![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
||||
Teekkareiden imago
Ilkka Harri
Sivistyssanakirjani toteaa imago-sanan kohdalta seuraavaa: ”Psykologiassa: tietystä henkilöstä muodostunut psyykkinen kuva, joka jää pysyvästi vaikuttavaksi tekijäksi. Taloustieteessä, yleiskielessä: persoonallisuuden, liikeyrityksen ym. luoma kuva.” Millainen on teekkareiden imago? Riippuu, keneltä kysytään. Vastauksien kirjo vaihtelee hyväkäytöksisestä herrasmiehestä kadulla örveltävään haalaripukeiseen hahmoon. Kuka tahansa haalariasuinen on helppo yhdistää teekkariksi, koska haalarikulttuuri alkoi teekkareiden keskuudesta. Toisaalta nykyään värikkäitä haalareita on miltei kaikilla johonkin opinahjoon kuuluvilla, jopa lukiolaisilla. Myös teekkarilakkia muistuttavia päähineitä on olemassa muissa kouluissa, ja ne voi sekoittaa tekniikan ylioppilaiden tupsulakkeihin. Kokonaiskuvaa imagosta on siis vaikea muodostaa, kun mielipiteet ja huhut ovat sisällöltään laidasta laitaan. TKY:n vuoden 2004 budjettia käsiteltäessä viime vuoden lopulla edustajistossa esitettiin järjestötoiminnan budjettiin tuleva lisäys. Se koskee tiedotuksen määrärahojen lisäämistä, jotta imagoaiheesta ”miten suomalaiset kokevat teekkarit” voitaisiin järjestää kyselytutkimus. Mielipidekysely selvittää yhteisökuvaa, ja kyselyn pohjalta voi miettiä toimenpiteitä, joilla yhteisökuvaa tarvittaessa kohennetaan. Tutkimuksen onnistuminen on tärkeää, jotta siitä saadaan kaikki hyöty irti. Vappuviikolla teekkarit näkyvät ja kuuluvat kaupunkikuvassa muun muassa vappulehtien myyjinä, TKY–KY-köydenvedossa, fuksiriennoissa, Mantan lakituksessa ja Ullanlinnanmäen silliksellä. Nämä ovatkin oivia tilaisuuksia vaikuttaa julkisuuskuvaamme. Näin vapun alla on jokaisen hyvä miettiä omaa ja samalla koko teekkariyhteisön imagoa ja miettiä mihin suuntaan haluaa sen kehittyvän. Haalarit päälläkin pitää osata käyttäytyä ja etenkin teekkarilakkia pitää kantaa kunnialla.
|
||||
![]() |