![]() |
Mazda kärähti OtaniemessäTorvensoittajat saapuivat sammutustöihin
Teksti: Sini Numminen Teekkarien Autokerhon puheenjohtaja Henrik Hieta oli
hitsaamassa Mazdaa yhdistyksen tallissa, kun yläpuolella hulmahti.
"Auton alta rasvamontusta näkyi, että ylhäällä on metriset lieskat.
Auton karvainen lattiamatto oli syttynyt tuleen," Hieta kuvailee. Hieta tyhjensi nopeasti tallin vaahtosammuttimen ja siirtyi ulos tarkkailemaan tilannetta. "Olin pihalla röökillä ja joku kysyi, että soitetaanko palokunta.
Sanoin, että sain sen sammumaan mutta soitetaan vaan", Hieta kertoo. Pelastuslaitos määritteli soiton perusteella palon keskisuureksi
rakennuspaloksi, joten paikalle hälytettiin joukkueen verran kalustoa.
Pihaan karautti sammutusauto, ambulanssi sekä palomestari
Pelastajat-tv-ohjelman kuvaajan kanssa. "Ei siellä oikein mitään meidän kannaltamme tapahtunut. Kun
ensimmäinen yksikkö oli saapunut, peruutettiin muut matkalla olleet",
päivystävä palomestari Riku Rantala kuvailee tilannetta. Pian paikalle saapui Retuperän WBK. Orkesterin Letkumestari Leevi Letkutsalo kertoi,
että soittokunta tarkisti, että kenelläkään ei ollut hengenvaaraa. Sen
jälkeen se alkoi soittaa uudempaa ranskalaista torvimusiikkia. "Sammutustyöt sujuivat hyvin. Esitimme kappaleet Kuin tuhka tuuleen ja Valssi menneistä Mazdoista", Letkutsalo kertoo. Tv-ohjelman kuvaaja taltioi palokunnan torvisoittoa, Hietaa ja kärähtänyttä autoa. Pihalla esitystä ihmetteli kolmikymmenpäinen yleisö. Myös
palomestari työtovereineen jäi nauttimaan musiikista. "Tulkitsimme,
että soitto oli enimmäkseen osoitettu auton omistajalle", Rantala
kertoo. Varotoimiksi Autokerho aikoo hankkia lisää vaahtosammuttimia.
Hitsausta yhdistyksen jäsenet oppivat mestari-kisälli-periaatteella. "On ihan normaalia, että kun alustaa vanhoja autoja,
kotelosuoja-aine ja auton maali saattaa hitsatessa syttyä tuleen.
Tallin käyttösäännöt korostavat järjen käyttöä. Kännissä ei saa hitsata
eikä esimeriksi täyttä bensatankkia saa lähteä hitsaamaan. Aina pitäisi
kuitenkin olla kaveri, ja tässä tein virheen, sillä olin yksin
hommissa", Hieta tunnustaa. Autotallin katto nokeentui. Mazdan sisusta suli täysin, ja sen
tuulilasi halkesi. "Japanilaisen auton luotettavuudesta kertoo se, että
auto ajettiin tallista ja lähti käyntiin avaimesta, kun ensin laitoin
akun takaisin kiinni. Hitsatessa irrotetaan aina akku
sähköjärjestelmästä", Hieta kertoo. Siitä huolimatta ajopeli päätyy
lunastukseen. "Tapahtuman jälkeen soitin kämppikselle ja sanoin, että hyvä uutinen
on, että autoa ei tarvitse katsastaa. Huono uutinen on se, että auto
paloi", Hieta kertoo. ![]() Päivitetty 17.10.2008 tulostusversio |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |