Polyteekkari |
Bikepolin Ilkka Leppänen ja Antti Känsälä valittelevat myöhäistä kevättä. Reilu kuukausi takaperin avatulla uudella polkupyörien huoltopajalla on yritetty järjestää suuremmalla joukolle suunnattuja fillareiden huoltopäiviä, mutta kylmä sää ja lumisateet ovat pitäneet polkupyörät varastoissa, eikä pajalla ole juuri ollut kävijöitä. Kevään lähestyessä ohjattuja huoltopäiviä olisi kuitenkin tarkoitus järjestää vielä lisää.
Mikko Arvinen
Bikepolin huoltopaja löytyy Otakaari 20:n kellarista TKY:n
vierasmajojen vierestä. Ideana on, että huoltoiltoina kaikki halukkaat
voivat tulla pajalle laittamaan pyöriään kuntoon viiden euron
kertakorvauksella.
Päivystysiltoina pajalta löytyy aina vähintään yksi bikepolilainen, joka osaa neuvoa pyörän huollossa ja korjauksessa.
- Me ei huolleta muiden pyöriä, mutta me autamme ilomielin ja voimme näyttää alkuun, mitä lähtee tekemään, Antti Känsälä sanoo.
- Näin me emme kilpaile kaupallisten liikkeiden kanssa, vaan tarjoamme vaihtoehdon, Ilkka Leppänen lisää.
Pojat lupaavat, että esimerkiksi vaihteiden säätämiseen löytyy
tarpeeksi ammattitaitoa, kunhan osat eivät ole hajonneet. Ilkan ja
Antin mukaan keväthuollossa kannattaa puhdistaa ylimääräiset liat
varsinkin liikkuvista osista ja öljytä ne huolellisesti puhdistuksen
jälkeen. Myös kaikkien ruuvien ja pulttien kireys kannattaa tarkistaa,
mutta muuten toimiviin osiin ei tarvitse periaatteessa koskea.
Ajatus pyörien huoltopajasta syntyi kolme tai neljä vuotta sitten, mutta vauhtiin hanke pääsi viime keväänä, kun TKY:ltä varmistui, että Bikepoli saa tilat OK 20:n kellarista MM-kisojen jälkeen.
Tiloissa oli
valmiina putkiliikkeen muistoksi jättämä tukeva huoltopöytä, mutta muut
huonekalut ja kaikki työkalut on hankittu itse.
Polkupyörien huollossa
tarvittavien työkalujen valikoimaa voi pitää kattavana: pajalta löytyy
esimerkiksi korjaustelineitä, ketjuruoskia, laakerikupin irrotin ja
laakeriprässi, pakka-avain tapilla, rattaanpultin kiristystyökalu,
vaijerileikkuri ja t-väännin (toivottavasti ainakin joku koneteekkari
sai kiksejä tämän listan lukemista). Jotain erikoistyökaluja olisi
kuitenkin vielä mukava saada.
- Esimerkiksi uuden rungon ohjainlaakerin asennuksessa emäputken
tasaamiseen käytettävä jyrsin olisi kiva. Sitä tarvitsee todella
harvoin, mutta se olisi silti kiva olla täällä. Ideana on, että tänne
voisi ostaa sellaisiakin työkaluja, mitä kenenkään ei ole mitään järkeä
hankkia himaan, Antti Känsälä kertoo.
Huoltotauolla pajan sohvilla voi lueskella vaikka pyöräilylehtiä, joita hyllyistä löytyy kasoittain.
Vuoden vaihteessa Bikepolilla oli kolmisenkymmentä jäsentä, mutta huoltopajan myötä jäsenmäärä on kääntynyt nousuun.
- Ennen tätä huoltopajaa meillä ei ollut tarjota meidän jäsenille
oikein muuta kuin yhteislenkkejä. Ei se meidän lenkkiseura välttämättä
ollut sen viiden euron arvoista, mutta nyt saa enemmän vastinetta
jäsenmaksulle, Antti ja Ilkka heittävät.
Bikepolin jäsenet ovat luonnollisesti aktiivisia pyöräilyn harrastajia,
mutta vain harvat heistä ovat varsinaisia kilpapyöräilijöitä. Pajalla
näkyy selvästi kalliimmanpuoleisia maasto- ja maantiepyöriä, mutta tämä
ei missään tapauksessa tarkoita, etteikö pajalle voisi tulla yhtä hyvin
rassaamaan vanhaa Jopoakin.
Huoltopajalla päivystetään tiistaisin ja torstaisin kuudesta
kahdeksaan. Bikepoli järjestää polkupyörän keväthuoltopäivät 18. ja 27.
huhtikuuta kello 18 alkaen pajalla.
http://bikepoli.tky.fi/huoltopaja.php.
HELSINGIN SANOMAT |
POLYTEEKKARI |
Pese pyörä |
|
Jynssää pyörä kauttaaltaan tiskiharjan kanssa ylhäältä alas. 40min, tiskiharja 2e |
Tai jätä pyörä yöksi sateeseen. |
Tarkista renkaat |
|
Jos löydät halkeamia, tai rengas on yli neljä vuotta vanha, on renkaat aika vaihtaa. Maastopyörän rengas 2 x 40 e (renkaan vaihtotyö, ei sis. osia/jarrusäätöä tms. 8 e). |
Jos rengas tyhjenee äkisti, tarkista, ettei päälikumi ole revennyt yli sentin matkalta. |
Huolla vanteet |
|
Etsi vanteiden juotoskohta, ja tarkista, ettei siinä ole halkeamia. Jos vanne kulkee jarrupalojen välissä vinoon, vie pyörä huoltoon. Maastopyörän vanteet 2 x 50 e. Asennus 20 min. |
Jos vanne kulkee jarrupalojen välissä vinoon, laita vanne suoraan. 10 min. |
Pumppaa renkaat |
|
Huoltamoiden paineilmapumput ovat pyörien renkaille liian rajuja, jos niitä ei osaa käyttää. |
Älä yritä saada huoltamon paineilmapumpulla renkaaseen 9 barin painetta... |
Katsasta polkimet |
|
Tarkista, ettei polkimen poljinpinta ole kulunut sileäksi. Sileä pinta ei pidä, ja se on vaihdettava uuteen. Polkimet 30 e. Vaihto 10 min. |
Jos polkimen poljinpinta on kulunut, voi pyörällä ajaa kesällä ilman kenkiä uimarannalle. |
Kokeile vaihteita |
|
Mikäli vaihteet ovat jäykät, tai ne pitävät meteliä, käytä huoltamolla. Vaihteiden huolto 60 e. |
Mikäli vaihteet ovat jäykät tai ne pitävät meteliä, öljyä ja säädä vaihteet. 40 min. |
Kokeile valoja |
|
Tarkista heijastimien ja valojen kunto. Osta uudet jos ne ovat rikki. Heijastin 6 x 5 e. Vaihto 25 min. |
Suomen kesä on valoisa, älä suotta mieti heijastimia. |
Vahaa pyörä |
|
Lopuksi pyörä kannattaa vahata. Autovaha 15 euroa, vahaus 60 min. |
Kuka vahaa maastopyörän kromirungon? Miksi? |
Tutki vaijerit |
|
Jos vaijerit tai vaijerinsuojat ovat kuluneita, vaihdata kaikki vaijerit ja -suojat uusiin. Vaijerit + suojat 80 euroa, työ 120 e. |
Jos takajarrun vaijeri on huonossa kunnossa, kannattaa se ehdottomasti vaihtaa. 9 e. 20 min. |
Yhteensä: |
|
Hinta: 517 e. Aikaa: 2 tuntia 35 minuuttia |
.Hinta: 14 e. Aikaa: 1 tunti 10 minuuttia |
Helsingin Sanomien ohjeilla voi kätevästi rakennuttaa osista uudenveroisen pyörän ammattiliikkeessä. Vaihtoehtoisesti voi ostaa halvemmalla uuden pyörän.
Polyteekkarin ohjeet eivät sovi niille, jotka eivät tiedä, mitä eroa on jako- ja kiintoavaimella. Polyteekkari suosittelee perusteellisempaa huoltoa, jos pyörällä liikutaan sietämätöntä kävelymatkaa kauempana kotoa.