Vuonna 2005 aloittaneista opiskelijoista vain 14 prosenttia suoritti vaaditut opintopistemäärät kahtena ensimmäisenä vuonna.
teksti: Johanna Mitjonen
Uudessa tutkintorakenteessa opiskelevien eteneminen jää vuonna 2005
tutkinnonuudistuksessa asetetusta diplomi-insinöörien valmistumisen
tavoiteajasta. Tulos selviää opintojen seurannan rekisteriaineiston
raportista. Opetusministeriön rahoittamassa hankkeessa on seurattu ja
arvioitu teknillistieteellisen alan vuonna 2005 uudessa
tutkintorakenteessa aloittaneiden opiskelijoiden opintojen etenemistä.
Hankkeen piiriin ovat kuuluneet kaikki sen vuoden elokuussa ensimmäistä
kertaa läsnä oleviksi ilmoittautuneet opiskelijat.
Opintopistekertymä tarkastettiin ensimmäisen kerran 2005-2006.
Tuolloin selvityksen tuloksena ilmeni, että kaikissa hankkeeseen
osallistuvissa korkeakouluissa oli vaikeuksia saavuttaa 60
opintopisteen raja. TKK:lla noin 84 prosenttia opiskelijoista keräsi
lukuvuonna alle 60 opintopistettä. Keskimäärin opiskelijat keräsivät
39,6 opintopistettä.
Seuraavassa, lukuvuonna 2006-2007 tehdyssä otoksessa, kaikki neljä
lukukautta läsnäolleiden opiskelijoiden opintopisteet vaihtelivat
nollan ja 185 opintopisteen välillä. Opiskelijoista 85,6 prosenttia ei
ollut saavuttanut kahdessa vuodessa 120 pisteen rajaa. Opiskelijoilla
oli keskimäärin 80,6 opintopistettä tässä vaiheessa.
Selvityksessä ilmeni, että eri tutkinto-ohjelmien välillä oli suuria
eroja keskiarvoissa. Eniten opintopisteitä suorittivat
tuotantotalouden, automaatio- ja systeemitekniikan, teknillisen
fysiikan ja matematiikan sekä bioinformaatioteknologian opiskelijat.
Vähiten opintopisteitä olivat puolestaan suorittaneet geomatiikan,
tietoliikennetekniikan, tietotekniikan sekä elektroniikka- ja
sähkötekniikan opiskelijat. Vuoden 2006 opiskelijavalinnoista käy ilmi,
että tutkinto-ohjelmissa, joissa opiskelijoiden opinnot etenevät
nopeimmin, vaadittiin sisäänpääsyyn lähes poikkeuksetta korkeita
valintakoepistemääriä.
Tutkinto-ohjelmien välistä eroa opintopistemäärissä selitetäänkin
raportissa osin opiskelija-aineksen erilaisuudella. Sukupuolten välillä
ei ole tilastollisesti juuri minkäänlaista eroa. Miesten suorittaessa
vuodessa 38,4 opintopistettä yltävät naiset 38,7 pisteen tulokseen.
Tutkinnonuudistuksen myötä myös opiskelijoiden opiskeluaikaa
rajoitettiin. Koska korkein sallittu valmistumisaika on 7 vuotta, on
todennäköistä, että uudessa tutkintojärjestelmässä opiskelevista puolet
ei tule ensimmäisen vuoden vauhdin perusteella valmistumaan maksimiajan
puitteissa. Yli kolmannes opiskelijoista on aloittanut opintonsa jopa
niin hitaasti, että samalla tahdilla diplomi-insinööritutkinnon
suorittaminen veisi yli kymmenen vuotta.
Keskimäärin valmistumiseen menisi ensimmäisen opiskeluvuoden
tahdilla noin 7,8 vuotta. Tuotantotalouden ja maisema-arkkitehtuurin
ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opintopistekertymät viittasivat alle
kuuden vuoden keskimääräiseen valmistumisaikaan. Huonoin tilanne
tutkintonsa päättävien keskuudessa on tietotekniikan ja
materiaalitekniikan tutkinto-ohjelmissa, joissa arvioitu
valmistumisaika oli yli kymmenen vuotta.
Uudessa tutkintorakenteessa opinnot etenevät hitaammin kuin vanhassa
teksti: Johanna Mitjonen
Teknillisen korkeakoulun opintotukilautakunta seuraa vuosittain
opintotukea saavien opiskelijoiden opintojen etenemistä. Koko
lukuvuoden, eli yhdeksän kuukautta tukea nostaneelta opiskelijalta
vaaditaan 43 opintopisteen suorituksia. Sekä lukuvuonna 2005-2006 että
2006-2007 noin 15 prosenttia kaikista TKK:n tuen saajista alitti
opintojen edistymisvaatimuksen. Alittaneiden määrä on ollut molempina
lukuvuosina 40 % prosenttia suurempi kuin tutkinnonuudistusta
edeltävänä lukuvuotena.
Pääsyynä edistymisvaatimusten alittaneiden määrien nousuun TKK:lla
otaksutaan olevan tutkinnonuudistukseen liittyvät mitoitusmuutokset.
TKK:n opintotukilautakunta pitääkin tärkeänä, että tarvittaessa
kurssien vaatimuksia tarkastetaan suhteessa niiden opintopistemäärään.
Mitoitusongelmat aiheuttavat sekä opintotuen lakkauttamisuhkaa kesken
opintojen että 55 tukikuukauden riittämättömyyttä. Nämä molemmat voivat
lisätä riskiä opintojen keskeyttämiseen.