![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Diplomingenjören som återvände till skolan
Niclas Svahnström
En diplomingenjör jobbar som chef på ett stort företag, går klädd i kostym och har kalendern fylld med palavrar. Vanligaste yrkessjukdomen är ”mushand”. Men inte alltid.
![]() Vad skall jag bli då jag blir stor? Det är en fråga som de flesta grubblar på i något skede av sitt liv. Vad gör en utexaminerad diplomingenjör? ”Arbetar som lärare”, skulle Mikael ”Misha” Erikssons svar på denna fråga lyda. Orsakerna bakom Mishas val av studieplats är bekanta för många teknologer; lång matematik och fysik i gymnasiet, matematisk begåvning och intresse för teknik. Men som Misha poängterar så är det få som i början av sina studier har en klar bild av vad en diplomingenjör egentligen gör. Den stereotypa ingenjören känner vi väl alla igen men möjligheterna är mycket större än så. Från TH till lärarjobbet
Misha inledde sina studier på dataavdelningen där han också läste sitt huvudämne. Som biämne hade han arbetspsykologi. ”Studierna vid Poli var i allmänhet utmanande och intressanta” säger Misha. Han tycker också att professorerna och högskolan var flexibla utan att för det tappa tråden. En sak han inte gillade var då personalen tog för mycket akademisk frihet vilket t.ex. ledde till försenade tentresultat. Misha var också mycket aktiv inom studielivet. Med glimten i ögat hoppas han att studiekompisarna, då de kommit upp sig inom affärslivet, skall kunna donera datorutrustning till hans skola. Redan under sitt andra studieår hade Misha sitt första vikariat som lärare. Efter hand blev det mera och mera jobb som lärare och efter några år märkte han att läraryrket var någonting han verkligen trivdes med. Det ledde till att han inte längre var lika motiverad till sina studier, men han slutförde dem ändå. Han började också studera pedagogik i Vasa för att auskultera. Samtidigt skaffade han sig behörighet som studiehandledare. Så här på efterhand är han nöjd med ämneskombinationen och tycker att han har haft nytta av sin DI-examen. Överkompetent men trivs
Misha tycker att studierna gav tillräcklig kompetens för läraryket. Han jobbar som bäst som studiehandledare i gymnasiet, men är också behörig data- och matematiklärare. Egentligen är Misha överkompetent som datalärare. Arbetspsykologin har gett Misha en bättre uppfattning om organisationen och administrationen i skolan. Det här ser han som en fördel gentemot ”traditionellt” utbildade lärare. Han anser sig inte ha läst någonting i onödan eftersom han är en nyfiken själ som vill lära sig nya saker. ”DI-examen är också en trygghet att falla tillbaka på” tillägger Misha. ”Gör vad du vill.” ”Tio veckor på stugan varje sommar är inte så dåligt” utbrister Misha glatt på frågan vad som han tycker är bäst med läraryrket. Sedan blir han allvarligare och säger att det viktigaste är att få jobba med ungdomar och att få elda på deras entusiasm. Han tycker också om arbetstakten med långsiktiga projekt kombinerat med kortare läromål. Han rekommenderar lärarbanan varmt för alla teknologer. ”Gör det du tycker är roligt!” lyder Mishas råd som studiehandledare. Han lever som han lär. |
||||
![]() |