TKY:n toive tunneleista toteutunee
Otaniemen tulevan metroaseman ympäristöön on suunnitteilla uusia rakennuksia, liiketiloja, tunneleita ja liikennejärjestelyjä. Tämä käy ilmi Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnan tekemästä Otakaaren kaava-alueen valmisteluaineistosta, joka esiteltiin Otaniemessä.
Kaavamuutoksen tavoitteena on mahdollistaa uudisrakentaminen Otaniemeen tulevan metroaseman ympäristöön ja nykyisten tilojen liittäminen uusiin rakennuksiin ja metrotiloihin. Lautakunta suunnittelee alueelle rakennuksia opetus- ja tutkimustoimintaa varten sekä liiketiloja metroaseman maanalaisen lippuhallin ja Otaniementien alittavan jalankulkukäytävän yhteyteen.
"Työhön liittyi kaupallinen selvitys, jossa tutkittiin potentiaalista liiketilan tarvetta. Siinä ideoitiin, että päivittäistavarakauppa voisi sijoittua maanalaisiin tiloihin ja ostoskeskuksesta vapautuisi tiloja ravintolatoiminnalle", arkkitehti Meiri Siivola kertoo.
Kaava mahdollistaisi maanalaisten jalankulku- ja liiketilojen rakentamisen ostoskeskuksen ja Dipolin ympäristöön. Samalla mahdollistetaan täydennysrakentaminen.
"Meidän intresseissä on ollut, että saataisiin kaavaan varaus tunnelille ja liiketiloille metroasemalta Dipoliin. Tunneli nostaisi Dipolin käyttömahdollisuuksia koko metroverkoston alueella", TKY:n hallituksen Teekkarikylästä vastaava Mikko Ikola kertoo.
Tunnelin kaavoituksessa noudatettiin ylioppilaskunnan toiveita. "Tämä on hyvä, mutta mitä esimerkiksi ostoskeskuksen rakennuksiin tulee, siitä keskustellaan vielä tarkemmin."
Rehtori Matti Pursula oli esittelytilaisuudessa huolehtimassa, ettei Otaniemen kampuksesta tulisi metron myötä liityntäpysäköintialuetta. Länsimetro oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen vastasi, että Otaniemen kohdalla liityntäpysäköinti tarkoittaa ennen kaikkea polkupyörien säilytyspaikkoja.
Tilaisuudessa keskusteltiin myös liikenneturvallisuudesta, joka joutuu koetukselle, kun nykyinen
8 000 auton vuorokausittainen määrä kasvaa ennusteiden mukaan ainakin 12 000 autoon vuoteen 2030 mennessä. Myös kevyen liikenteen määrät kasvanevat, ja siksi ainakin Otakaaren ja Otaniemen tien risteykseen on suunnitteilla liikenneympyrä.
Metrotunneleiden louhinta alkaa syksyllä 2009. Louhintavaihe kestää 20-24 kuukautta.
Janne Luotola