Polyteekkari |
Yksittäinen kurssiarvosana tai hylättynä takaisin tullut selkkari eivät yksin kerro, missä meni vikaan tai missä onnistuin.
Jos kursseja halutaan aidosti kehittää, ei pelkkä kirjallisen palautteen kerääminen riitä. Opetuksen kehittämiseen tarvitaan
keskusteluja opiskelijan ja opetushenkilökunnan
välillä. Usein erimielisyydet johtuvat väärinkäsityksistä ja keskustelun
puutteesta.
Ruotsissa Lundin yliopistossa opetusta kehitetään palauteryhmien avulla. Siellä jokaisella kurssilla on oma palauteryhmä, jossa opiskelijat yhdessä opettajan kanssa miettivät, miten kurssia voisi kehittää
ja antavat molemminpuolista palautetta.
Opiskelijat näkevät kehitystä jo kurssin aikana ja huomaavat, miten palaute vaikuttaa tuleviin kursseihin. Se jos mikä on todellista laatua! Lundin mallissa on paljon opittavaa meillä TKK:ssa sekä tulevassa Aalto-yliopistossa.
Nauttikaa keväästä, antakaa palautetta ja muistakaa vaatia sitä myös
opettajiltanne!
Anna Keskinen