Etusivulle




Espoo suunnittelee vilkasta päätepysäkkiä Teekkarikylään
Elina Mattila


Busseille tarvitaan lisää kääntöpaikkoja Teekkarikylään, sanoo Espoon joukkoliikennekeskus. Vilkas liikenne turmelee opiskelijakylän rauhan, pelkää TKY.

Kuva
Espoon kaupungin joukkoliikennekeskus kaavailee Teekkarikylään nykyistä laajempaa bussien päätepysäkkiä. Tämänhetkisten linjojen lisäksi kylästä lähtisi busseja muun muassa Järvenperään, Hämevaaraan ja Malmille. Arkipäivisin lähtöjä olisi jopa yli 800 vuorokaudessa, kun nykyinen määrä on noin 400.

”TKY ei missään nimessä kannata suunnitelmaa. Siitä aiheutuu turhaa pakokaasua ja häiriötä Teekkarikylän asukkaille”, sanoo TKY:n kiinteistöpäällikkö Matti Kauppila. ”Liikenteellisesti Otakaari ei ole mikään päätepysäkin paikka. Sen sijaan esimerkiksi Otaniementiellä ostoskeskuksen tuntumassa kääntöpaikka olisi järkevä.”

”Kaupunkimme kasvuun nähden nykyisen päätepysäkin laajennus on pieni”, puolustautuu suunnittelupäällikkö Outi Janhunen Espoon joukkoliikennekeskuksesta.

Janhusen mukaan muualta Otaniemestä ei löydy tilaa bussien kääntöpaikaksi. Sellaista olisi voitu ajatella Miestenmetsään Karhusaarentien ja Miestentien tuntumaan. Tuosta alueesta päättää kuitenkin Tiehallinto, joka ei ole hankkeeseen myöntynyt.

Kanta selkeä

TKY:n hallituksen puheenjohtaja Antti Myllys kertoo ylioppilaskunnan valmistelevan kannanottoa, jossa kielteinen suhtautuminen ilmaistaan. ”Pyrimme saamaan ajatuksemme kaikkien mahdollisten päättäjien tietoon.”

Suunnittelupäällikkö Janhunen ihmettelee TKY:n reaktiota, koska linjastosuunnitelmia tehtäessä ylioppilaskunta on yleensä vaatinut, että bussit ajavat Otaniemen kautta.

”Suuri joukko opiskelijoita ja työntekijöitä tulee päivittäin Otaniemeen julkisilla kulkuneuvoilla. Ei ole kuitenkaan mitään syytä sijoittaa vilkasta päätepysäkkiä keskelle asuinaluetta”, vastaa Myllys. ”Teekkarikylässä ei ole risteävää liikennettä eikä esimerkiksi vaihtomahdollisuutta. Jos Otaniemen ostoskeskuksen liepeille joskus tulee metroasema, olisi kai suotavaa, että myös bussiasema olisi sen vieressä.”

Kaava ratkaisee

Bussijärjestelyt ovat sidoksissa Servinniemen asemakaavaan, jota valmistellaan paraikaa. Kaavan myötä vahvistuvat suunnitelmat muun muassa Servin mökin parkkipaikalle kohoavasta asuinrakennuksesta ja Otakaaren sisäpuolelle rakentuvasta parkkihallista. Asia tullee kaupunginvaltuuston käsittelyyn kesäkuun alussa.

”Tilanne on hankala, koska olemme voimakkaasti halunneet lisää asuntoja”, Kauppila myöntää.

Päätepysäkin laajennus vaikuttaa todennäköiseltä, mutta aikataulusta ei ole tietoa. Keskusteluissa on väläytelty MM-kisavuotta 2005. Espoolla ei ole tällä hetkellä rahaa pysäkkijärjestelyn toteuttamiseen.

Joukkoliikennekeskus pitää tärkeänä nykyisen kääntöpaikan säilyttämistä, kunnes uusi tulee käyttöön. ”Tehtävämme on turvata joukkoliikenteen toimintaedellytykset”, Janhunen lopettaa.