Think tank, ajatushautomo, ajatuspaja, ajatusmylly. Nuo omituiset
sanat vilahtelevat silloin tällöin suomalaisessakin yhteiskunnallisessa
keskustelussa. Merkitys on kuitenkin useimmille hämärä ja toimintakin
meillä lapsenkengissä. Suuressa maailmassa sen sijaan think tankit ovat
jo poliittisen kentän vakiintuneita vaikuttajia.
teksti: Outi Kuittinen
kuvitus: Markus Koljonen
Nauru kuuluu kauas, kun lontoolaisen Demosin johtaja, Dr. Catherine Fieschi,
pyyhältää pillifarkuissaan ja korkokengissään sisään ja katoaa taas
hetken kuluttua puhujaksi jonnekin. 30 hengen avotoimistossa muut
jatkavat tietokoneidensa naputtelua ipodit korvilla. Keittiön pyöreän
pöydän sanomalehtiröykkiön yllä käydään kiivasta väittelyä, apukeittiön
lattialla on menossa podcastin nauhoitus. Tapahtumatilasta purkautuu
aulaan seminaarivieraita jatkamaan vilkasta keskustelua sandwichien ja
sipsien ääreen. Näyttää enemmän it-firmalta kuin
tutkimusorganisaatiolta. Ajatushautomokin taitaa olla liian passiivinen
käännös.
Tampereen yliopiston valtio-opin professori Heikki Paloheimo
määrittelee think tankit itsenäisiksi laitoksiksi, jotka yhdistävät
vankan tieteellisen taustoittamisen ja analyysin ajankohtaisiin
puheenvuoroihin (Aviisi 16/2004). Yhdysvalloissa think tankejä
on satoja, suurin osa konservatiivisia, ja niiden sisällä ja välillä
käydään tärkeää sisä- ja ulkopolitiikan muotoutumiseen vaikuttavaa
keskustelua. Euroopassa merkittäviä think tank -maita ovat Saksa,
Ranska ja Iso-Britannia, jossa monet ajatushautomot sijoittuvat
poliittisesti keskustasta vasemmalle. Virallisesti think tankit ovat
yleensä puoluepoliittisesti sitoutumattomia, mutta todellisuudessa ne
toimivat usein kiinteästi elinkeinoelämän ja puolueiden kyljessä.
Kuitenkin niiden riippumattomuutta pyritään korostamaan. Ne voivat
nostaa esiin ja esittää provokatiivisiakin avauksia aiheista, joihin
hallitustoimijat eivät tohdi julkisesti koskea. Akateemisista
tutkimusorganisaatioista think tankit erottuvat usein avoimella
pyrkimyksellään vaikuttaa poliittiseen keskusteluun sekä
nopeampitempoisella ja selkeän ajankohtaisella tutkimuksellaan.
Tutkimusta vai propagandaa?
Demos on Iso-Britannian ajatushautomokentässä ihailtu ja kritisoitu
villikko, jolla on omat myspace ja facebook-sivunsa. Sen tutkijat sekä
iskevyydestään ja selkokielisyydestään tunnetut raportit saavat
mediassa säännöllisesti huomiota. Tunnuslauseen "Think Tank for
Everyday Democracy" alla tehdään muun muassa julkisia palveluita,
tiedettä ja teknologiaa, sekä kaupunkeja ja julkista tilaa koskevaa
tutkimusta. Näihin väljiin teemoihin mahtuu mitä erilaisimpia, niin
käytännönläheisiä kuin käsitteellisempiäkin projekteja, joiden ideat
lähtevät suurilta osin omasta nuoresta ja nuorekkaasta tutkijajoukosta.
Demosin on nähty vaikuttaneen keskeisesti New Labourin ajattelun
muotoutumiseen Tony Blairin hallituskaudella, niin hyvässä kuin
pahassa. Demos toimii projektirahoitteisesti ja rahoittajan roolin
rajoista ollaan tarkkoja; kaikkia ehdokkaita ei hyväksytä
yhteistyökumppaneiksi. Useimmat think tankit ovat voittoa
tavoittelemattomia.
Think tankejä kuitenkin kritisoidaan usein juuri niiden paljolti
yksityiseltä sektorilta tulevan rahoituksen vuoksi, jonka nähdään
ohjaavan tutkimusta ja tuloksia. Toisaalta monet organisaatioista ovat
avoimen aatepohjaisia. Termi on häilyvä ja sen alle mahtuu monenlaisia
intressejä ajavia laitoksia. Sanonta "think tank" tulee sodanajan
Yhdysvalloista, jolloin sillä viitattiin huoneisiin, joissa strategit
keskustelivat sotasuunnitelmista. Ensimmäiset näistä laitoksista
tarjosivatkin sotilaallisia ja poliittisia neuvoja hallituksille.
1970-luvulla think tankien määrä kasvoi räjähdysmäisesti ja kuvioon
tulivat pienet laitokset, jotka edustivat monia puoluepoliittisia ja
ideologisia näkemyksiä. Nettikolumnisti John Chuckmanin
mielestä think tankit ovat "huijari-instituutteja, joissa
ideologi-propagandistit teeskentelevät akateemikkoja, ja joihin raha
virtaa kuin veri avoimista valtimoista tukemaan merkityksetöntä
mainontaa, joka tukahduttaa aidon keskustelun" (yellow_pages.blogspot.com).
Suomeen valtion tuella
Meillä Suomessa think tankeiksi esittäytyvät muun muassa
Elinkeinoelämän valtuuskunta Eva, "sosiaalidemokraattinen aivoriihi"
Kalevi Sorsa -säätiö sekä keskustaa lähellä oleva Ajatuspaja E2.
Potkua puolueiden kylkiäisten perustamiseen tuli valtiolta. Vuonna 2005
Kansavalta 2007 -toimikunta totesi, että poliittisen keskustelun
vahvistamiseksi sekä poliittisen ohjelmatyön tueksi tarvitaan muun
maailman malliin tutkimustoimintaa hyödyntäviä ja sen pohjalta
yhteiskunnallista keskustelua käyviä organisaatioita, jotka Suomesta
puuttuivat lähes kokonaan. Poliittisen päätöksenteon, tutkimuksen ja
kansalaisyhteiskunnan välimaastoon oli perustettava yksiköitä, jotka
pystyisivät joustavasti ja nopeasti hankkimaan ja suodattamaan tietoa.
Vuoden kokeilun jälkeen valtio jakoi starttirahaa puolueille tällaisen
toiminnan käynnistämiseen.
Yrityksiä ja puolueita — minne jäi kolmas sektori? Punavuoreen. Helsinkiläiset Aleksi Neuvonen ja Roope Mokka
liikkuivat urallaan journalismin ja tutkimuksen välimaastossa ja
huomasivat, että Suomesta puuttuu toimintatapa, jolla tehdään
systemaattista yhteiskunnallista uudistustyötä, niin että ajatukset
leviävät ja vaikuttavat. "Karikatyyrimäisesti voisi sanoa, että tehdään
tutkimus, pidetään loppuseminaari ja se on siinä", Aleksi toteaa.
Vuonna 2005 toimintansa aloitti Aleksin ja Roopen voimin itsenäinen ja
riippumaton Demos Helsinki. Pelkän loppuraportin julkaisemisen sijasta
tavoitteena on saada ihmiset kiinnostumaan jo tutkimusprosessin
kuluessa esimerkiksi pitämällä avoimia seminaareja. Prosessin aikana
rakennetaan alustoja, joiden avulla työtä voidaan jatkaa ja
tutkimuksella vaikuttaa aktiivisesti loppupaperin valmistuttuakin.
Aleksi ja Roope kiertävät edelleen esitelmöimässä hyvinvointivaltion
tulevaisuutta pohtivan raporttinsa tiimoilta, joka ilmestyi viime
vuoden lopulla Sitran julkaisemana.
Yhteistyötahoihin kuuluu kuntia, ministeriöitä, järjestöjä
esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla ja ay-liikkeessä, puolueita sekä
enenevässä määrin yrityksiä. Tällä hetkellä halutaan tietoa ja
koulutusta muun muassa ilmastonmuutoksesta ja demokratian kehityksestä.
Aleksi määrittelee think tankin yhteiskunnan eri toimijoita yhteen
tuovaksi tahoksi, joka rakentaa uusia ajatuksia siitä, mihin
yhteiskunta voisi kehittyä. Puolueita ja elinkeinoelämää lähellä
olevista tutkimusorganisaatioista poiketen Demos Helsingin katse on
kansalaisyhteiskunnassa. "Perinteisesti yhteiskunnan kehitystä koskeva
tutkimus on ollut päätöksentekoa ohjaavaa: asiantuntijat sanovat
päättäjille mitä heidän pitää tehdä. Meillä, kuten brittiläisillä think
tankeillä, on ajatuksena, että ihmiset voivat olla yhteiskunnallisen
päätöksenteon toimijoina."
Kirjoittaja oli tutkimusharjoittelijana
Demos UK:ssa kesällä 2007
Kritiikkiä ja keskustelunavauksia
Kansalaislähtöisyys näkyy myös Demos UK:n tiedettä ja teknologiaa
luotaavissa tutkimusprojekteissa. Tänä kesänä ilmestynyt, suurta
kiinnostusta herättänyt Nanodialogues — Experiments in Public
Engagement with Science kokoaa yhteen löydökset kaksivuotisesta
projektista, jossa yleisön jäseniä kutsuttiin keskustelemaan
tieteentekijöiden kanssa nanoteknologian vaikutuksista, säätelystä,
tutkimusrahoituksesta ja kehityksestä. Raportissa todetaan, että
nanoteknologiasta on tullut uudenlaisen hallinnon ennakkotapaus. Sen
esiinmarssi on osunut aikaan, jolloin tiede- ja innovaatiopolitiikassa
on alettu pyrkiä suurempaan avoimuuteen. Kuitenkin raportin mukaan
päätöksentekijät näkevät yleisön ennemminkin ongelmana kuin
mahdollisuutena. Mutta projektin tutkijat väittävät, että yleisön
jäsenet esittävät hankalia mutta tärkeitä kysymyksiä, jotka avaavat
uusia mahdollisuuksia tieteelle. Yleisön mukanaolo merkitsee aktiivista
ja avoimempaa tiedepoliittista keskustelua. Raportti uskoo
nanoteknologian tapauksen olevan mahdollisuus ajatella tieteen ja
demokratian suhdetta uudelta kantilta.
Toinen tänä vuonna valmistunut raportti on Demosin NESTAlle (the
National Endowment for Science, Technology and the Arts) kokoama The
Disrupters — Lessons for Low-Carbon Innovation from the New Wave of
Environmental Pioneers. Se kommentoi Ison-Britanniassa tulikuumana
käyvää keskustelua hiilipäästöjen vähentämisestä: puhe
tuulivoimalapuistoista, päästöjen kompensoinnista ja hybridiautoista
hautaa usein alleen isomman ongelman eli sen, että tarvitaan kokonaan
uudenlaisia tapoja rakentaa, matkustaa, tehdä ostoksia ja jopa syödä.
Keksinnöt voivat olla niin teknologisia kuin käyttäytymistäkin koskevia
tai näiden yhdistelmiä. Raportin kirjoittajat vaativatkin, että
teknologisten ratkaisujen lisäksi on tunnustettava laajempien
innovaatiomuotojen — kuten organisaatio- ja
liiketoimintamallien — tärkeys. He nostavat vähähiilisen yhteiskunnan
tiennäyttäjistä esiin kahdeksan "häirikköä" eli innovaattoreita, jotka
suuntavat luovuutensa ja yrittäjyyden ymmärryksensä
ympäristötavoitteiden saavuttamiseen, ja tarjoavat halvempia ja
helpompikäyttöisiä vaihtoehtoja olemassa oleville tuotteille ja
palveluille. Raportti suomii Ison-Britannian hallitusta siitä, että
innovaatioita tukeva politiikka ei ole ollut linjassa ilmastonmuutosta
hillitsevien tavoitteiden kanssa. Raportissa kehotetaan muun muassa
uudistamaan energiamarkkinat, jotta ne kannustaisivat paremmin uusiin
ratkaisuihin. Uudenlainen suhtautuminen voisi hiilipäästöjen
vähentämisen lisäksi tuottaa hyötyjä myös tekemällä maasta
edelläkävijän nousevilla vähähiili-innovaatioiden maailmanlaajuisilla
markkinoilla, povaa tämä kiinnostava raportti.
Outi Kuittinen
www.demos.co.uk/publications/nanodialogues
www.demos.co.uk/publications/thedisrupters