![]() |
![]() Keksikää!Otasuunnistus laittoi osallistujien hoksottimet koetukselle. Tuomas Kangasniemi TKY:n jokasyksyinen Otasuunnistus herätti kampusalueen vuoden toiseksi vilkkaimpaan vilinään 5. ja 6. syyskuuta illalla. Etupäässä fukseille suunnatussa tapahtumassa ylioppilaskunnan alayhdistykset esittäytyivät omilla rasteillaan, joilla fuksien ryhmät kilpailivat leikkimielisesti erilaisissa tehtävissä. Suunnistukseen osallistui reilut 50 yhdistystä, ja aiempien vuosien
tapaan myös muutamia epävirallisia varjorasteja. Alvarin aukion ja
Servinmäen välille levittäytyneellä rieha-alueella ei juuri näkynyt
isohenkilöitä, sillä heille oli samaan aikaan tarjolla omat juhlat
Smökissä. "Pulloon pannaan vajaa kolmannes vettä, minkä jälkeen se kiinnitetään painelinjan päähän. 4—5 baarin ylipaine saadaan polkupyörän pumpulla", esitteli yhdistyksen puheenjohtaja Pyry Ekholm. "Sitten kiinnitys avataan narulla." Korkeutta laukaisuille tuli parhaimmillaan 30—40 metriä, mistä avaruusteekkarit laskeskelivat lähtönopeudeksi noin 25—30 metriä sekunnissa. Vaakasuuntaista pituuskilpailua sen sijaan ei yritetty. "Lähtökulman on pakko olla 90 astetta. Tässä pitää olla varovainen, tai pullo kolahtaa ulkopuolisten niskaan", Ekholm totesi. Rakettiin pantavan veden merkityksestä ei päästy täyteen
yksimielisyyteen, mutta energiaperiaatteen kanssa yhtäpitävä selitys
ehdotti raskaamman ajoaineen parantavan hyötysuhdetta merkittävästi. "Meillä on viisi purjekonetta ja kolme moottoroitua", luetteli
Kemppainen, joka itse oli hankkinut PIK:n kurssilla purjelentoluvan.
Molemmat rastia pitäneistä naisista puolestaan kävivät
moottorilentokurssilla. "Viime lokakuussa aloitettiin. Lupakirjan
teoria kestää vuoden ja sen päälle tulevat lentotunnit", Ahonen mietti. "Kannustimme tässä fukseja jäynäämään", sanoi Mikko Lehto rastin takana olleesta Jämerän toiminnan killasta. Kevään 2007 jäynäkilvan ylituomari paljasti myös, millä tavoin fuksit joutuivat narutetuiksi. "Autoon ei pääse sisälle, mutta lopuksi me näytämme, kuinka etuoven saa auki sopivalla potkulla. Oikeasti se avataan sähkömoottorilla, jota kontrolloidaan tästä vierestä." Vakuutteluista huolimatta juuri haastattelun aikaan joukko
sähköosaston fukseja nyrkkeili ja potki tiensä takaluukusta sisään.
"Nämä olivatkin ensimmäiset", Lehto totesi. Takapenkille asti ehtinyt
Kaarle Rajamaa kohtasi kuitenkin murtomiehen karun todellisuuden. "Jos
joku tyyppi tulee kameran kanssa kysymään nimeä, tälläisen suorituksen
jälkeen ei ole paras hetki kertoa, mikä se nimi oikeasti on",
järjestäjien puolelta vinoiltiin. ![]() Päivitetty 13.9.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |