![]() |
Hyviä yrityksiä
Teksti: Sini Numminen Vantaan Silkkitehtaan salin seinät on koristeltu fläppitaulupaperein ja aanelosin. Ihmisiä istuskelee kuuntelemassa liikeideaesityksiä. Janne Korhonen houkuttelee maailmanlaajuiseen rahavallankumoukseen. "Money is just information", Korhonen ilmoittaa. Hän kertoo Metamoney-liikeideansa ydinajatukseksi sen, että palveluja ja asiantuntemusta voidaan vaihtaa myös ilman rahaa. Opiskelijajärjestö AIESECin ja Feelovation -nimisen, yhteiskunnallista yrittäjyyttä tukevan yrityksen, järjestämässä Be a Change -tapahtumassa opiskelijat kehittävät liikeyrityksiä, joilla on yhteiskunnallista merkitystä. "Maailmassa on vakavia ongelmia, kuten ilmastonmuutos ja terveydenhuollon ja sanitaation puute. Näihin voidaan vastata yhteiskunnallisella liiketoiminnalla," pääjärjestäjä Meri Lähteenmäki valistaa puheenvuorossaan. Be a Change alkoi virtuaalivaiheella. Blogissa ideoitiin kaksi kuukautta, ja tuloksena oli ainakin energiatehokkaampi navetta ja ystävällisempi vanhainkoti. Ideointia jatkettiin yhdessä seminaarissa. Asiantuntijat avustivat ryhmätöissä, ja arvovaltainen tuomaristo ministeriöstä asti tarkkaili tilannetta. Kilpailuun osallistui päivän päätteeksi seitsemän opiskelijaa. Metamoney sai tuomaristolta tunnustuksen, sillä liikeidealla on erityisesti vaikuttavuutta yhteiskunnassa. Lähteenmäki lupailee tulevaisuutta yrittäjinä erityisesti niille, jotka tulivat tapahtumaan oma liikeidea taskussa ja ovat siten erityisen motivoituneita. Be a Change järjestettiin ensimmäistä kertaa. Sen aikana syntyi vajaat viisikymmentä liikeideaa, mikä on puolet tavoitteesta. Kilpailuun osallistui seitsemän ihmistä. Vähäisen innostuksen syynä oli Lähteenmäen mielestä markkinoinnin vähäisyys. Tapahtuma järjestetään uudelleen ensi vuonna. ![]() Päivitetty 19.11.2008 tulostusversio |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |