wun romanttinen komedia
Saving face oli niin piristävä
tapaus, että se sai yleisön ajoittain
naurahtelemaan ääneen. Elokuvassa
tunteillaan New Yorkin kiinalaisyhteisössä
nuoren kirurgin Wilin ja
hänen äitinsä ihmissuhdekiemuroissa.
Wil tapaa viehättävän tanssijattaren,
ja naisten välinen suhde
on puhkeamaisillaan kukkaan.
Äidin mielestä taas olisi tärkeintä,
että Wilille löytyisi kunnollinen
aviomies. Eräänä päivänä tilanne
kääntyy päälaelleen, kun Wilin äiti
ilmestyy tyttären kotiovelle ja
ilmoittaa olevansa raskaana. Nyt
pitäisikin äkkiä löytää aviomies äidille,
muuten menee kiinalaisrouvalta
kunnia ja Wililtä oman kodin
auvoinen rauha. Ennen elokuvan alkua yleisö sai
myös mahdollisuuden poimia mukaansa
ilmaista luettavaa Näkymättömän
kirjaston pöydältä. Näkymätön
kirjasto on lesbo-, bi- ja
queerkirjallisuuden maksuton vaihto-
ja kierrätysverkosto. Se toimii
nerokkaalla Bookcrossing-idealla:
itse lukemansa kirjan voi tuoda
kierrätykseen ja muiden tuomasta
valikoimasta saa valita itselleen uuden
kirjakaverin. Kirjoja voi myös
jättää löydettäväksi eri puolille kaupunkia. Artisokka tarjoaa ainutlaatuisia
elämyksiä, koska joillekin elokuville
festivaaliesitys on Suomessa ainoa,
toteaa festari-työryhmän jäsen Kirsi
Raitaranta. Elokuvat valitaan
aina kulloisenkin elokuvavuoden
tarjonnan mukaan. Naisnäkökulma
tai naistekijyys on yksi tärkeimmistä
valintakriteereistä, mutta muuten
elokuvat voivat olla keskenään
hyvinkin erilaisia. Elokuvat valitaan kansainvälisiltä
festivaaleilta, ja valintoihin
vaikuttavat tietenkin kulloisenkin
elokuvan maine tai menestys. Elokuvia
valitaan kuitenkin hyvin subjektiivisesti
eli sen mukaan, miten
elokuva puhuttelee. Artisokka-ryhmä
on laaja, mutta usein näkemyksemme
elokuvista kohtaavat hyvin
toisensa. Kirsi Raitaranta arvelee, että Artisokan
suurin yksittäinen katsojaryhmä
on korkeakoulussa opiskelevat
naiset. Monet elokuvamme kuitenkin
kiinnostavat katsojia ikään ja sukupuoleen
katsomatta. Viime vuonna
Bollywood-leffaa Hilpeys ja ennakkoluulo
oli katsomassa lapsiakin
intialaissyntyisten vanhempiensa
kanssa. Artisokka-festareita on järjestetty
90-luvun lopulta asti. Viime vuosien
suosituin Artisokka-elokuva on
ollut Sofi a Coppolan Lost in Translation
(2004), joka veti Bio Rexin
kukkuroilleen väkeä. Kirsi Raitarannan omat kaikkien
aikojen Artisokka-suosikit ovat Lucille
Hadzihalilovicin kuvankaunis
mysteerielokuva Innocence (2005)
ja Sandrine Veyssat´n Martha...
Martha (2001). Veyssat´n ohjaus on
runollinen ja realistinen tarina nuoresta
naisesta, joka kantaa sisällään
lapsuuden traumoja. |
||||
![]() |