Etusivulle




Bling bling with 50 Cent ja Cadillac




Pelko. Nautinto. Tämä auto herättää monenlaisia tunteita, mutta kylmäksi tämä kaksi tonnia painava amerikkalainen luksusauto ei ketään jätä. 4,95 metrin pituudesta huolimatta auto näyttää varsin sopusuhtaiselta auton kokoon nähden yllättävän matalasta 1,72 metrin korkeudesta ja matalasta ikkunalinjasta johtuen. Cadillac SRX on eräänlainen yhdistelmä farmari-, tila- ja maastoautoa, jolla tuntuisi olevan ainekset menestymiseen.

50 Centin maaliskuussa julkaistu The Massacre -albumilta löytyy muutamia helmiä. Suoria, mahtipontisia ja bassobiitin osalta taatusti riittäviä kappaleita, kuten Outta Control ja I’m Supposed To Die Tonight. Nämä kappaleet pystyvät luomaan vangitsevan tunnelman edellisen albumin In Da Club -hitin tapaan. Disco Inferno on klubien tanssilattioille suunniteltu pyllynheilutuskappale ja toimii siinä tarkoituksessa ihan mainiosti. Candy Shop -raita tummansävyisine tunnelmineen ja rytmiltään ja riimeiltään rauhallisena kappaleena tuntuu hittiainekselta sekin. Hate It Or Love It ja So Amazing ovat puolestaan esimerkkejä kevyemmästä tyylistä, joka muistuttaa enemmän europoppia kuin gansta-rappia. Kaikki levyn kappaleet toimivat hyvin Cadillacilla ajellessa.

You know me, VIP, no ID

Jo Cadillacin perusvarustelu on erittäin kattava. Koeajoautossa oli paras varustelupaketti lisättynä vielä sähkötoimisella kattoikkunalla, jollainen kuulemma löytyy suurimmasta osasta Suomeen toimitettuja autoja. Autossa on niin paljon ominaisuuksia ja säätömahdollisuuksia, ettei kaikkiin pysty tutustumaan lyhyen koeajon aikana. Esimerkiksi auton ovet menevät lukkoon, kun vaihteen laittaa ajoasentoon, tällöin myös automaattinen käsijarru vapautuu. Peruutusvaihteen kytkeminen saa sivupeilit kääntymään alaspäin, jotta näkyvyys lähelle taakse on parempi. Pieniä, mutta käteviä ominaisuuksia.

50 Centin levy ei ole yhtä vahva kokonaisuus kuin aiempi albumi, mutta The Massacrekin tarjoaa useita eri tyylisiä hittikappaleita sekä aitoa gangsta rap -tunnelmaa, johon Fiftyn karhea ääni sopii mainiosti. ”I’m down to ride tonight. Its smokin’, street locin’, locked and loaded Somebody gon’ die tonight.”

Cadillacin penkin säädöt onnistuvat kätevästi sähköisesti ja ne jäävät myös auton muistiin, kuten myös sähkösäätöisten polkimien ja äänentoistojärjestelmän asetusten. Kun auton käynnistää kyseisellä avaimella, penkki mukautuu samantien omien säätöjen mukaiseksi. Penkki on erittäin mukava ja tukee hyvin sivusuunnassakin. Äänentoistojärjestelmä on olennainen osa tätä autoa. Vakiovarusteena oleva kahdeksalla kaiuttimella äänenpainetta tuottava Bosen järjestelmä keskikonsolissa olevalla kuuden cd-levyn vaihtajalla on erinomainen.

Katseet viipyvät pitkään uuden näköisessä, vaikkakin kuraisessa autossa, kun ajelen Otakaarella luukuttaen 50 Centtiä stereoissa. Tällä autolla on erittäin helppo erottua massasta. Auton ajo-ominaisuudet ovat yllättävänkin hyvät, kiitos auton kokoon nähden suhteellisen matalan korin ja alhaisen painopisteen.

Nautiskelijan valinta

Auto on erittäin hiljainen, moottorin murina kuuluu toki kiihdytyksissä hieman, mutta vain kun laitan stereoista äänen hetkeksi pois. Tämä onnistuu ratissa olevalla napilla, kuten kappaleen vaihtaminen ja äänenvoimakkuuden säätäminenkin. Ajamisesta on helppo nauttia, kun penkissä on mukava istua, automaattinen ilmastointi pitää lämpötilan vakiona, äänentoisto ja äänieristys on erinomainen, näkyvyys on korkealla olevan penkin ansiosta eteenpäin hyvä, automaattinen viisiportainen vaihteisto pitää huolen sopivasta vaihteesta ja vielä halutessa voisin jättää nopeuden pitämisen vakionopeudensäätimen huoleksi.

SRX on elämäntapanautiskelijan valinta. “Wanna come test me, pussy boy don’t try. Police responds, never fast enough, the shots fired. Don’t be stupid, find out who you fuckin’ wit son.” Cadillacin hankinta keventää lompakkoa noin 75 000 euroa, 50 Centin levyn saa kaupasta omakseen 20 eurolla.