![]() |
Sarjakuva-ammattilaisten arki
Minkälaista on elämä perheessä, jossa on kaksi sarjakuvataiteilijaa? Sarjakuvaperheessä myös kolmivuotias lukee vanhempiensa taidetta.
Työtä ei tehdä tietokoneella eikä myyntituloilla rikastu, mutta
sarjakuvan ammattilaiset ymmärtävät kumppaniaan kuin insinööri toista. Tuomas Kangasniemi Katja Tukiainen, sarjakuvataitelija Helsingistä, sai talvella viestin Norjasta. "Ottivat yhteyttä ja kysyivät, osallistuisinko sikäläiseen näyttelyyn nyt toukokuussa. Suomesta kutsun oli saanut kaksi henkeä. Sinä ja eräs Matti Hagelberg, he kertoivat, ja kehottivat sanomaan terveisiä, jos sattuisin tuntemaan." "Ei tarvinnut kauas huhuilla", Tukiainen jatkaa. "Sanoin, että Matti
on elämänkumppanini. Eikä tämä ollut edes ensimmäinen kerta, kun tällä
lailla sattui." Kaapelitehtaan kahviossa istuvat Hagelberg ja Tukiainen ovat molemmat palkittuja sarjakuvataiteilijoita - kumpikin on saanut muun muassa Suomen sarjakuvaseuran Puupää-hatun, Hagelberg 1997 ja Tukiainen 2003. Vuosittain myönnettävä palkinto on kotimaisen sarjakuvan arvostetuin tunnustus. "Oma hattuni on kylläkin pahvilaatikossa ja loota komerossa",
Hagelberg virkkaa ja viittaa palkintoon, joka on päähine aivan
konkreettisesti. "Yritän piilottaa kaikki tuollaiset pystit heti. Katja
tosin pitää hattuaan keittiön hyllyllä." Kustannuspalkkiot sarjakuvakirjoista ovat melko vaatimattomat.
Vuonna 2004 valmistunut Kekkonen-albumi on saanut kaksi
Kultahuippu-tunnustusta ja Hagelbergilta kului sen tekemiseen neljä
vuotta, mutta kotimaan kustannusoikeuksista hänelle niukalti. Tarkkoja lukuja taiteilijat eivät halua kertoa, mutta
suuruusluokasta vihjataan: lähempänä kuukauden kuin vuoden normaalia
palkkaa. "Se oli kuitenkin Suomen oloissa normaali määrä", Tukiainen
toteaa. "Suomen kielialue on liian pieni. Kovin moni ei menesty täällä pelkillä markkinatuloilla", Tukiainen lisää. Tärkeä tulonlähde ovatkin Suomen kulttuurirahaston taiteilija-apurahat. "Niillä Kekkonen tehtiin", Matti Hagelberg sanoo. Tukiainen haluaa kuitenkin muistuttaa, että selviytymisleikkiä heidän taloutensa kokonaisuutena ei ole. "Jotain hyvien tulojen ja välttämättömän välistä." Sarjakuvien piirtämisen lisäksi kumpikin myös opettaa alaa
Taideteollisessa korkeakoulussa. Hagelberg on vieraillut myös TKK:n
arkkitehtien tuntiopettajana. "Me emme tee sanomalehtityyliin viihdettä. On turha kuvitella, että meidän kanssamme voisi jutella sarjakuvista jotenkin kepeästi. On hyvä, että meillä on keskenämme suunnilleen sama vakava käsitys", Tukiainen sanoo. Hagelberg kuitenkin huomauttaa, että he eivät halua vähätellä
kollegojaan, eikä heillä ole antipatioita viihdetaiteilijoita kohtaan. "Siinä on ehkä hiukan kateutta, mutta myös jotain huonosti
määriteltävää. Ehkä se on sellaista, että ajatellaan, että kunnon
taiteilijan pitäisi aina kituuttaa. Toisaalta onneksi sarjakuvalla on
hieman kevyempi imago. Juuri viihdepuolen vuoksi se on ihmisten
silmissä vähän "hassu" ja "kepeä", siihen ei kiinnitetä negatiivisessa
mielessä liikaa huomiota." Tukiainen julkaisi juuri Kisun ABC:n, yli kolmivuotiaille tarkoitetun sarjakuvakirjan. "Parnasso-lehden mukaan siitä ovat pitäneet myös isät, äidit ja isoäidit. En aliarvioi lapsia.", taiteilija hymyilee teokselleen. Kevään aikana hän valmistelee myös kuvataidenäyttelyä, jonka tyylilajina ei ole sarjakuva. Omaksi viihteekseen taiteilijat eivät lue sarjakuvaa erityisen
runsaasti. "Juuri äsken olen lukenut Kati Kovacsia ja Pauli Kalliota.
Anke Feuchtenbergerilta luen kaiken, mutta näiden lisäksi en kovin
paljon", Tukiainen paljastaa. Hagelbergilla valikoima on hieman laajempi. Isoista hiteistä hänen
listalleen osuu vain Tenavat, mutta muuten hän kuvailee listaansa
alternatiivityyliseksi. "Chester Brown, Mark Beyer, Jeffrey Brown ja
Charles Burns", hän sanoo. Avomies sen sijaan ei piirrä perheestään. "Sarjakuvissani ei ole
juurikaan aineistoa suoraan omista kokemuksistani. Matti Hagelberg
-niminen hahmo minulla on, se en ole minä. Matilla ja minulla on vain
sama nimi." "Niin, aika jännää oikeastaan, kuinka meidän minä-hahmomme ovat melkein vastakohdat", Tukiainen vastaa. Tukiaisen ja Hagelbergin työtapoihin kuuluu myös kommentoida
toistensa sarjakuvia. "Sellaista ennen kaikkea, että kysytään, aukeaako
tämä ja tämä, onko asia ymmärrettävää", Hagelberg kertoo. Perhe-elämässä molemmat puoliskot pitävät yhteistä kiinnostuksen kohdetta hyvänä, vaikka raha-asioissa se ei ole aina plussaa. "Yleensä ei edes huomaa, miten paljon elämässä helpottaa, kun tietää, mistä toinen puhuu. Ei tarvitse selittää, miten milloinkin toimitaan ja että taide voi viedä elämästä paljon aikaa", molemmat sanovat jokseenkin yksimielisinä. "Pieni negatiivinen puoli on myös se, että aina ei pääse sarjakuvia
karkuun ollenkaan. Vaikka itse olisi päättänyt, ettei illalla tehdä
töitä, toisen tilanne saattaa olla toinen", Tukiainen miettii. "Itse minun ei tarvitse koskea edes skannereihin. Vihaan niitä", Hagelberg jatkaa. "Filmiä ymmärsin vielä jotenkin, mutta pikselit ovat paha. Painotuotteesta niitä ei erota, mutta inhoan ajatusta, että periaatteessa siinä on kuitenkin neliönmuotoisia pikseleitä", hän virnistää enemmän kuin puoliksi tosissaan. Tukiainen pitää itseään enemmän sopeutujana, mitä tietotekniikkaan tulee. "Minulle skanneri on ystävä ja tykkään kuvankäsittelystä. En ole niin mustavalkoinen", hän piikittelee hymyssä suin miehelleen. "Silti työstäni tapahtuu tietokoneella vain kymmenisen prosenttia." Yhteinen inhokki on sähköposti. Puupää-palkitut kertovat käyttävänsä sitä vain pakon vuoksi. "Ilman tietokonetta kaikki käy nopeammin", Katja Tukiainen puhahtaa. "Näyttelypyyntöjä kun tulee, niin toivon aina, että voisi jatkaa soittamalla. Se on meidän mielestämme paljon rennompaa, mutta puhelin tuntuu pelottavan monia ihmisiä." Ennen kuin toimittaja ehtii pahoitella yhteydenpidon välineitä,
Tukiainen jatkaa. "Teihin teekkareihin pidimme yhteyttä maililla, koska
se on teidän tapanne. Yritämme ymmärtää teitä." Raaputustyö on erityisen hidasta. Yhteen noin 20 senttimetrin
kokoiseen sivuun kuluu helposti viikko. "Aiemmin saatoin saada
puolitoista levyä viikossa, mutta nykyisin on ollut verkkaisempaa.
Työaikaa voi kulua aivan muuhunkin, mikä hidastaa entisestään",
Hagelberg harmittelee. ![]() Päivitetty 25.4.2007 tulostusversio |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |