Tämä maanantai ei ole ihan tavallinen. Autottomana päivänä Helsingin
keskustassa meuhkataan joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen puolesta
mutta muualla huristellaan täyttä häkää.
YTV:n busseilla ajetaan vuorokauden ajan alennetuin hinnoin. Opiskelija
saa lipun Espoossa 50 sentillä. Polyteekkari hyppää bussin kyytiin ja
selvittää muutaman reitin. Minne Otaniemestä pääsee ja matkustaako
sinne kukaan?
Teksti: Janne Luotola
4 Otaniemi-Kivenlahti
Aamulla
Otaniemestä nousee kyytiin vain yksi ihminen, joka lähtee pois jo TKK:n
päärakennuksella. Koko matka suhahtaa nopeasti ohi. Edes Tapiolasta
kukaan ei lähde matkaan. Länsiväylällä noustaan bussiin ja laskeudutaan
siitä mutta Kivenlahteen bussi saapuu tyhjänä.
Ympärillä kohoaa valkoisia elementtikerrostaloja, joiden kivijalkoja
värittävät ruskaiset pensaat. Rappukäytävän oven edessä olevasta
katoksesta tupruaa savua. Elämää! Liikennemerkkiasentajat Jorma Tavi ja
Timo Joensuu polttelevat tupakkaa.
"Me ollaan töissä, ei me asuta täällä", he toteavat. He ovat juuri
vaihtaneet viereiselle pysäkille syksyn aikataulut ja päivittäneet
pysäkkikyltin.
"Välillä joudutaan korjaamaan kylttejä, kun niihin on teippailtu
vähän omia merkintöjä. Nuoret voisivat jättää leikkimättä niillä, kun
joku joutuu ne kuitenkin korjaamaan", he ohjeistavat.
Jalkakäytävällä liikkuu juttelemiseen liian kiireisiä ihmisiä.
Pysäkillä tunnelma on kuitenkin leppoisa. Opiskelija Anne Rahko odottaa
bussia Helsinkiin.
"En ole kauaa täällä asunut. Tämä on ihan kiva paikka, luonnonläheinen, hyvät ulkoilumaastot ja meri lähellä", hän kuvailee.
Vaikka kouluun ja monille muille asioille pitää lähteä Helsinkiin,
läheisessä kauppakeskuksessa, Lippulaivassa, on sentään keilahalli.
10 Otaniemi-Puolarmetsä
Aamupäivällä
Otaniemestä nousee kyytiin yksi ihminen, joka hyppää pois TKK:n
päärakennuksella. Tapiolan jälkeen muutama ihminen nousee bussiin ja
muutama jää pois. Aurinko kimmeltää Haukilahdella.
Sitten alkaa meteli: kyytiin nousee 15 poukkoilevaa mukulaa ja 3
lastentarhatätiä. Kun bussi kaartaa, tätien kädet suojaavat, etteivät
pienokaiset putoa penkiltä.
Viimein bussi pysähtyy Puolarmetsään. Metsän keskellä on pieni
sairaala, parkkipaikka ja syksyn värittämiä istutuksia. Lastentarha jää
pois ja katoaa kiireisesti jonnekin sairaalan taakse. He eivät ehdi
puhua.
Sairaalan pihakatoksen alla huoltomies keräilee teleskooppipihdeillä
tupakantumppeja. "Tämä on sairaalaa koko alue", Jyrki kertoo. Koko
alueko? "No, menet 500 metriä tuonne päin, niin siellä on vanhainkoti."
Hetken miettimisen jälkeen muistuu mieleen, että sairaalan toisella
puolella on pronssikautinen muinaishauta. Täytyypä käydä katsomassa!
Hautaa ei löydy mutta Espoon kaupungin museon kyltti vahvistaa
sellaisen olleen paikalla vähintään 2500 vuotta sitten.
15 Otaniemi-Jupperi
Iltapäiväruuhkan
aikaan bussiin ahtautuu lähtöpysäkiltä kaksi ihmistä. Tapiolassa sisään
lappaa 18 matkustajaa. Tämähän on jo joukkoliikennettä!
Reitti poukkoilee läpi Kauniaisten ja Viherlaakson, jossa viimeinenkin Otaniemestä lähtenyt jää pois. Jupperiin ei halua kukaan.
Ennen Jupperia häivähtää tielle Pitkäjärven kauneus mutta
päätepysäkkiä kaunistavat ainoastaan tie, puut, jyhkeät aidat,
omakotitalot ja autojen virta. Ihmisiä ei juuri näy.
Tietä ylittää kävelysauvoin sohiva Raija. Hän ei halua kuvailla
aluetta, koska hän ei asu täällä. No, bussipysäkillä norkoilee
seuraavaa vuoroa kaksi ihmistä.
"Jupperi on omakotitaloaluetta, täällä on varmaan pelkästään lapsiperheitä", Seija arvioi.
"Täältä joutuu lähtemään autolla joka paikkaan", Pertsa tuumii.
Niinpä, Seija ja Pertsa ovat kävelleet Vantaan puolelta,
Pähkinärinteestä, kuntarajan yli Espoon pysäkille, koska heidän
työpaikkansa on Espoossa. Jupperilaiset itse ajavat autolla.