Polyteekkari |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Teksti: Mikko Kotisaari
Anteeksi mitä? Japanissa on kesäkuussa esitelty auto, joka kulkee vedellä. Litralla vettä voi körötellä kahden hengen autolla tunnin ajan 80 kilometrin tuntinopeudella. En ollut uskoa silmiäni katsellessani kaverini linkittämää uutistoimisto Reutersin nettivideota.
Onko Genepax-yrityksellä nyt puhtaita jauhoja pussissaan - tai puhdasta vettä tankissaan? Ei tarvitse olla, sillä minkälainen vesi tahansa kelpaa: sadevesi, merivesi tai jopa tee! Uutisessa kerrotaan, että Genepaxin systeemi irrottaa vedestä vedyn ja edelleen elektronit, jotka ajavat auton sähkömoottoria.
Viivana firman kotisivuille. Pikaetsinnän jälkeen juhlallinen Water Energy System (WES) paljastui perustuvan polttokennoon. Sellaisestahan saa sähköä, kun syöttää sisään vetyä ja happea, ja hapen saa kätevästi ilmasta.
Jaa jaa. Vedellä kulkeva auto onkin vedyllä kulkeva auto. Uutta on se, että siinä missä polttokennoautossa tankataan vetyä, tässä tankataan vettä, ja siitä erotetaan vety vasta autossa. Kätevää sinänsä, sillä vetykaasu vaatii paineistettunakin suuren tilavuuden.
Enää jää kysymys, miten vety sitten erotetaan vedestä - akullako? Ja onko sitä järkeä tehdä vasta autossa, koska energiaa kuluu väkisin enemmän kuin polttokennosta sitten saadaan sähkönä ulos?
Tässä vaiheessa homma menee mystiseksi. Uutisvideossa Genepaxin edustaja kertoo, että systeemissä ei ole ulkoista sähkön lähdettä. Reutersin tarkempaan kyselyyn vastattiin sähköpostitse: "Presentaatiossamme esitellyt tulokset on saavutettu muilla keinoilla kuin ulkoisesta lähteestä tulevalla sähköllä tai lämmöllä."
Muistin lukeneeni että mikrobit voivat vapauttaa vedestä vetyä fotosynteesillä. Tankattavan veden epäpuhtauksien sieto systeemissä tuntui puoltavan tätä, sillä mikrobit tuottavat erittäin puhdasta vetyä - polttokenno on sen suhteen aika ronkeli.
Kysytäänpä asiantuntijalta, muhiiko WESiauton sisuksissa siis mikrobipopulaatio. Kasvifysiologian ja molekyylibiologian professori Eva-Mari Aho Turun yliopistosta vastaa: "Yhteyttävät mikrobit pystyvät hajottamaan vettä auringon energian avulla ja tuottamaan vetyä, mutta ongelma on, kun sanovat, että heidän systeeminsä voi olla vaikka maan alla."
Vesiperä. Menopeli vaikuttaa niin ikiliikkujalta, että tekisi jo mieli parahtaa kuten fuksifysiikan luennoitsija esimerkkilaskunsa päätteeksi: mää en usko tätä!
Tarkempi Genepaxin sivujen tutkiminen selvitti, että vesi kulkee todella polttokennon vetypuolen elektrodille asti ennen vedyn eroamista kemiallisessa reaktiossa. Mielenkiintoista.
Ajauduin Nikkei Business Publications Inc.:in uutissivuille ja sieltä arvoitus alkoi jo hieman valjeta. NikkeiBP raportoi Genepaxin paljastaneen Nikkei Electronicsin haastattelussa vähän salaisuudestaan.
Polttokennon vetypuolen elektrodilla käytetään metallia tai metalliyhdistettä, joka reagoi kiivaasti veden kanssa. Tällaisia aineita ovat alkali- tai maa-alkalimetallit litium, natrium, magnesium, kalium ja kalsium. Metalli hapettuu ja reaktiossa vapautuu samalla vetyä ja lämpöä. WESin erikoispiirteeksi firma kertoo, että reaktiota voidaan kontrolloida ja pitää yllä pitkään.
Kysyttyäni VTT:n polttokennoerikoistutkija Jari Ihoselta aiheesta systeemin energiataseen kanssa paljastuu olevan vähän niin ja näin: "Energia on luonnollisesti alkali-/maa-alkalimetallissa tai yhdisteessä, josta voi vapauttaa vetyä vedellä. Tällaisen aineen generoiminen taas metalliseen muotoon ei ole kovin energiataloudellista."
Tämän tyyppisen polttokennoston tuotanto on siis energiaintensiivistä ja systeemiin tavallaan ladataan tuotantovaiheessa energiaa, jolloin menovesi voi sitten olla vesi.
Summa summarum: energian säilymislaki pitää edelleen paikkansa, huh. Lasi vettä, tai otetaanpa oikein kuppi teetä.
Genepaxin usein kysyttyjen kysymysten palstalta ilmenee, että firma on uusi ja testidataa systeemistä ei vielä ole. Reutersin uutisoima tunnin ajo litralla vettä on sekin epävirallista tietoa. Veden puhtaus taas - firman mukaan mikä tahansa vesi kelpaa, mutta mekaanisten osien ruostumisen ja tukkeutumisen estämiseksi suositellaan puhdistettua vesijohtovettä.
Etsivä löytää, mutta tuliko Genepaxin huimat visiot WESin auto-, laiva-, kotitalous- ja liiketilakäytöstä nyt vesitettyä kokonaan? Ei sentään: "Energiatiheys on toki suuri, eli johonkin erikoiskäyttöön tämänkin tyyppinen laite voi soveltua.", Ihonen toteaa.