Vuoden alussa TKK:lla siirryttiin osastoista laitoksiin ja
tiedekuntiin. Kemian ja materiaalitieteiden tiedekunnan dekaani Matti
Leisola sekä Insinööritieteiden ja arkkitehtuurin tiedekunnan dekaani
Petri Varsta kertovat, mitä kaikkea uudistus pitää sisällään.
 |
 |
Prof. Varsta ja prof. Leisola pysähtyivät entisten osastojensa puolimaastoon keskustelemaan päivänpolttavista asioista |
 |
teksti: Meri Laitinen
Miksi TKK:lla siirryttiin tiedekuntamalliin?
Matti Leisola: "Uusi järjestely selkeyttää koko
organisaatiota, TKK on ollut hyvin hajanainen johtamisjärjestelmän
kannalta: 12 osastoa ja lukuisa joukko erillislaitoksia on ollut aika
sekava kuvio, varsinkin rehtorin kannalta. Suuri osa professorikuntaa
joutui tekemään myös hallinnollisia töitä, mikä vie aina aikaa pois
tutkimukselta ja opetukselta."
Petri Varsta: "Avaintehtävien uudelleenryhmittely oli yksi
tärkeä syy: tiedekunnat ja korkeakoulun johto huolehtivat strategisesta
suunnittelusta ja laitostasolla tapahtuu varsinainen tutkimus ja
opetus. Lyhyesti ilmaistuna haluttiin selkeyttää toimintamallia."
Minkälaisilla perusteilla tiedekuntajako tehtiin? Miksi
esimerkiksi oman tiedekuntasi aineet ovat päätyneet yhdeksi
kokonaisuudeksi?
ML: "Tiedekuntajaosta oli monenlaisia mielipiteitä, itse edustin
hieman erilaista kantaa kuin mihin päädyttiin. Itse ehdotin, että
esimerkiksi matematiikka, kemia ja fysiikka olisivat samassa
kokonaisuudessa, mutta hyvä näinkin. Meidän tiedekunnassamme kaikki
aineet liittyvät selkeästi prosessiteollisuuteen."
PV: "Fyysinen koko oli yksi keskeinen tekijä. Vanhassa mallissa
esimerkiksi rehtorilla oli suoria alaisia melko suuri joukko; tehokkaan
toiminnan takaamiseksi alaisia tulisi olla korkeintaan kymmenen. Nyt
yksiköt ovat helpommin hallittavia."
Mitä tiedekuntauudistus merkitsee tavalliselle teekkarille?
Näkyykö tiedekuntarakenne opinnoissa vai onko kyseessä vain
hallinnollinen muutos?
ML: "Jos kyseessä olisi pelkästään hallinnollinen uudistus, ei
sillä olisi juuri merkitystä. Toivottavasti se ei siis jää sellaiseksi,
vaan että uudistus esimerkiksi yhdenmukaistaa käytäntöjä ja opiskeluun
liittyviä rutiineja, kuten diplomitöiden arvostelua ja kurssipalautteen
keräystä."
PV: "Oman näkemykseni mukaan se näkyy erilaisissa todistuksissa,
mutta opiskelijoiden kannaltahan tärkeimpiä ovat tutkinto-ohjelmat,
jotka ovat pysyneet samana. Laitokset näkyvät mahdollisesti
opetustarjonnassa, mutta itse tiedekunta on luultavasti opiskelijalle
melko kaukainen."
Mitä tiedekuntauudistus tarkoittaa innovaatioyliopistohankkeen kannalta?
ML: "Nämähän ovat erillisiä asioita, mutta tietenkin oman pesän
kuntoon laittaminen helpottaa myös innovaatioyliopistoon siirtymistä.
Toivon mukaan kyseessä ei tule olemaan pelkästään kolmen itsenäisen
korkeakoulun muodollinen yhtenäistäminen, vaan konkreettisesti
päällekkäisyyksiä purkava uudistus."
PV: "Ei sitä suoraan ole siihen kytketty, mutta eihän tällaisia
isoja muutoksia joka vuosi tehdä. Uudistus sopii mielestäni erittäin
hyvin innovaatioyliopistohankkeeseen."
Miten TKK:n henkilökunta on ottanut vastaan tiedekuntauudistuksen
kaikkien muiden uudistusten joukossa? Jääkö aikaa riittävästi ns.
normityöhön rakenteellisten muutosten, byrokratian ja uusien
toimintamallien keskellä?
ML: "Uudistuksesta sinällään on puhuttu jo kolme vuotta, ja
mukana on ollut ihmettelyä ja vastarintaa. Itsekin olin aluksi hieman
skeptinen, mutta varsinaisen tiedekuntamalliin siirtymispäätöksen
jälkeen asiat ovat edenneet nopeasti ja nyt olen kohdannut suhteellisen
myönteisiä kantoja. Voimakasta muutosvastarintaa en ole havainnut."
PV: "Kyllä henkilökunta on ollut kovilla, mutta kunhan
nimitykset ja järjestäytyminen saadaan kuntoon, lähtee toiminta
varmasti paremmin liikkeelle. Tärkeää on yhdessä tekeminen: jos on
riittävästi aikaa keskustella henkilökunnan kanssa, saa heidät mukaan
hankaliinkin asioihin."
Mitä kuuluu dekaanin toimenkuvaan? Millainen on dekaanin työpäivä?
ML: "Vaikea sanoa vielä, mutta tämä päivä alkoi koiran
ulkoiluttamisella, takan lämmittämisellä ja diplomityön lukemisella.
Jos dekaanin päivä menee kokouksesta toiseen juoksemiseen, on jossain
tehty virhe. Ennen kaikkea täytyisi olla aikaa suunnitella ja arvioida
tiedekunnan toimintaa. Periaatteessa työajastani tulisi kulua 50 %
professuurin tehtävien hoitamiseen ja 50 % dekaanin tehtävien
hoitamiseen, mutta käytännössä töitä tulee varmasti olemaan 150 %
edestä."
PV: "Periaatteessa päivät kuluvat luennoinnin, diplomitöiden ja
väitöskirjojen sekä erilaisten kokousten parissa. Esimerkiksi tämän
päivän ohjelma on seuraavanlainen: klo 8.30 meritekniikan laboratorion
johtoryhmän kokous, klo 10 diplomityön kommentointia ja
seminaarijärjestelyitä, klo 11 lounas ja heti perään Polyteekkarin
haastattelu, klo 12 todistusten allekirjoittamista, klo 13 tapaaminen
tiedekunnan uuden tiedottajan kanssa, klo 14 uuden laitosjohtajan
ehdottamiskokous, klo 15 järjestäytymisasioita koskeva kokous
hallintopäälliköiden kanssa, klo 16 omia töitä, klo 19 kuntosalille, ja
klo 21 kotiin. Olen saanut vaimolta luvan olla myöhään tänään. Minulle
sopii työskentelytapa, jossa sihteeri sopii tapaamiseni: hän tekee sen
nopeasti ja järjestää minulle aikaa myös opinnäytteiden
lukemiseen."
Seuraavassa numerossa paljastamme, mitä Elektroniikan, tietoliikenteen
ja automaation tiedekunnan dekaani Jorma Kyyrä sekä Informaatio- ja
luonnontieteiden tiedekunnan dekaani Olli Simula vastasivat samoihin
kysymyksiin.