Etusivulle




Tyytyväinen asiakas
Juha Stjärnstedt




Mitä tapahtuisi, jos Ruotsissa ei olisi enää kuningasta, vaan monarkia olisi vaihtunut tasavaltaan? Tämän kiinnostavan kysymyksen esitti Ruotsin televisio taannoin viime syksynä ”suorassa” tv-lähetyksessään, jossa jännitettiin maan ensimmäisten presidentinvaalien tulosta.

Ruotsalaisille tyypilliseen tapaan huolellisesti tuotettu ohjelma aiheutti varmasti jonkinlaista keskustelua maassa, jossa kuninkaallisen perheen asema on jokseenkin vankkumaton. Sen pidemmälle ei ohjelma pureutunut valtiomuodon muuttumisen seurauksiin, mutta maamme ylioppilaskunnat voivat esittää itselleen samanlaisen, toistaiseksi kuvitteellisen kysymyksen: entä jos ylioppilaskunnilla ei olisi pakkojäsenyyttä?

TKY:n juuri valmistuneen jäsenkyselyn mukaan runsaat 70 % ylioppilaskunnan jäsenistä liittyisi TKY:hyn, jos liittyminen olisi vapaaehtoista. Toisaalta vain 8 % eroaisi, jos se olisi mahdollista. Vajaat 20 % ei osannut sanoa liittyäkö vai ei. Yleisin syy oli huoli siitä, että onko ylioppilaskunnan toiminnasta itselle tarpeeksi hyötyä.

Otaniemen teekkareiden ylioppilaskunta TKY on nykyisellään suhteellisen vakavarainen opiskelijajärjestö. Vuosimaksujen merkittävä vähentyminen aiheuttaisi kuitenkin selvän muutoksen ylioppilaskunnan toiminnassa. Yhteen ydintoimintoon kuten asuntoloihin se ei vaikuttaisi, mutta miten kävisi vaikkapa edunvalvonnan? Puolustettaisiinko opiskelijoiden oikeuksia korkeakoululla tai muissa valtiollisissa elimissä yhtä hyvin kuin nykyään, jos varoja olisi huomattavasti aikaisempaa vähemmän.
>br> Ylioppilaskunnan toimijoiden on syytä pitää kysymys pakkojäsenyydestä takaraivossaan, kun tulevaisuuden toimintaa suunnitellaan. Loppujen lopuksihan kyse on siitä, että asiakas – siis yksittäinen teekkari – tuntee saavansa vastinetta rahoilleen. Hyödyn saa kyllä helposti käyttämällä ahkerasti esimerkiksi opiskelijaetuuksia: käymällä YTHS:llä paikattavana ja opiskelijaruokaloissa syömässä. Nämä kaikki asiat on hankittu pitkäjänteisellä edunvalvontatyöllä.

Ylioppilaskunnan palvelukyselyyn vastanneet jäsenet olivat pääosin varsin tyytyväisiä TKY:n toimintaan. Tiedottaminenkin sai mukavan arvosanan. Kiitos siitä. Kuitenkin merkittävä osa teekkareista kokee Otakaaren varrella sijaitsevan sihteeristön yhä etäiseksi paikaksi, jossa tehtävä työ on suuri mysteeri.

Ylioppilaskunnan toiminnan tunnetuksi tekeminen onkin valittu piakkoin edustajiston käsittelyyn tulevan TKY:n viestintästrategian yhdeksi painopistealueeksi. Parannusta on siis luvassa. Palvelukyselyn tulokset ovat luettavissa lähiaikoina osoitteessa http://www.tky.fi.