Polyteekkari |
Kampanjan pääteemoille, digitalisaatiolle ja energiatekniikalle jo useita lahjoituksia.
TKK julkisti innovaatioyliopiston säätiön rahoituskampanjan rinnalle
toisen varainkeruukampanjan nimellä Tekniikka elämään 4. helmikuuta.
Sen tavoitteena on hankkia yrityksiltä ja yhteisöiltä lisärahoitusta
digitalisaation ja energiatekniikan tutkimusohjelmien kehittämiseksi ja
niiden nostamiseksi kansainväliselle tasolle. Molemmat teemat ovat
TKK:n viime vuonna lanseeratun strategian pääteemoja.
Tilaisuuden avasi rehtori Matti Pursula puheenvuorollaan, jossa
hän painotti TKK:n menestystekijöiden tunnistamista ja
tutkimusrahoituksen lisäämistä. Kampanjavaltuuskunnan puheenjohtaja
Jorma Ollila painotti, että Tekniikka elämään -kampanja ei kilpaile
innovaatioyliopiston varainkeruukampanjan kanssa, koska vahvempi TKK
tekee tulevasta innovaatioyliopistosta paremman toimijan.
Useat alan yritykset tekivät Saha-rakennuksessa pidetyssä
tilaisuudessa merkittäviä lahjoituksia. Fortum lahjoitti kolme
miljoonaa euroa ja Nokia 2,5 miljoonaa euroa. Sekä Konecranes että
UPM-Kymmene lahjoittivat kampanjaan miljoona euroa.
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö lahjoitti kampanjalle 10
miljoonaa euroa ensisijaisesti digitalisoitumisen tutkimuksen
edistämiseksi. Myös Espoon kaupunki lahjoitti TKK:lle 600 000
euroa tutkimusohjelmia varten. Lisäksi Kone, Metso, SanomaWSOY, TEK ja
Wärtsilä ovat tukeneet TKK:n kampanjaa. TKK:n varainhankintakampanja
jatkuu vuoteen 2009 asti. Kampanjan tavoitteena on saavuttaa 20
miljoonaa euroa.
Tutkimusohjelman tarkoituksena on tuottaa perustutkimuksen kautta teollisuuden ja elinkeinoelämän käyttöön tuotteistettavissa olevia kotimaisia ja kansainvälisesti kilpailukykyisiä energiateknisiä sovelluksia. Ohjelman tarkoituksena on vahvistaa tutkijakoulutusta ja mahdollistaa TKK:n sisäistä yhteistyötä eri laitosten tutkijoiden välillä, sekä kehittää yhteistyötä suomalaisen energiateollisuuden kanssa kotimaisen kilpailukyvyn kasvattamiseksi ja osaamisen kehittämiseksi.
Tutkimusohjelman tehtävänä on edistää ICT:n, eli tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksien hyödyntämistä uuden ajattelun luomiseksi kaikessa tekniikassa. Yhdessä alan opetuksen vahvistamisen kanssa tutkimusohjelman tavoitteena on parantaa suomalaisen teollisuuden, tutkimuksen ja koulutuksen kilpailukykyä globaaleilla markkinoilla.