![]() |
Helsinki avasi suljetut ovensaYhden päivän aikana Helsingissä pääsi paikkoihin, jonne tavallisesti
ei ole pääsyä. OpenHouseHelsinki-tapahtuman aikana asukkaat saivat
kurkistaa maan alle ja rakennuksiin, joita ei vielä ole. Pienet arkkitehdit näyttäytyivät HatwalkissaTeksti: Sini Numminen
Kaapelitehtaan Puristamo-salissa käy kuhina. Juho liimaa
muovikalvoa puutikuista ja pahvista rakentamaansa pienoismalliin. 500
koululaista odottaa jännittyneenä pääsyä hattukävelylle. "Tein mitä päähän pälkähti", Juho esittelee. "Näistä voisi tulla vaikka muotihattuja," luokkakaveri Joonas arvioi. Jupperin koulun 5A-luokka on luokkaretkellä Tulevaisuuden rakentajat
-tapahtumassa, jossa lapset suunnittelevat tulevaisuuden taloja.
Tapahtumassa halutaan tuoda muotoilua ja arkkitehtuuria tutuksi
lapsille. "Hatut valittiin teemaksi, sillä ne ovat tavallisia talon
pienoismalleja helpompi kuljettaa kotiin", kertoo tapahtuman
pääjärjestäjä, Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkin rehtori Pihla Meskanen. 5A-luokkalaisten mielestä askartelu on kivaa. Monen suosikkiammatteihin kuuluu arkkitehti. "Tai insinööri", Teo täydentää. "Insinöörin pitää vain jutella ihmisten kanssa. Ei tarvitse edes istua tietokoneen ääressä", hän kuvailee. 6C-luokan opettaja Päivi Mäkelä kehuu tapahtumaa.
"Opetuksessa on tärkeää, että opettajalla on intohimoa, joka tarttuu
myös oppilaisiin. Itselleni tutumpia aiheita ovat piirtäminen ja
maalaaminen, joten on hienoa että muotoilu tulee tutuksi täällä, mistä
löytyy asiantuntijoita." Juontaja muistuttaa, että nyt on aika viimeistellä teokset
esittelykuntoon. Hatut pääsevät esille Hatwalkissa, jossa lapset
kävelevät jonossa ympäri Merikaapelihallia ja salamat räiskyvät. Tulevaisuuden rakentajat oli osa Ampiaista eli arkkitehtuurin ja
muotoilun päivää kouluissa. Mukana oli myös suomalaisia
suunnittelijoita, arkkitehteja ja yrityksiä. Puistokansi kätkisi liikenteen ja rakennukset Teksti: Janne Luotola
Tulevaisuudessa Helsingin Eteläsataman alueesta tulee
"tekniikkaromanttinen" kaupunkiympäristö, arkkitehti Antti Nousjoki
arkkitehtitoimisto ALA:sta luonnehtii. Toimisto voitti Helsingin Kaupunkisuunnitteluviraston kilpailun
Helsingin Eteläsataman kehittämisestä. Toimiston tavoitteena oli
hyödyntää paremmin alueen ainutlaatuisuutta. "Eteläsatama on nähtävyys
sinänsä ja yleisin suomalainen kaupunkiympäristö postikorteissa. Eikö
alueella pitäisi olla myös jotain nyky-Suomesta kertovaa nähtävää?" Suunnittelualue ulottuu Tähtitorninvuoren rinteeltä
Olympiaterminaalin, kauppahallin, Kauppatorin ja kanavaterminaalin
kautta Katajanokan Tulli- ja Pakkahuoneelle asti. Ongelmana erityisesti Olympiaterminaalin alueella on, että rantaa
saartaa ylittämätön aita ja suurin osa alueesta on parkkipaikkaa.
Nousjoki ehdottaa paikalle uusia asioita: akvaariota, talvipuutarhaa
tai vaikka uimalaa. Alue pitäisi avata yleisölle niin, että ihmiset
voisivat Olympiaterminaalinkin kohdalla päästä jopa huljuttamaan
jalkojaan mereen. Kauppatorin kohdalla Nousjoki ehdottaa hissisillan rakentamista
Kolera-altaan yli. "Siitä tulisi tekniikkaromanttinen spektaakkeli.
Ihmiset olisivat kyydissä, kun silta nousee veneiden kulkiessa ali." Etelärannan ja Laivasillankadun raskas liikenne peitettäisiin
kannella. Tähtitorninmäen puisto ikään kuin jatkuisi rinnettä alas aina
rantaan saakka. Mäeltä kansi näyttäisi kumpuilevalta puistolta, mereltä
päin nähtynä kannen alta paljastuisi lasijulkisivuisia kerrostaloja. Suunnitelma on laadittu jatkosuunnittelun pohjaksi, eikä sen toteutumisesta ole vielä takeita. Tunnelit kaivavat maata jalkojen alta Teksti: Janne Luotola
Helsingin kävelykeskusta laajenee, ja huoltotoiminnot piiloutuvat
kadun alle. Aleksanterinkadun alapuolella kulkee kadunsuuntainen
tunneli. Se on yksi monista tunneleista, jotka on suunniteltu
rakennettavaksi Helsinkiin. Helsingin Kaupunkisuunnitteluviraston maanalainen yleiskaavaluonnos
siirtyy kunnallisvaalien jälkeen kaupunginhallituksen kautta valtuuston
päätettäväksi. Luonnos sisältää suunnitelmat muun muassa putkistoista,
huoltotunneleista, pysäköintilaitoksista, väestönsuojista,
Jokeri-linjan kaavaillusta tunneliosuudesta, Töölön metrosta ja
länsimetrosta. Tallinna-tunneli kaavasta kuitenkin puuttuu, eräs kaupunkilainen huomauttaa tiedotustilaisuudessa. Insinööri Seija Narvi Kaupunkisuunnitteluvirastosta vakuuttaa, että sillekin löytyy tilaa. Luonnoksessa on mukana myös jäädytettyjä suunnitelmia kuten
keskustan alittava liikennetunneli. Vaikka tunnelia ei rakennettaisi,
sen tilavaraus säilyy. Suunnitelman tunnelit eivät noudata lainkaan maanpäällistä ruutukaavaa. "Kallioiden mukaan tässä kaavoitetaan", Narvi selittää. Parkkihallit ja huoltotunnelit näyttävät lojuvan sikin sokin
kortteleiden alla. Narvin mukaan maanalaisessa maailmassa haasteena on
luoda kiintopisteitä, joiden avulla ihmisten on mahdollista suunnistaa. Pysäköintilaitoksia ja huoltoteitä ei voi huiskia kuitenkaan miten
vain. "Rakennettuina päätökset ovat peruuttamattomia", Narvi toteaa. Jos tulevaisuudessa kadutaan tämän päivän linjauksia, luolia voidaan
täyttää betonilla tai esimerkiksi metrolinja voidaan vetää parkkihallin
läpi. ![]() Päivitetty 17.10.2008 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |