![]() |
Opinnot kuormittavat yhä useampiaOpintopsykologi: vastuu kuuluu rehtorille Vararehtori: vastuu kuuluu kaikille
Teksti: Janne Luotola Opiskelijoiden työhyvinvointi on
huonontunut TKK:lla uudesta tutkintojärjestelmästä lähtien. YTHS:n
Otaniemen toimipisteen mielenterveysdiagnoosien osuus kaikista aseman
yleislääkärien diagnooseista on kasvanut vuosina 2005-2007 359:stä
548:aan tapaukseen eli 8:sta 14,5 prosenttiin. Työhyvinvointi
vaikuttaa opiskelun tuloksellisuuteen, tuloksellisuus taas määrittää
TKK:n opetusministeriöltä saamia rahoja. Mitä paremmin opiskelijat
voivat, sitä paremmin korkeakoululla on tulevaisuudessa varoja
suorittaa opetustyönsä. Opintojen seurantahankkeen raportin
mukaan samoina vuosina ensimmäisen ja toisen vuoden opintojen on
havaittu hidastuneen. Vain 12 prosenttia vuonna 2006 aloittaneista
saavutti 60 opintopisteen tavoitteen. "Eräänä ilmeisenä syynä
on huonosti toteutettu opintojen mitoitus uudessa tutkintosäännössä. On
varsin realistista olettaa, että tavoitteiden saavuttamattomuus heti
opintojen alussa aiheuttaa ylikuormitusta opiskelijoissa", henkisen
hyvinvoinnin yhteistyöryhmän puheenjohtaja, opintopsykologi Timo Tapola
arvioi. "Työhyvinvointi perustuu paljolti siihen, että työstä
saa positiivista palautetta ja tuloksia. Tämä on erityisen tärkeää
ensimmäisinä opiskeluvuosina, jolloin opiskelijat luovat vaikutelmaansa
TKK:sta", Tapola sanoo. Hänen mukaansa alkuopetusta pitäisi muuttaa
kannustavampaan suuntaan niin, että opiskelijat saisivat suoritettua
vuodessa toivotut 60 opintopistettä. Lisäksi ongelmana on,
että yhä useampi opiskelija ei saa kasaan vuodessa edes 18
opintopistettä, jotka vaaditaan asumisoikeuden säilyttämiseen
poikamieskylässä. Sen lisäksi noin 15 % opiskelijoista ei saavuttanut
vuonna 2007 koko lukuvuoden mittaiseen opintotukeen vaadittavaa 43
opintopisteen rajaa. Osa heistä tosin on jättänyt nostamatta tukea
tarkoituksellisesti esimerkiksi työssäkäynnin vuoksi. "Vastuu
kuuluu rehtoraatille", Tapola painottaa. Opiskelijan ei Tapolan mukaan
tarvitse reagoida ongelmaan. Silti "olisi hirveän hyödyllistä, jos
opiskelijat tiedostaisivat ongelmat. Opiskelijaa vastuutetaan kaikesta.
On helppoa luulla, että itsessä on vikaa, vaikka voi olla, että vika on
tutkinnossa". "En ole sitä vastaan, että opiskelijat TKY:n
kautta yrittäisivät vaikuttaa, mutta yksilönä vaikuttaminen olisi liian
iso juttu. Useammat opiskelijat yrittävät kompensoida opiskelemalla
enemmän, jolloin epäterve stressi kertyy, kun tekee työtä eikä saa
tuloksia." Opetusasioista vastaava vararehtori Kalevi Ekman
toteaa, että alkuopetuksen parantamiseen on osoitettu jo nyt
lisävaroja. Korkeakoulun opintotoimikunta on suunnannut kuluvan vuoden
ajaksi hankevaroja vajaat 200 000 euroa erilaisiin alkuvaiheen
kehitysprojekteihin. Rehtori on lisäksi myöntänyt 500 000 euroa
kehittämisrahaa informaatio- ja luonnontieteiden tiedekunnan
järjestämään opetukseen, jonka osuus alkuvuosien opinnoissa on
keskeinen. Matematiikan professori Esko Valkeila laatii
tiedekunnassa käytännön tasolla suunnitelmat tasotestien, sosiaalisten
harjoitusryhmien, tehostetun ohjauksen, laskutupien ja
tietokoneavusteisen itseopiskelun toteuttamiseksi. Ekmanin
mukaan toimenpiteiden pitäisi tehota jo kuluvan syksyn aikana.
"Opiskelijat toivovat joustavuutta. Heille tarjotaan lisää
mahdollisuuksia parempaan itseopiskeluun, ohjattuun itseopiskeluun ja
parannuksia aikaisemmin käytössä olleisiin opetustapoihin." "Opintovaatimusten
mitoitukset täytyy tarkistaa. Jos tutkintorakenteen uudistamisessa on
menty järjestelmällisen ylimitoituksen suuntaan, asia täytyy korjata",
Ekman toteaa. Syksyllä kuormittavuutta mittaa vararehtorin
opiskelijoista kokoama ryhmä. Ekman toteaa kuitenkin, ettei opintojen
hallitsemattomassa ja ongelmallisessa viivästymisessä ole kyse
pelkästään väärästä mitoituksesta. "Jokainen opettaja ja
opiskelija on omalta osaltaan, yhdessä ja erikseen, vastuussa yhteisön
ja sen yksilöiden hyvinvoinnista ja aikaansaannoksista. Olisi tyhmää
yksipuolisesti syyllistää kumpaakaan osapuolta." Ekman
toteaa, ettei ole olemassa mitään opintovaatimusten
valvontaorganisaatiota ja että voidaan asettaa vain yleisiä
peukalosääntöjä, miten kuormittavuutta voidaan analysoida ja
suunnitella. ![]() Päivitetty 14.10.2008 tulostusversio |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |