Polyteekkari |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Teksti: Pekka Pulli
Uneton 48 -lyhytelokuvakilpailuun Helsingissä osallistui 92
joukkuetta. Osallistujat käsikirjoittivat, kuvasivat ja käsittelivät
elokuvan kahdessa vuorokaudessa. Muistaakseni en -joukkueen jäsen
kuvaa, miten tehtävästä selvisi teekkareiden tietotaidolla.
48 h
Tapaan Juhanin Andorran aulassa viisitoista minuuttia ennen tilaisuuden
alkua. Kumpikaan ei osaa arvata, mitä viikonloppu tuo tullessaan, mutta
jonkinlainen ennakkokäsitys sunnuntai-iltana odottavasta onnellisesta
väsymyksestä meillä on.
Istumme Andorran salissa, minä seinää vasten ja Juhani muutaman
paikan lähempänä lavaa valmiina hakemaan arvontalipukkeen, kun ryhmämme
nimi piirtyy teatterin valkokankaalle. Lipuke määrää tulevan elokuvan
genren.
Älä ole fantasiaelokuva, älä ole fantasiaelokuva, kuulen itseni ajattelevan.
Poliisielokuva! Lipuke on puhunut. Tähän on hyvä rakentaa. Alkaa 48
tunnin rupeama Uneton 48 -lyhytelokuvakilpailun parissa. Joukkueita on
mukana enemmän kuin kukaan uskalsi odottaa. Kuinka moni lopettaa kesken?
43 h
Ilmassa on ollut naurua, ahdistusta ja hämmennystä, mutta ryhmä on
mielestään löytänyt toimivan ja tuoreen näkökulman poliisielokuvan
tekemiseen. Pääosien esittäjät on valittu, ja juonelle on jonkinlainen
kehys.
On aika mennä nukkumaan, kukin omaan kotiinsa, ja jättää
diktaattorikäsikirjoittajat työn ääreen. Hyviä elokuvia ei tehdä
enemmistöpäätöksillä. Näyttää siltä, että suuri osa ryhmästä nukkuu
ainakin vähän viikonlopun aikana.
33 h
Ryhmä kokoontuu tekemään viimeisiä muokkauksia yön aikana syntyneisiin
käsikirjoitusluonnoksiin. Kuvausryhmä lähtee tekemään ensimmäisiä
autokohtauksia ja improvisoimaan.
Loppuryhmä jää hiomaan käsikirjoitusta. Tehdään paras päätös koko viikonloppuna: valaisinlaukut jätetään tukikohtaan Otarantaan.
30 h
Tutkitaan kilpailun sivuilta, mitä muut ryhmät tekevät. Joku paljastaa
maalaavansa seinää. Olemme kuvanneet jo 20 minuuttia materiaalia.
25 h
Kuvataan viimeisiä ulko-otoksia auringonlaskussa. Näytteleminen on
tuntunut mukavalta koko päivän, mutta vasta nyt alkaa tuntua siltä,
että hahmoon on päässyt sisälle.
21 h
Pääsemme vihdoin roolivaatteistamme ja hyökkäämme syntikan ja koneen
kimppuun. Emme ole valmiita, emme lähellekään. Leikkaajat aloittelevat
omaa työtään, kun vertailemme rumpukomppeja ja improvisoimme pohjia
elokuvan soundtrackille.
Tänään ei kuitenkaan saataisi aikaan enää mitään järjellistä, joten suuri osa leikkaus- ja sävellystyöstä jätetään sunnuntaille.
9 h
Alamme säveltää toisen näyttelijän kanssa elokuvan musiikkia
kilometrien päässä leikkauspöydästä. Haemme inspiraatiota Melrose
Placen ja Beverly Hills 90210:n tunnusmusiikeista. Kitarasankaroimme.
Soitamme väliversioita puhelimen kautta leikkaajille ja olemme
tyytyväisiä ensireaktioihin.
4 h
Kokoonnumme laittamaan viimeiset palaset videosta kasaan. Illan
viimeinen, täysin improvisoitu, sessio osoittautuu elokuvan kannalta
tärkeimmäksi. Ryhmässä alkaa näkyä väsymyksen merkkejä, vaikka
olemmekin nukkuneet enemmän kuin tällaisen kilpailun puitteissa ehkä
pitäisi.
1 h
Elokuva palautetaan Andorraan. Ryhmä menee vielä kerran katsomaan
viimeisen version ja jaksaa jo nauraa viikonlopun ahdistustiloille,
vastoinkäymisille ja aikataulun tuottamalle paineelle. Tuntuu, kuin
olisimme päässeet vähän liian helpolla.
Olenko koskaan ennen tehnyt näin paljon luovaa työtä kahdessa päivässä? Muistaakseni en.
Tapahtuman 10 parasta elokuvaa näytetään Ylen Uusi Kino -ohjelmapaikassa 12.10. klo 23.30 alkaen.
Myös TV-kanava OUBS osallistui Uneton48-kilpailuun. Katso videoklippi, millaista siellä oli .
Kymmenen finalistia julkaistaan 6.10. Uneton48-sivulla.