![]() |
Kuka ketä hä - Lissu Lehtimaja
Sarjakuva voi toimia myös opinnäytetyönä Annu Nieminen Kuvaamataidon opettajaksi opiskeleva Lissu Lehtimaja ilmaisee
itseään sarjakuvien avulla ja soittaa trumpettia, koska "löysi
sellaisen treenikämpän nurkasta". Taidekasvatusopintojen lisäksi
Lehtimaja kuluttaa energiaansa laulamalla Maria Gasolina
-käännösiskelmäorkesterissa. Miksi taiteilija pitää sarjakuvaa
ilmaisuvoimaisena? Itse asiassa se ei ollut lopputyöni, vaikka Hesarissa niin lukikin.
Sitä kutsutaan meillä Taideteollisen korkeakoulun
taidekasvatusosastolla seminaarityöksi, ja se vastaa muualla kandityötä. Aluksi syynä oli vain se, että pidän sarjakuvista. Toivoin, että
minua kiinnostavaa asiakirjallisuutta olisi saatavilla sarjakuvan
muodossa. Sarjakuvat ovat minulle tärkeä generatiivinen teema ja se
viestinnän väline, jonka parhaiten hallitsen. Sarjakuva on myös
poikkeuksellisen erinomainen väline vaikeiden abstraktien asioiden
viestimiseen. On hienoa, miten sarjakuvassa on mahdollista esittää kuvalla ja
tekstillä toisiaan täydentäviä asioita - paikaten toisella sieltä,
minne toinen ei ihan yletä. Visuaalisille ihmisille asioiden
esittämistä voi helpottaa niiden esittäminen yhdessä kuvien kanssa. Paulo Freire, jota tutkimukseni käsittelee, puhuu dialogista.
Tiedemaailmassa puhutaan tieteen dialogista, ja sarjakuvassani voin
konkreettisesti esittää draaman keinoin tämän tieteellisen dialogin
oikeana dialogina. Sarjakuva on tällaisessa kerronnassa rehellinen
väline, koska lukijan on helpompi muistaa, kenen ajatuksia mikäkin on -
puhekuplat kun todella tulevat suoraan jonkun suusta. Sitä tiedekin on:
vain juttuja, joita jotkut ihmiset puhuvat. Näen tässä sarjakuvallani voimakkaan kriittisen tehtävän: ravistella
vähän tieteenkin auktoriteettia ja muistuttaa ihmisiä siitä, ettei
tiedettäkän tarvitse ottaa jumalan sanana. Olen nyhjännyt sarjisten parissa aika pienestä saakka. Muistan
saaneeni voimakkaan tajunnanlaajentuman kun 9-vuotiaana löysin
kirjastosta samana kesänä Sokalin Rasputinin merkin, Nakasawan
Hiroshiman pojan ja jonkun ihme tiiliskiven, jossa oli musiikin
historiaa sarjakuvana. Eli sain kerralla aika laajan käsityksen siitä,
millaisia mahdollisuuksia tällä välineellä voisi olla. Kuvisope. Suoritan juuri viimeistä opetusharjoitteluani. Olen saanut
voimakkaita fiiliksiä siitä, että olen sittenkin oikealla alalla: tää
on mun hommaa, tätä haluan tehdä. Meidän bändin treenikämpän nurkassa lojui joku hylätty
trumpetinpoikanen, jota tööttäilin yhteen biisiin ihan vaan vitsinä.
Mutta se olikin niin hassua, että hankin lainatrumpetin ja tööttäilin
vielä lisää. Aika hassuahan se on vieläkin. Hyvältä. Paitsi jos on liian korkea sävellaji. Laulaminenhan on kyllä aivan ihanaa. En lämpene ajatukselle alkuunkaan - mielestäni se on pöyristyttävän
huono idea. Teollisen muotoilun looginen yhteys kaupallisten ja
teknisten alojen kanssa on aivan ilmeistä, ja muutenkin eri
yliopistojen ja eri alojen yhteistyötä ja synergiaa tulisi totta kai
edistää. Mutta yhteistyötä voitaneen kehittää muillakin tavoilla.
Näiden kolmen korkeakoulun niputtaminen yhdeksi firmaksi asettaa sekä
teknisen että taiteellisen osaamisen palvelemaan kaupallisia
pyrkimyksiä. Kaupallisuus ei sinänsä ole mikään paha asia, mutta se ei tässä
muodossa kuulu akateemisen vapauden käsitteeseen. Ei missään
tapauksessa ole hyvä idea, että yritysmaailman edustajat istuvat
yliopistojen päättävissä elimissä. Sehän esimerkiksi asettaa kaikki
yliopistoissa tehdyt tutkimukset tuloksineen aivan kyseenalaiseen
valoon. Kyllä. Taidekasvatus ei huippuyliopiston kontekstissa näytä kovin
tulosvastuulliselta ja seksikkäältä. Meillähän ei ole juuri mitään
loogista yhteyttä kaupallisten ja teknisten alojen kanssa samalla
tavalla kuin vaikkapa juuri teollisella muotoilulla. Taidekasvatuksen
poistaminen taideteollisen yhteydestä taas olisi sekin kehno ratkaisu.
Mistä niitä mielettömän innovatiivisia muotoilijahuippuja sitten
kasvaa, jos visuaalisen kulttuurin opetus taantuu kansakoulun
piirustukseksi? PERSOONALLISUUSTESTI Jos olisit valtio, mikä valtio olisit ja miksi? Toivoisin, että olisin joku tosi pieni paikka, josta kukaan ei olisi
kuullutkaan. Siellä olisi kehno BKT ja käsittämättömiä tapoja, mutta
mahtava meininki. Ja ankara verotus. Uitko avannossa? En, jos ei aseella uhata. Kerran menin, kun oli pakko brassailla joillekin ulkkareille ja kaduin sitä sängynpohjalla koko viikon. Mikä on kotisi jännittävin esine? Ukulele? Tai ehkä Hello Kitty -radio. Se on jännittävä, kun siitä ei ikinä tiedä, milloin se toimii. Suosikkijoululaulusi? Sylvian joululaulu ja Varpunen jouluaamuna. Molemmat itkettävät joka kerta. Lempipaikkasi Helsingissä? Kauppatorin parkkipaikka. Oikea vai vasen? Vasen. ![]() Päivitetty 25.4.2007 tulostusversio |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |