Polyteekkari |
Otasuunnistus laittoi osallistujien hoksottimet koetukselle.
Tuomas Kangasniemi
TKY:n jokasyksyinen Otasuunnistus herätti kampusalueen vuoden toiseksi vilkkaimpaan vilinään 5. ja 6. syyskuuta illalla. Etupäässä fukseille suunnatussa tapahtumassa ylioppilaskunnan alayhdistykset esittäytyivät omilla rasteillaan, joilla fuksien ryhmät kilpailivat leikkimielisesti erilaisissa tehtävissä.
Suunnistukseen osallistui reilut 50 yhdistystä, ja aiempien vuosien
tapaan myös muutamia epävirallisia varjorasteja. Alvarin aukion ja
Servinmäen välille levittäytyneellä rieha-alueella ei juuri näkynyt
isohenkilöitä, sillä heille oli samaan aikaan tarjolla omat juhlat
Smökissä.
Todellinen Top Gun löytyi kahdesta kohteesta. Teekkarien avaruuskerho
Pollux oli valloittanut pienoisrakettien tuotekehittelyssä uuden alan,
kun rakennus- ja sähköosastojen välisellä nurmikolla sai laukaista
limupulloista ja pahvista rakennettuja sukkuloita paineilmalla.
"Pulloon pannaan vajaa kolmannes vettä, minkä jälkeen se kiinnitetään painelinjan päähän. 4—5 baarin ylipaine saadaan polkupyörän pumpulla", esitteli yhdistyksen puheenjohtaja Pyry Ekholm. "Sitten kiinnitys avataan narulla."
Korkeutta laukaisuille tuli parhaimmillaan 30—40 metriä, mistä avaruusteekkarit laskeskelivat lähtönopeudeksi noin 25—30 metriä sekunnissa. Vaakasuuntaista pituuskilpailua sen sijaan ei yritetty. "Lähtökulman on pakko olla 90 astetta. Tässä pitää olla varovainen, tai pullo kolahtaa ulkopuolisten niskaan", Ekholm totesi.
Rakettiin pantavan veden merkityksestä ei päästy täyteen
yksimielisyyteen, mutta energiaperiaatteen kanssa yhtäpitävä selitys
ehdotti raskaamman ajoaineen parantavan hyötysuhdetta merkittävästi.
Polyteknikkojen ilmailukerho puolestaan piti rastiansa Jämeräntaipaleen
varrella 80-luvun ilmailumusiikin siivittämänä. Haalareihin,
humoristisiin arvomerkkeihin ja musiikin mukaan valittuihin
aurinkolaseihin pukeutuneet Hajnalka Zigmund, Antti Kemppainen ja Liisa
Ahonen esittelivät muun muassa yhdistyksensä lentokoneita ja kursseja.
"Meillä on viisi purjekonetta ja kolme moottoroitua", luetteli
Kemppainen, joka itse oli hankkinut PIK:n kurssilla purjelentoluvan.
Molemmat rastia pitäneistä naisista puolestaan kävivät
moottorilentokurssilla. "Viime lokakuussa aloitettiin. Lupakirjan
teoria kestää vuoden ja sen päälle tulevat lentotunnit", Ahonen mietti.
Teekkarien automurtautujat ry:n rasti oli kuitenkin yksi suosituimmista
- ja myös äänekkäimmistä. Tapahtumapaikalla piti päästä väkisin sisään
vuoden 1991 Nissan Sunnyyn kahdessa minuutissa, ja varashälytin
ilmoitti epäonnistuneista yrityksistä.
"Kannustimme tässä fukseja jäynäämään", sanoi Mikko Lehto rastin takana olleesta Jämerän toiminnan killasta. Kevään 2007 jäynäkilvan ylituomari paljasti myös, millä tavoin fuksit joutuivat narutetuiksi. "Autoon ei pääse sisälle, mutta lopuksi me näytämme, kuinka etuoven saa auki sopivalla potkulla. Oikeasti se avataan sähkömoottorilla, jota kontrolloidaan tästä vierestä."
Vakuutteluista huolimatta juuri haastattelun aikaan joukko
sähköosaston fukseja nyrkkeili ja potki tiensä takaluukusta sisään.
"Nämä olivatkin ensimmäiset", Lehto totesi. Takapenkille asti ehtinyt
Kaarle Rajamaa kohtasi kuitenkin murtomiehen karun todellisuuden. "Jos
joku tyyppi tulee kameran kanssa kysymään nimeä, tälläisen suorituksen
jälkeen ei ole paras hetki kertoa, mikä se nimi oikeasti on",
järjestäjien puolelta vinoiltiin.