POLYTEEKKARI - POLYTEKAREN
 
 

YTHS:llä asioivat tyytyväisiä

YTHS toteutti valtakunnallisen asiakaskyselyn. Yleisesti Otaniemen palveluihin oltiin tyytyväisiä.

Teksti: Johanna Mitjonen

Otaniemen YTHS:n kävijät ovat tyytyväisiä sekä tarjottuihin hoitoaikoihin että saamaansa hoitoon, selviää Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön vuoden 2007 asiakastyytyväisyyskyselystä. Kysely lähetettiin sähköisesti 7 717 opiskelijalle, jotka olivat asioineet toimipisteissä viikon 44 aikana. Vastauksia kertyi kaiken kaikkiaan 3 359, joista 124 saatiin Otaniemestä. Kauttaaltaan kyselyn vastausprosentti oli 44 %.

Kaikista vastaajista 79 % koki saaneensa erinomaisesti tai hyvin avun asiaan, jonka vuoksi oli hakeutunut terveysasemalle. Yleisarvosanan erinomainen tai hyvä saamastaan palvelusta ja hoidosta antoi 83 % asiakkaista. Vastaajista 83 % koki tulleensa kuunnelluksi ja ymmärretyksi erinomaisesti tai hyvin.

Suurin osa Otaniemen terveysaseman palveluja arvioineista kommentoi joko hammaslääkärin vastaanottoa (30,6 %) tai terveyden- tai sairaanhoitajan vastaanottoa (19,4 %).  Etenkin henkilökunnan ammattitaitoa ja kykyä arvioida hoidon tarvetta arvostettiin sekä yhteydenotto- että hoitotilanteessa. Yli puolet vastaajista antoi arvosanaksi erinomaisen arvioitaessa henkilökunnan ystävällisyyttä, hoitotilanteen häiriöttömyyttä ja sujuvuutta. Suurin osa vastaajista piti myös hoidosta aiheutuneita kustannuksia kohtuullisina. Vaikka esimerkiksi hammashoitoon pääsyä joutuu yleisesti YTHS:llä odottamaan, 32 % prosenttia otaniemeläisistä arvioi odotusajan ajanvarauksesta hoitoon pääsyyn olevan erinomaista.

Keskitason arvosanoja saivat ajanvarauksen aukioloaikojen sopivuus, tarjottujen hoitoaikojen sopivuus sekä mahdollisuus vaikuttaa hoidon sisältöön ja sen kulkuun. Eniten kehittämistä Otaniemen YTHS: n palveluita käyttävien mukaan olisi tiedottamisen saralla. Sekä Otaniemen että valtakunnallisissa vastauksissa odotustilassa olevien esitteiden selkeys ja kiinnostavuus, sekä tiedon saaminen kustannuksista, suunnitellusta hoidosta ja hoitovaihtoehdoista keräsi paljon keskitason arvosanoja.


Vastaanotto-gallup

Oletko tyytyväinen YTHS:ltä saamaasi palveluun?

Ville, 29:

"Kun hammas murtui, piti mennä yksityiselle. Hoito olisi muuten kestänyt kauan, koska proteetikko-lääkäreitä on YTHS:llä vain yksi. Toinen sattumus oli, kun sormi meni jalkapallopelissä. Hoidon kanssa arvottiin pitkään, kun mikään taho ei kyennyt päättämään, mitä pitäisi tehdä, tai sitten ei vain osattu. Kun pääsin käsikirurgille, hän sanoi, ettei enää kannata tehdä mitään. YTHS:llä puolestaan ei jälleen tiedetty, mitä tehdä. Hirveää pyörittelyä."

Noora, 21:
"Olen käynyt YTHS:llä Töölössä tai TKK:lla. Aikojen saaminen on ollut helppoa, eikä huonoja kokemuksia ole."

Marko, 25:
"Joo, aikoja on saanut aina kun on tarvinnut. Tämä on nyt toinen tai kolmas käyntini, ei ole tarvinnut käydä pahemmin, kun mitään ei ole sattunut. Ainoana ehkä voisi mainita, että tyttöystävällä on ollut joskus säätöä lääkäriaikojen kanssa."

Sofia Ziessler


Siirry sivun alkuun

Päivitetty 14.5.2008


tulostusversio
 
 
Polyteekkari —
Suomen paras teekkarilehti
Jämeräntaival 7 A, 02150 Espoo,
puh. (09) 468 3307
[email protected]