Teini-iän haaveesta valokuvata maailmalla kasvoi yhteiskunnallinen tehtävä.
teksti: Sofia Ziessler
Meeri Koutaniemi, 19, halusi tarttua tärkeisiin poliittisiin
teemoihin valokuvauksen avulla. Talvella 2007 hän lähti kameransa
kanssa omin neuvoin tutkimusmatkalle Intian sydämeen.
"Minulla oli välivuosi ja siten kaikki mahdollisuudet tehdä rauhassa
pohjatyötä matkaani varten", Meeri kertoo. Hän oli päättänyt jo vuosia
aiemmin lähtevänsä ennen 25. ikävuottaan Afrikkaan kuvaamaan, mutta
kohde vaihtui vähitellen Intiaksi. "Olin ollut aina kiinnostunut
Intiasta ja halusin lähteä tutkimaan kastijärjestelmästä ihmisiin
kohdistuvaa epätasa-arvoa sekä lapsityövoiman käyttöä Intiassa. Intian
kulttuuri ja uskonnot ovat myös aina kiehtoneet minua."
Meeri alkoi valokuvata 15-vuotiaana ja osallistui
valokuvauskursseille kotonaan Lapissa sekä myöhemmin lukio-aikanaan
Helsingissä Annantalolla. "Isäni kuvasi nuorena, ja olen ollut
pienempänä myös valokuvamallina isosiskolleni", Meeri kertoo
innostuksen taustoista. Alettuaan kuvata hän kävi yksikseen pimiöissä
ja kehitti valokuvaajan silmäänsä vuosia tietäen, että jonakin päivänä
hän pystyisi vaikuttamaan valokuviensa kautta.
Tammikuussa Meeri lensi Jaipuriin, missä hän otti suurimman osan
kuvistaan. Sieltä hän matkusti Pushkariin, missä hän tutustui aavikolla
elävään perheeseen, joka kertoi Meerille tarinansa ja antoi valokuvata
itseään. "Pushkarin aikaan liittyy paljon hämmennystä ja itseni
kokoamista", Meeri kertoo. "Perhe oli tavattoman vieraanvarainen ja
suhtautui ymmärtäväisesti valokuvausprojektiini."
Meeri haastatteli matkan aikana lähinnä lapsia ja nuoria. Lukuisat
samankaltaiset tarinat osoittivat karun todellisuuden, jossa monen
kastittoman lapsen ainut tapa välttyä orjuudelta on karata tuhansien
kilometrien päähän ja yrittää löytää apua. Ne, jotka eivät onnistu,
joutuvat tekemään fyysisesti vaarallisia töitä epäinhimillisissä
olosuhteissa. "Tutustuin matkallani erääseen virolaiseen tyttöön, joka
oli tullut Intiaan suunnittelemaan eräälle tunnetulle kauppaketjulle
kankaita", Meeri kertoo. Tyttö oli käynyt vierailemassa eräässä
kangastehtaassa, jossa lapset joutuivat kahlaamaan puolialastomina
napaan asti ulottuvissa myrkyllisissä kemikaaleissa. Jo oleskelu
samassa huoneessa oli aiheuttanut hänelle allergisia iho-oireita.
Joka päivä Meeri joutui puntaroimaan omia motiivejaan: "Toisaalta
halusin olla sanansaattajana ja näyttää pienen osan muille siitä
kaikesta mitä itse näin ja koin. Mietin motiivejani ja moraaliani
käyttäessäni muiden tarinoita selventääkseni suurempaa kokonaisuutta.
Juuri yksilöiden kautta pystymme käsittämään laajoja sosiaalisia
aiheita tai ongelmia. Päämääränäni oli kertoa tärkeistä poliittisista
ongelmakohdista taiteen avuin Suomessa. Tahdon edistää tasa-arvoa ja
empatiakykyä, jossa ei ole kyse säälistä vaan oikeudenmukaisuuden
puolesta taistelemisesta. Länsimaissa on rutkasti varaa asenteiden
muutokselle kehitysmaita kohtaan."
Omien tarkoitusperien miettiminen on väistämätöntä, kun joutuu yksin
raivaamaan tiensä miljoonien ihmisten läpi ja kohtaamaan epärealistisia
toiveita. Matkallaan Meeri kohtasi valtavasti kulttuurillista rikkautta
ja sai nähdä perheissä vallitsevan lähimmäisen rakkauden ja
kunnioituksen. "Suomessa ihmisistä ei pidetä huolta samalla tavalla.
Myös monien lasten moraalisessa herkkyydessä ja vanhempien ihmisten
kunnioituksessa on paljon opittavaa", Meeri pohtii.
Palattuaan Suomeen Meeri näki vaivaa saadakseen työnsä tulokset
kaikkien näkyville. Hän kirjoitti useita artikkeleita ja tarjosi niitä
lehdille julkaistavaksi. Voiman toukokuun numerosta voikin lukea lisää
Meerin kokemuksista. Ponnistukset tuottivat tulosta myös valokuvien
suhteen: Annantalolla järjestettiin touko-kesäkuussa näyttely, jota
suositeltiin muun muassa Helsingin Sanomissa.