POLYTEEKKARI - POLYTEKAREN
 
 

Vempeleet vertailussa

Emmi Isokirmo ja Mike Valtonen pistävät Mahtipyörään vauhtia. Kuka lentää kyydistä ekana?

Pelaajat asettavat ukkelinsa johonkin pöydällä seisovan maailmanpyörän koreista. Sitten moottori väännetään käyntiin, korit alkavat pyöriä akselin ympäri ja heittelehtiä, kunnes ukkelit sinkoavat kyydistä. Pelin voittaa se, joka pysyy kyydissä kauimmin.
Jokivarren koulun 6A-luokan tekemä Mahtipyörä-peli oli yksi kolmestakymmenestä tuotoksesta valtakunnallisen Tämä toimii! -teknologiakilpailun finaalissa Dipolissa. Tehtävänä oli rakentaa annetuista materiaaleista mahdollisimman tekninen, kekseliäs ja liikkuva lelu.
"Hauskinta oli se, kun saatiin se toimimaan", kuudesluokkalainen Mike Valtonen sanoo. "Olimme huolestuneita moottorin jaksamisesta. Kevensimme maailmanpyörää, ja se lähti kulkemaan nopeammin. Oli hienoa, kun suunnitelmamme lähti pyörimään juuri niin kuin halusimme. Tai ehkä vähän liiankin vauhdikkaasti."
Kaikkiaan 21 500 suomalaista alakoululaista ideoi ja valmisti 5 400 liikkuvaa lelua, mainokset niille ja työvaiheista kertovan päiväkirjan. Finaaliin osallistui 125 koululaista 30 tuotoksella. Neljän hengen ryhmät kilpailivat 1-3 ja 4-6-luokkalaisten sarjoissa.
Kilpailun varjolla kannustettiin oppilaskeskeiseen ja ongelmalähtöiseen oppimiseen, johon pyritään Aalto-yliopistossa. "Kilpailu ei ole tapahtuman ydinsana - tämähän on tarkoitettu teknologian opetuksen toimintamalliksi", tuomarina toiminut Birgitta Ruuti Teknologiateollisuus ry:stä luonnehtii.
Teknologia on kouluissa integroitu opintokokonaisuus, jota opetetaan eri aineiden tunneille. "Sen tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät teknologian merkityksen arkielämässä ja oppivat käyttämään ja hallitsemaan teknologiaa ja ymmärtämään sen vaikutukset."
"Tämä toimii! -prosessi motivoi erityisesti niitä oppilaita, joille perusopetus ei aina tarjoa tarpeeksi haasteita", Jokivarren koulun kilpailuryhmän opettaja Suvi Salo arvioi omaa luokkaansa.
Oppilaat ideoivat ja valmistivat työnsä keväällä viiden viikon aikana teknologian opetuksen puitteissa eri oppitunneilla. Tekemiseen tarvittiin ainakin matematiikan, fysiikan, äidinkielen, kuvataiteen ja käsityön tietoja ja taitoja.
Voittajiksi kruunattiin nuorempien sarjassa Kauhajärven koulu Lapualta Snowball-työstään ja vanhempien sarjassa Jyväskylän Normaalikoulu Spinneristään.

Janne Luotola

Siirry sivun alkuun

Päivitetty 8.5.2009


tulostusversio
 
 
Polyteekkari —
Suomen paras teekkarilehti
Jämeräntaival 7 A, 02150 Espoo,
puh. (09) 468 3307
[email protected]