POLYTEEKKARI - POLYTEKAREN
 
 

Mazda kärähti Otaniemessä

Torvensoittajat saapuivat sammutustöihin

Retuperän WBK soitti ja pelastuslaitos kuunteli. Kuva: Jaakko Seppänen

Teksti: Sini Numminen

Teekkarien Autokerhon puheenjohtaja Henrik Hieta oli hitsaamassa Mazdaa yhdistyksen tallissa, kun yläpuolella hulmahti. "Auton alta rasvamontusta näkyi, että ylhäällä on metriset lieskat. Auton karvainen lattiamatto oli syttynyt tuleen," Hieta kuvailee.

Hieta tyhjensi nopeasti tallin vaahtosammuttimen ja siirtyi ulos tarkkailemaan tilannetta.

"Olin pihalla röökillä ja joku kysyi, että soitetaanko palokunta. Sanoin, että sain sen sammumaan mutta soitetaan vaan", Hieta kertoo.

Pelastuslaitos määritteli soiton perusteella palon keskisuureksi rakennuspaloksi, joten paikalle hälytettiin joukkueen verran kalustoa. Pihaan karautti sammutusauto, ambulanssi sekä palomestari Pelastajat-tv-ohjelman kuvaajan kanssa.

"Ei siellä oikein mitään meidän kannaltamme tapahtunut. Kun ensimmäinen yksikkö oli saapunut, peruutettiin muut matkalla olleet", päivystävä palomestari Riku Rantala kuvailee tilannetta.

Pian paikalle saapui Retuperän WBK. Orkesterin Letkumestari Leevi Letkutsalo kertoi, että soittokunta tarkisti, että kenelläkään ei ollut hengenvaaraa. Sen jälkeen se alkoi soittaa uudempaa ranskalaista torvimusiikkia.

"Sammutustyöt sujuivat hyvin. Esitimme kappaleet Kuin tuhka tuuleen ja Valssi menneistä Mazdoista", Letkutsalo kertoo.

Tv-ohjelman kuvaaja taltioi palokunnan torvisoittoa, Hietaa ja kärähtänyttä autoa.

Pihalla esitystä ihmetteli kolmikymmenpäinen yleisö. Myös palomestari työtovereineen jäi nauttimaan musiikista. "Tulkitsimme, että soitto oli enimmäkseen osoitettu auton omistajalle", Rantala kertoo.

Varotoimiksi Autokerho aikoo hankkia lisää vaahtosammuttimia. Hitsausta yhdistyksen jäsenet oppivat mestari-kisälli-periaatteella.

"On ihan normaalia, että kun alustaa vanhoja autoja, kotelosuoja-aine ja auton maali saattaa hitsatessa syttyä tuleen. Tallin käyttösäännöt korostavat järjen käyttöä. Kännissä ei saa hitsata eikä esimeriksi täyttä bensatankkia saa lähteä hitsaamaan. Aina pitäisi kuitenkin olla kaveri, ja tässä tein virheen, sillä olin yksin hommissa", Hieta tunnustaa.

Autotallin katto nokeentui. Mazdan sisusta suli täysin, ja sen tuulilasi halkesi. "Japanilaisen auton luotettavuudesta kertoo se, että auto ajettiin tallista ja lähti käyntiin avaimesta, kun ensin laitoin akun takaisin kiinni. Hitsatessa irrotetaan aina akku sähköjärjestelmästä", Hieta kertoo. Siitä huolimatta ajopeli päätyy lunastukseen.

"Tapahtuman jälkeen soitin kämppikselle ja sanoin, että hyvä uutinen on, että autoa ei tarvitse katsastaa. Huono uutinen on se, että auto paloi", Hieta kertoo.

Siirry sivun alkuun

Päivitetty 17.10.2008


tulostusversio
 
 
Polyteekkari —
Suomen paras teekkarilehti
Jämeräntaival 7 A, 02150 Espoo,
puh. (09) 468 3307
[email protected]