Polyteekkari |
Huonosti toimivat nettilomakkeet karkottavat hakijoita
Tuomas Kangasniemi
Internet-lomake työnhakuprosessissa saattaa olla työnantajalle käytännöllinen, jos hakijoita on odotettavissa paljon. Sellaisella voi kysyä juuri, mitä haluaa, ja sopiviin valikkoihin syötetyt vastaukset voidaan ehkä pisteyttääkin automaattisesti.
Työnantajan pitäisi kuitenkin huolehtia, että käytettävyys on
kunnossa, ja että tekniset ylläpitäjät ovat riittävästi yhteyksissä
hakuprosessin vastuuihmisiin. Muuten kasvottomasta tietotekniikasta
tulee helposti sekava loukku, joka saa käyttäjän tuntemaan itsensä
epävarmaksi - ja ehkä jopa jättämään hakemisen sikseen.
Mainio esimerkkitapaus sattui omalle kohdalleni. Tarinassa esiintyvän
suurehkon media-alan yrityksen nettihakumenettelyä kehtaa nimittää
kömpelöksi siitäkin huolimatta, että ensimmäisessä karsinnassa hylätyn
hakijan kritiikkiä voi helposti väittää vain katkeraksi purkaukseksi.
Ongelmat alkoivat jo siitä, että mielenkiintonsa toimea kohtaan saattoi
ilmoittaa vain verkossa, mutta hakuopastus jäi sekavaksi.
Työpaikkailmoitus ja vastauslomake löytyivät, mutta välttämättömät toimintaohjeet ja yhteystiedot oli ripoteltu varsinaisen sivun sijaan pdf-asiakirjoihin.
Hakemuksen liitetiedostot, kuten työtodistukset, olivat aivan oma
lukunsa. Ne mainittiin pakollisiksi, mutta neljä välilehteä
käsittäneellä nettisivulla ei ollut yhtäkään vaihtoehtoa tai nappia,
jossa liitteet olisi voinut panna matkaan - varsin pulmallista.
Puhelinneuvonnassa osattiin onneksi kertoa, että ne saatetaan matkaan
sen jälkeen, kun "lähetä hakemus" -nappia on painettu. Soiton jälkeen
tieto tästä ilmestyikin verkkohakuun.
Uusi yllätys kuitenkin koitti, kun työtodistuksen saatuani yritin
viimeisenä hakupäivänä lähettää tiedostoja: yksi kuvia sisältänyt näyte
ylitti sallitun kokorajan. Tätä ei kuitenkaan kerrottu etukäteen, vaan
nettiautomaatti ilmoitti asiasta vasta, kun asiakirja oli yritetty
liittää mukaan ja se oli jo käynyt kääntymässä vastaanottajan
palvelimella.
Puhelinkontakti saatiin onneksi saman tien, ja pahoittelujen lisäksi
sain tietää, että haku pysyisi auki kello 23 asti. Ei siis hätää -
ehtisin hyvin tekemään paremmat pdf:t koululla. Kello 18 ja 19 välillä
avatessani lomaketta uudelleen se oli kuitenkin poistettu saatavilta.
Silti absurdeinta oli, kun viikonlopun jälkeen sain tiedon, että
hakemukseni oli kaikesta huolimatta mukana. Syyksi tähän paljastui,
että liitevaiheessa keskeytetty tai auki jätetty istunto kirjautui
järjestelmään valmiina hakemuksena. Epäselväksi vain jäi, millaisessa
muodossa "paperini" oikeastaan olivat saapuneet perille.
Päällimmäiseksi minulle jäi mielikuva, että kyseisessä firmassa eri työntekijät eivät liiemmin tietäneet toistensa tekemisistä.
Vastaavia tapauksia voi keksiä useampiakin. Eräästä teekkarien
suosimasta työnantajasta on kuulunut huhua, että internet-hakemuksella
ei ole välttämättä merkitystä, jos ei muista soittaa perään. Juorujen
todenperäisyydestä ei ole saatu mitään luotettavaa tietoa, joten
moitteet jäävät puhtaasti spekuloinnin asteelle: ketään ei ole
mahdollista syyttää. Lienee kuitenkin ilmiselvää, että
puhelinselvittely ei vastaisi verkkotyönhaun ideaa.
Kolmas esimerkki - tällä kertaa todellinen - koskee sekin tekniikan
alan yritystä. Nettisivujen ohjeiden mukaan tähän paikkaan hakemukset
tulisi jättää faq-palautteen kautta. Toteutus ei ole ainakaan kohtuuton
härveliviidakko, mutta vähääkään internetissä asioinut käyttäjä jää
helposti epäilemään, voiko koko hommaa ottaa vakavasti. Jääkö
yhteydenotto ylläpitäjän postilaatikkoon vai ohjataanko se oikeaan
paikkaan?