Sijaintisi: Polyteekkari > Arkisto > PT 2/2007 > Älä hae meille

Älä hae meille

Huonosti toimivat nettilomakkeet karkottavat hakijoita

Tuomas Kangasniemi

Internet-lomake työnhakuprosessissa saattaa olla työnantajalle käytännöllinen, jos hakijoita on odotettavissa paljon. Sellaisella voi kysyä juuri, mitä haluaa, ja sopiviin valikkoihin syötetyt vastaukset voidaan ehkä pisteyttääkin automaattisesti.

Työnantajan pitäisi kuitenkin huolehtia, että käytettävyys on kunnossa, ja että tekniset ylläpitäjät ovat riittävästi yhteyksissä hakuprosessin vastuuihmisiin. Muuten kasvottomasta tietotekniikasta tulee helposti sekava loukku, joka saa käyttäjän tuntemaan itsensä epävarmaksi - ja ehkä jopa jättämään hakemisen sikseen.

Mainio esimerkkitapaus sattui omalle kohdalleni. Tarinassa esiintyvän suurehkon media-alan yrityksen nettihakumenettelyä kehtaa nimittää kömpelöksi siitäkin huolimatta, että ensimmäisessä karsinnassa hylätyn hakijan kritiikkiä voi helposti väittää vain katkeraksi purkaukseksi.
Ongelmat alkoivat jo siitä, että mielenkiintonsa toimea kohtaan saattoi ilmoittaa vain verkossa, mutta hakuopastus jäi sekavaksi.

 Työpaikkailmoitus ja vastauslomake löytyivät, mutta välttämättömät toimintaohjeet ja yhteystiedot oli ripoteltu varsinaisen sivun sijaan pdf-asiakirjoihin.

Hakemuksen liitetiedostot, kuten työtodistukset, olivat aivan oma lukunsa. Ne mainittiin pakollisiksi, mutta neljä välilehteä käsittäneellä nettisivulla ei ollut yhtäkään vaihtoehtoa tai nappia, jossa liitteet olisi voinut panna matkaan - varsin pulmallista. Puhelinneuvonnassa osattiin onneksi kertoa, että ne saatetaan matkaan sen jälkeen, kun "lähetä hakemus" -nappia on painettu. Soiton jälkeen tieto tästä ilmestyikin verkkohakuun.

Uusi yllätys kuitenkin koitti, kun työtodistuksen saatuani yritin viimeisenä hakupäivänä lähettää tiedostoja: yksi kuvia sisältänyt näyte ylitti sallitun kokorajan. Tätä ei kuitenkaan kerrottu etukäteen, vaan nettiautomaatti ilmoitti asiasta vasta, kun asiakirja oli yritetty liittää mukaan ja se oli jo käynyt kääntymässä vastaanottajan palvelimella.
Puhelinkontakti saatiin onneksi saman tien, ja pahoittelujen lisäksi sain tietää, että haku pysyisi auki kello 23 asti. Ei siis hätää - ehtisin hyvin tekemään paremmat pdf:t koululla. Kello 18 ja 19 välillä avatessani lomaketta uudelleen se oli kuitenkin poistettu saatavilta.

Silti absurdeinta oli, kun viikonlopun jälkeen sain tiedon, että hakemukseni oli kaikesta huolimatta mukana. Syyksi tähän paljastui, että liitevaiheessa keskeytetty tai auki jätetty istunto kirjautui järjestelmään valmiina hakemuksena. Epäselväksi vain jäi, millaisessa muodossa "paperini" oikeastaan olivat saapuneet perille.
Päällimmäiseksi minulle jäi mielikuva, että kyseisessä firmassa eri työntekijät eivät liiemmin tietäneet toistensa tekemisistä.

Vastaavia tapauksia voi keksiä useampiakin. Eräästä teekkarien suosimasta työnantajasta on kuulunut huhua, että internet-hakemuksella ei ole välttämättä merkitystä, jos ei muista soittaa perään. Juorujen todenperäisyydestä ei ole saatu mitään luotettavaa tietoa, joten moitteet jäävät puhtaasti spekuloinnin asteelle: ketään ei ole mahdollista syyttää. Lienee kuitenkin ilmiselvää, että puhelinselvittely ei vastaisi verkkotyönhaun ideaa.

Kolmas esimerkki - tällä kertaa todellinen - koskee sekin tekniikan alan yritystä. Nettisivujen ohjeiden mukaan tähän paikkaan hakemukset tulisi jättää faq-palautteen kautta. Toteutus ei ole ainakaan kohtuuton härveliviidakko, mutta vähääkään internetissä asioinut käyttäjä jää helposti epäilemään, voiko koko hommaa ottaa vakavasti. Jääkö yhteydenotto ylläpitäjän postilaatikkoon vai ohjataanko se oikeaan paikkaan?

Siirry sivun alkuun