Etusivulle




Otaniemen Pinkein Mimmi
Anna-Maria Mäki-Kuutti


Suihkunraikkaana, pitkässä avonaisessa tukassa, muodikkaassa farkkuhameessa ja raidallisessa topissa hän on kuin kuka tahansa ikäisensä opiskelijatyttö. Eikä silti ole. Hän on tämän kesän yllättävin musikaalitähti, neljännen vuoden tekniikan ylioppilas Eeva Vilkkumaa.

Kuva
Kun Linnanmäen Peacock-teatteri pimenee ja ponnaripäinen, tärkättyyn kellohameeseen ja keltaiseen villatakkiin pukeutunut tyttö laulaa menneen kesän rakkaudesta ”Kesäyöt”-kappaleessa, yleisö on hiiren hiljaa. Tätä se on odottanut. Ja kun yleisö saa mitä haluaa, se palkitsee näyttelijän valtaisin suosionosoituksin ja tömistää jalkoja lattiaan. Vilkkumaan perhe on synnyttänyt jälleen uuden tähden Suomen musiikkitaivaalle.

Viime syksynä Eeva Vilkkumaa, 21, pähkäili monen ikätoverinsa tavoin, mitä järkevää hän tulevana kesänä tekisi. Aiemmat kesätyöt olivat olleet sinänsä mukavia vaatteiden ja jäätelön myyntitöitä. Yhden viikon rupeama oli vierähtänyt insinööritoimistossa. Mutta Eeva kaipasi vaihtelua.

Ratkaisevan vihjeen antoi lopulta isosisko Maija. Hän kertoi, että Ilta-Sanomissa oli ohjaaja-koreografi Marco Bjurströmin haastattelu, jossa tämä kertoi Helsingin kaupunginteatterin valmistelevan Grease-musikaalia Linnanmäelle. Rooleihin oli tulossa avoin haku ja kun sisko kannusti, Eeva päätti ottaa yhteyttä musikaalin toiseen tuottajayhtiöön Stepupiin.

Joulukuun koe-esiintymispäivänä Eeva valitsi koulun ja musikaalin välillä. Hän jätti sovelletun todennäköisyyslasku A:n tentin väliin. Se kannatti: Eeva valittiin Greasen naispääosaan. Tentin hän suoritti tammikuun uusintapäivänä.

Eeva elää unelmaa
”Multa kysytään usein, olenko mä nyt onneni kukkuloilla. Siis onhan tämä hienoa! Tämä on ollut unelmieni kesä. Mutta on tämä myös täyttä työtä. Varsinkin harjoitusvaiheessa painettiin niin rankasti töitä, että nyt nautin myös vapaapäivistä”, kertoo vastaherännyt Eeva Vilkkumaa juoden aamuteetä Helsingin Kaupunginteatterin henkilöstöravintolassa.

”Ennen joulua sain tietää, että olen ehdolla rooliin, ja tammi–helmikuulla tehtiin lopulliset sopimukset. Harjoitukset käynnistyivät toden teolla kesäkuussa.”

Koelaulussa Eeva esitti Betty Rizzon teemalaulun, mutta tuli valituksi Sandy Dumbrowskin rooliin. Sandy on tarinan alussa Rydell High Schoolin uusi oppilas, kiltti ja maailman pahuudesta tietämätön teinityttö, mutta koulun cooleimmassa Pinkit Mimmit -jengissä hän oppii äkkiä kokeneempien kimmojen tavoille.

Grease oli alun perin suosittu Broadway-musikaali, mutta John Travoltan tähdittämä elokuva vuodelta 1978 teki Greasesta maailmanlaajuisen hitin. Tarina kuvaa 17-18-vuotiaiden nuorten elämää 1950-luvun rock’n’roll-Amerikassa. Silloin nuoriso eli toisenlaista elämää kuin tänä päivänä. Pyrstökampaukset viimeisteltiin rasvalla, koulussa kilpailtiin ankarasti jive-mestaruuksista ja korkeamoraaliset teinitytöt kantoivat rintapielessä neitsyyspinssiä merkkinä koskemattomuudesta.

Marco Bjurströmin ohjaamassa Greasessa 1950-luvun maailma tihkuu lempeää satiiria ja rehellistä naiiviutta. Nuori rakkaus on juuri niin herkkää kuin se vain teini-ikäisillä voi olla. Kaikki vaikeudet voittava ihastuminen ja puberteettinen kapinaenergia ovat universaaleja tunteita. Eeva Vilkkumaan ei ollut vaikea astua Sandyn tennareihin. ”Tavallaan nuoret on aina samanlaisia. Sukupuoliroolit oli tietysti 50-luvulla jäykempiä ja musikaalin roolihahmot ovat kieltämättä aika kaavamaisia – joko kilttejä perhetyttöjä tai kovia jengipomoja. Itsestäni en tunnista mitään stereotyyppiä. Olen elänyt aika tavallisen nuoren elämää.”

Eeva kertoo oppineensa kesän aikana paljon vastanäyttelijöiltään ja työryhmän muilta ammattilaisilta. Burger Palacen kovien kundien pomon Danny Zukon roolissa on Salatut elämät -tv-sarjasta ja Housut pois! -näytelmästä tuttu Sami Uotila.

”Laulujamme harjoitti loistava laulupedagogi Timo Kärkkäinen. Olen onnistunut kesän aikana laajentamaan äänialaani yhden sävelaskeleen ylöspäin! On myös ollut mahtavaa huomata, että ääni kestää. Pelkäsin etukäteen, kuinka käy.”

Lahjakas Neiti Vilkkumaa
Eeva Vilkkumaa on harrastanut tanssia ja musiikkia pienen ikänsä. Hän on opiskellut pianonsoittoa Helsingin konservatoriossa, tanssinut balettia kansallisoopperan balettikoulussa ja esiintynyt muun muassa Carmenin ja Toscan lapsikuoroissa. Viime syksynä Eeva aloitti säännölliset laulu- ja showtanssitunnit.

”Näytteleminen ei ole niinkään mun juttu kuin musiikki. Yläasteella harrastin jonkin verran näyttelemistä, ja olen käynyt Kallion ilmaisutaidon lukion. Ja siskojeni kanssa teimme Tiernatytöt-kiertueen, jossa esitin Herodesta!”

Eevan toinen henkilökohtainen intohimo ovat numerot. Kolme vuotta sitten hän aloitti opinnot Teknillisessä korkeakoulussa teknillisen fysiikan koulutusohjelmassa. Pääaineena hänellä on sovellettu matematiikka, sivuaineena laskennallinen tiede ja tekniikka.

”Lukiossa oli aivan selvää, että menen TKK:lle ja valmistun insinööriksi. Nyt mulla ei enää ole selviä tulevaisuuden visioita. En ota paineita. Voin tehdä monia asioita, jos mieli tekee. Musta on vaan hyvä, että on vaihtoehtoja. Ei tarvitse tuli pepun alla kiirehtiä mihinkään”, Eeva pohtii.

Ihanteellista on, jos rakastamansa asiat voi yhdistää.

”Matematiikasta on ollut mulle hyötyä musiikin teorian hahmottamisessa. Olen aina ollut siinä hyvä – näen kappaleet nuotteina edessäni. Mutta tiedän myös muusikoita, jotka eivät perusta musiikin teoriasta lainkaan.”

Teekkarielämäntapa ja -kylä ovat jääneet Eevalle etäisiksi, koska hän asuu Helsingin kantakaupungissa.

”TKK on mulle opiskelupaikka. En ole fuksivuoden jälkeen osallistunut opiskelijarientoihin enkä oikein osaa kuvitella itseäni urainsinöörinä. Enemmän mua kiinnostaa research-puoli. Olen aina mieltänyt itseni tutkijatyypiksi tai jatko-opiskelijaksi. Nyt se suunnitelma on siirtynyt hamaan tulevaisuuteen.”

Syksyllä Eeva aikoo suorittaa pari pakollista kurssia, mutta tanssi- ja lauluharrastukset vievät aikaa yhä enemmän ja ammattimaisemmin.

”Olisi pöllöä jättää tällainen tilaisuus käyttämättä! Opinnoissa on se hyvä puoli, että niitä voi aina lykätä. Olen nuori, eikä mulla ole mikään kiire valmistua. Opinnot ovat edenneet hyvässä tahdissa.”

”Iisisti vaan…”
Syyskuun loppupuolella Grease siirtyy Helsingin kaupunginteatterin suurelle näyttämölle. Syksyllä esityksiä on pari kertaa viikossa. Eeva odottaa tulevaa näytäntökautta ja suuren näyttämön valloitusta jännityksellä.

”Pääosin esityksen miehitys säilyy samana mutta taustajoukot, kuten kampaajat ja maskeeraajat, vaihtuvat. Se on haikeaa. Meillä on ollut niin hyvä porukka Peacockissa!”

Ensi-illan jälkeiset kritiikit lehdistössä olivat vaihtelevia mutta Greasen näytökset ovat olleet jatkuvasti loppuunmyytyjä. Eevasta on upeaa, miten yleisö on ottanut Greasen omakseen.

”On hienoa nähdä, kun katsojat lähtevät esityksestä iloisina. Greasessa ei ole mitään elämää suurempaa juonta tai opetusta – se on hyvän mielen musikaali! Musta on ollut ihana lukea netistä yläasteikäisten intoilevia palautteita. Joku oli jopa nähnyt kaupungilla kaksi tyttöä, joiden takkien selkämyksissä luki ’Pinkit Mimmit’!”

Eeva ottaa lupaavasti alkaneen näyttämötaiteilijan uransa rennosti. Suuria unelmarooleja hänellä ei ole, mutta musiikkia hän toivoo voivansa tehdä Greasen jälkeenkin. Syksyllä jatkuvat laulutunnit Helsingin pop- & jazzkonservatoriossa ja showtanssitunnit Helsingin tanssiopistossa.

”Elämässä tulee aina yllätyksiä. Katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan”, sanoo Eeva arvoituksellisesti.

Vapaapäivää viettävä nuori nainen poistuu kaupunginteatterin pihamaalta. Haastattelupäivänä on kuuma, joten ehkä Eeva Vilkkumaa menee seuraavaksi uimaan. Kesätyöltä jääneet joutohetket hän on viettänyt Hietsun rannassa loikoillen. Kuin kuka tahansa ikäisensä opiskelijatyttö.

Greasen esitykset jatkuvat Linnanmäen Peacockissa 14.9. asti tiistaista perjantaihin klo 19, lauantaisin klo 14 ja 18. Liput 36 ja 29 euroa Helsingin Kaupunginteatterista puh. (09) 394 022. 26.9. alkaen Greasea esitetään Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä.