Etusivulle




Hyvät naiset ja artisokat, tervetuloa elokuviin!
Suvi Uotinen




Kuva


Artisokka-festivaalien avauspäivän Saving face -elokuvan näytös alkoi järjestäjien edustajan lyhyellä puheenvuorolla, jossa toivotettiin hyvää leffailtaa naisille – ja artisokille.

Alice Wun romanttinen komedia Saving face oli niin piristävä tapaus, että se sai yleisön ajoittain naurahtelemaan ääneen. Elokuvassa tunteillaan New Yorkin kiinalaisyhteisössä nuoren kirurgin Wilin ja hänen äitinsä ihmissuhdekiemuroissa. Wil tapaa viehättävän tanssijattaren, ja naisten välinen suhde on puhkeamaisillaan kukkaan. Äidin mielestä taas olisi tärkeintä, että Wilille löytyisi kunnollinen aviomies. Eräänä päivänä tilanne kääntyy päälaelleen, kun Wilin äiti ilmestyy tyttären kotiovelle ja ilmoittaa olevansa raskaana. Nyt pitäisikin äkkiä löytää aviomies äidille, muuten menee kiinalaisrouvalta kunnia ja Wililtä oman kodin auvoinen rauha.

Ennen elokuvan alkua yleisö sai myös mahdollisuuden poimia mukaansa ilmaista luettavaa Näkymättömän kirjaston pöydältä. Näkymätön kirjasto on lesbo-, bi- ja queerkirjallisuuden maksuton vaihto- ja kierrätysverkosto. Se toimii nerokkaalla Bookcrossing-idealla: itse lukemansa kirjan voi tuoda kierrätykseen ja muiden tuomasta valikoimasta saa valita itselleen uuden kirjakaverin. Kirjoja voi myös jättää löydettäväksi eri puolille kaupunkia.

Artisokka tarjoaa ainutlaatuisia elämyksiä, koska joillekin elokuville festivaaliesitys on Suomessa ainoa, toteaa festari-työryhmän jäsen Kirsi Raitaranta. Elokuvat valitaan aina kulloisenkin elokuvavuoden tarjonnan mukaan. Naisnäkökulma tai naistekijyys on yksi tärkeimmistä valintakriteereistä, mutta muuten elokuvat voivat olla keskenään hyvinkin erilaisia.

– Elokuvat valitaan kansainvälisiltä festivaaleilta, ja valintoihin vaikuttavat tietenkin kulloisenkin elokuvan maine tai menestys. Elokuvia valitaan kuitenkin hyvin subjektiivisesti eli sen mukaan, miten elokuva puhuttelee. Artisokka-ryhmä on laaja, mutta usein näkemyksemme elokuvista kohtaavat hyvin toisensa.

Kirsi Raitaranta arvelee, että Artisokan suurin yksittäinen katsojaryhmä on korkeakoulussa opiskelevat naiset.

– Monet elokuvamme kuitenkin kiinnostavat katsojia ikään ja sukupuoleen katsomatta. Viime vuonna Bollywood-leffaa Hilpeys ja ennakkoluulo oli katsomassa lapsiakin intialaissyntyisten vanhempiensa kanssa.

Artisokka-festareita on järjestetty 90-luvun lopulta asti. Viime vuosien suosituin Artisokka-elokuva on ollut Sofi a Coppolan Lost in Translation (2004), joka veti Bio Rexin kukkuroilleen väkeä.

Kirsi Raitarannan omat kaikkien aikojen Artisokka-suosikit ovat Lucille Hadzihalilovicin kuvankaunis mysteerielokuva Innocence (2005) ja Sandrine Veyssat´n Martha... Martha (2001). Veyssat´n ohjaus on runollinen ja realistinen tarina nuoresta naisesta, joka kantaa sisällään lapsuuden traumoja.