![]() |
Sarjakuvan klassikotToiset sarjakuvat vaativat toisia enemmän paneutumista, ja olisi synti ellei seuraaviin, useimmista hyvin varustetuista kirjastoista löytyviin helmiin edes yrittäisi tutustua: leikkaa lista talteen ja pidä mukana, kun seuraavan kerran satut kirjastoon eksymään. Janne Korhonen Parhaimmillaan piirretty kuva pystyy kertomaan tarinan aivan
toisella tavalla kuin elävä kuva tai pelkkä teksti koskaan pystyisivät.
Sarjakuva jättää mielikuvitukselle elokuvaa enemmän tilaa, mutta tukee
tunnelmien luomista tehokkaammin kuin elävinkään kirjoitus. Ota suunta kohti kirjaston sarjakuvahyllyä. Jätä hetkeksi aivot ja
ennakkoluulot narikkaan. Kaiva hyllystä nippu albumeita, ota hyvä
asento, ja uppoudu. Romaanit, tenttikirjallisuudesta puhumattakaan, saattavat vaatia
ylettömästi paneutumista ennen kuin varsinaisesta nautinnosta voidaan
puhua. Sarjakuvat eivät työllistä läheskään yhtä paljon: yleensä ei
kestä kauaa huomata, jos piirrosjälki tai tarinan käsittely ei
miellytä. Ei pidä kuitenkaan säikähtää, sillä Sandman on taiteellisista
ansioistaan huolimatta erinomaisen luettava ja sarjakuvalle
epätyypilliseen tapaan eri kuvittajien mainiosti kuvittama tarina.
Vuoroin erittäin hauskana, vuoroin (kirjaimellisesti!) kuolemanvakavana
tässä yhdeksälle albumille ulottuvassa eepoksessa seurataan erään
dysfunktionaalisen perheen elämää: tarinaan antaa omaa takakierrettään
se, että sisarusparvi koostuu elämän perusvoimien kuolemattomista
persoonallistumista. Ja kun samassa pöydässä istuvat Kuolema, Uni,
Himo, Kohtalo ja Hulluus, niin jännitettä on kuin pohjalaishäissä. Sandman kutoo klassista mytologiaa ja maailmankirjallisuuden
merkkipaaluja yhteen fiktion kanssa niin taitavasti, että molempia
tuntevankin on vaikea erottaa taru ja tarina. Harmillista kyllä,
sarjasta on suomennettu toistaiseksi vain osa, mutta niidenkin
lukeminen on erittäin suotavaa maailmankuvan avartamista. Käytännössä kaikissa sarjoissa esiintyy kirjaimellisesti
sarjakuvamaisen ylilyötyä väkivaltaa, nihilismiä, yleistylyä asennetta
ja karuudessaan uskomattoman laadukasta piirrostyötä, mutta myös -
kaikesta kipeydestään huolimatta - mainion satiirisia tarinoita. Hard Boiledista voi katsoa miltä näyttää maailman väkivaltaisin sarjakuva, mutta varsinainen Millerin työn kohokohta on ehdottomasti hänen soolotyönsä Sin City. Hyvin liberaalisti klassisien film noir-dekkareiden hengessä luotu eepos on liian laaja tässä käsiteltäväksi, mutta tarkempi tutustuminen kannattaa. Vastikään valkokankaalle päätyneessä 300:ssa puolestaan mätkitään
antiikin persialaisten lisäksi myös historiaa melko härskisti, mutta
lopputulos on sangen viihdyttävä ja vähintäänkin eeppinen
Talvisota-henkinen kertomus eräästä maailmanhistorian kuuluisimmasta
taistelusta. Luupäät tarjoaa sopivassa suhteessa huumoria ja suurta seikkailua,
eikä tarinaan sisään päästäkseen tarvitse sanomalehtien sarjissivuja
laajempaa kokemusta. Sarja on siltikin tutustumisen arvoinen, sillä harvemmin näkee yhtä
inhimillistä sarjakuvaa - ja näin siitäkin huolimatta, että
päähenkilöinä ei ole ihmisiä ensinkään. Vaikka nimestä voikin päätellä
paljon, todettakoon spoilereiden välttämiseksi vain että sarjan
haltijoilla on loppujen lopuksi vähemmän tekemistä Tolkienin hahmojen
kanssa. Yhtä kaikki, ihmisluonnosta nekin voivat meille jotain opettaa,
ja vieläpä kerrassaan erinomaisen tarinan voimin. Suositellaan
lämpimästi, myös niille jotka eivät tavallisesti sarjakuvia tuppaa
lukea. ![]() Päivitetty 25.4.2007 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |